Yönlendirme tasarımında artırılmış gerçeklik: Ankara Kızılay metro alt geçitleri için tasarım önerisi

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Tasarım
Yönlendirme Tasarımı
Artırılmış Gerçeklik
Ankara

Nasıl Atıf Yapılır

Ağca, Çağhan, & Gökçearslan, A. (2024). Yönlendirme tasarımında artırılmış gerçeklik: Ankara Kızılay metro alt geçitleri için tasarım önerisi. JOURNAL OF ARTS, 7(2), 71–84. https://doi.org/10.31566/arts.2370

Özet

Günümüzde giderek artan nüfus ve hızlı yaşam temposunda Kızılay metro istasyonunu kullanan yayaların giriş-çıkış yönünü doğru ve hızlı bir şekilde bulamaması ve çoğunlukla farklı noktalardan çıkması çalışmanın problem durumunu oluşturmaktadır. Yolcuların gündelik hayatını kolaylaştıracak, dikkat çekici ve estetik bir görünüme sahip yönlendirme tasarımı ortaya koymak ve artırılmış gerçeklik teknolojisi ile destekleyerek Ankara’nın merkezinde bulunan Kızılay hakkında akılda kalıcı bilgileri sunmak araştırmanın genel amacını oluşturmaktadır. Makale çalışmasında nitel araştırma yöntemi ve alan yazın taraması yapılacağından doküman analizi tekniği kullanılacaktır. Hazırlanan makalede problem durumu, çalışmanın amacı, araştırmanın önemi ve tanımlar üzerinde durulmuş devamında tasarım, grafik tasarım, çevresel grafik tasarım, yönlendirme tasarımı ve elemanları ele alınmıştır. Ayrıca Yurt Dışı ve Türkiye genelinde kullanılan alt geçit yönlendirme tasarımları örnekler üzerinden incelenmiş artırılmış gerçekliğin tanımı ve türleri, platformları, kullanım alanlarından bahsedilerek bu teknoloji açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın uygulama projesi olarak 12 adet yönlendirme tasarımı hazırlanmış ve Ankara Kızılay metro istasyonu alt geçit giriş-çıkış noktalarından Sakarya Caddesi, Kızılay Alışveriş Merkezi ve Emek İş Hanı için hazırlanan tasarımlar detaylı olarak incelenmiştir. Uygulama projesinin devamı ve yönlendirme tasarımlarının destekleyicisi niteliğinde Sakarya Caddesi, Emek İş Hanı ve Kızılay AVM giriş-çıkış noktaları için bilgilendirici video çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan yönlendirme tasarımlarını destekleyici nitelikte olan videolar; artırılmış gerçeklik teknolojisi ile desteklenerek yolcuların bilgilendirilmesi, akılda kalıcı, farklı bir görsel deneyim yaşamaları ve çevrede bulunan alışveriş noktalarının dolaylı olarak reklamının yapılması sağlanmıştır.

https://doi.org/10.31566/arts.2370

Referanslar

AMBROSE, G. & HARRİS P. (2014). Grafik Tasarımda Tipografi. (Çev. B. Bayrak). Literatür Yayınları, İstanbul.

AVAR, (2019). Sergileme Tasarımında Yeni̇ Yaklaşımlar: Senografı̇ ile Anlatı Mekânları ve Kapsayıcı Mekân Deneyimleri̇ Yaratmak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.

BARNARD, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür (Çev. G. Korkmaz), Ütopya Yayınları, Ankara.

BARNBROOK, (2014). Türkçenin Özgün Dil Motifinin, Frekanslarının Araştırılması ve Bu Araştırmaya Dayalı Bir Metin Fontu Tasarımı. Sanatta Yeterlik, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

BECER, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi, Ankara.

CEVİZCİOĞLU, A, (2002). Sembol, Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul.

ÇAMDERELİ, M. (2006). Reklam Arası, Birinci Baskı, Tablet Kitabevi, Konya.

ÇELİK, A. (2012). Yabancı Dil Öğreniminde Karekod Destekli Mobil Öğrenme Ortamının Aktif Sözcük Öğrenimine Etkisi ve Öğrenci Görüşleri: Mobil Sözlük Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

DELELLO, JULİE A. (2014). Insights From Pre-Service Teachers Using Science-Based Augmented Reality. Journal of Computers in Education, 1(4), 295–311.

DEMİREL, Ş. (2012). Sembol, Sembolik Dil ve Bu Bağlamda Mesnevi’nin İlk 18 Beytindeki Sembolik Unsurlar, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, V. 7/3, ss. 915-947.

GÜLER, T. (2009). Grafik Tasarım Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Bilgilendirme Tasarımının Uygulama Alanları, Sayı 28, 2009/01.

HORN, ROBERT E. (2008). Bilgilendirme Tasarımı: Yeni Bir Mesleğin Doğuşu, Grafik Tasarım Dergisi, Sayı 28, 30-39.

KARAALİOĞLU, S, (2015). Görsel Kültürde Bilgilendirme Tasarımı Ürünleri: Üniversite Kampüsleri, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, İletişim Tasarımı, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC October 2015 Volume 5 Issue 4.

KARAMUSTAFA, (2003). 21. Yüzyıl Türkiye’sinde Görsel İletişim Tasarımı Eğitimi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul.

KILIÇKAN, (2002). Resim Bilgisi, Fil Yayınevi, İstanbul.

KLOPFER, E., & SQUİRE, K. (2008). Environmental Detectives: The Development Of An Augmented Reality Platform For Environmental Simulations, Educational Technology Research and Development, 56 (2), 203–228.

ÖZGEN, (2012). Video Sanatında Hava Perspektifi “Kuşbakışı Türkiye,” Sanatta Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Ankara.

PLATT, J. (2014). The Power of Video for Small Business (Infographic), https:// animoto.com/blog/business/small-business-video-infographic, Erişim Tarihi: 06.03.2023.

SARIKAVAK, (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş. Ankara.

STİEBNER, (1982). Zeichen, Signets, Signs, Emblems. Germany.

TOPAKLI, A. (2022). Kent Kimliğini Etkileyen Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımları Üzerine Bir Değerlendirme, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, Sayı 12.,3, s.555-576.

USLU, A. & SHAKOURİ, N. (2014). Kentsel Peyzajda Engelli/Yaşlı Birey İçin Bağımsız Hareket Olanağı ve Evrensel Tasarım Kavramı, Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 14.

UYAN DUR, B. İ. (2011). Bilgilendirme Tasarımında İlkeler, Öğeler ve Uygulama Sorunları (Bilgilendirme Tasarımı Uygulaması), Sanatta Yeterlik Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

YILDIRIM & ŞİMŞEK, (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, 12. Baskı, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş. Ankara.

RESİMLER LİSTESİ

Resim 1: Yönlendirme tasarımı, elemanları

Resim 2: Dünya genelinde metro istasyonu yönlendirme tasarımları

Resim 3: Sensorama, artırılırmış gerçeklik cihazı

Resim 4: Eye tap, artırılırmış gerçeklik cihazı

Resim 5: Sixth sense, artırılırmış gerçeklik cihazı

Resim 6: Artırılmış gerçeklik çalışma alanları

Resim 7: Ankara kızılay metro istasyonu, mimari plan

Resim 8: Ankara kızılay metro istasyonu, yönlendirme tasarımları

Resim 9: Ankara kızılay metro istasyonu, yönlendirme tasarımları

Resim 10: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, evrensel tipografi

Resim 11: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, tipografi

Resim 12: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, espas

Resim 13: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, piktogram

Resim 14: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı ölçü ve renk

Resim 15: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, malzeme

Resim 16: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, karekod

Resim 17: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, karekod

Resim 18: Ankara kızılay metro istasyonu, video

Resim 19: Ankara kızılay metro istasyonu, video

Resim 20: Ankara kızılay metro istasyonu, video, piktogram

Resim 21: Ankara kızılay metro istasyonu video, mesafe

Resim 22: Ankara kızılay metro istasyonu video, yönlendirme, tipografi

Resim 23: Ankara kızılay metro istasyonu, video

Resim 24: Ankara kızılay metro istasyonu video, mekanlar

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.