Augmented reality in routing design: design proposal for Ankara Kızılay subway underpasses

Supplementary Files

PDF (Türkçe)

Keywords

Design
Direction Design
Augmented Reality
Ankara

How to Cite

Ağca, Çağhan, & Gökçearslan, A. (2024). Augmented reality in routing design: design proposal for Ankara Kızılay subway underpasses. JOURNAL OF ARTS, 7(2), 71–84. https://doi.org/10.31566/arts.2370

Abstract

Today, with the increasing population and fast pace of life, the problem of the study is that pedestrians using the Kızılay metro station cannot find the correct and quick way to enter and exit and often exit from different points. The general purpose of the research is to create a directional design with a striking and aesthetic appearance that will facilitate the daily life of passengers and to present memorable information about the Red Crescent in the center of Ankara by supporting it with augmented reality technology. Since qualitative research method and literature review will be used in the article, document analysis technique will be used. In the prepared article, the problem situation, the purpose of the study, the importance of the research and definitions were emphasized, and then design, graphic design, environmental graphic design, orientation design and its elements were discussed. In addition, underpass routing designs used abroad and throughout Turkey were examined through examples, and this technology was tried to be explained by mentioning the definition and types of augmented reality, platforms and usage areas. As the application project of the research, 12 directional designs were prepared and the designs prepared for Sakarya Street, Kızılay Shopping Center and Emek İş Hanı from Ankara Kızılay metro station underpass entrance and exit points were examined in detail. As a continuation of the application project and in support of the directional designs, informative video studies were carried out for the entrance and exit points of Sakarya Street, Emek İş Hanı and Kızılay AVM. Videos supporting the prepared guidance designs; Supported by augmented reality technology, passengers are informed, they experience a memorable and different visual experience, and indirect advertising of shopping points in the surrounding area is ensured.

https://doi.org/10.31566/arts.2370

References

AMBROSE, G. & HARRİS P. (2014). Grafik Tasarımda Tipografi. (Çev. B. Bayrak). Literatür Yayınları, İstanbul.

AVAR, (2019). Sergileme Tasarımında Yeni̇ Yaklaşımlar: Senografı̇ ile Anlatı Mekânları ve Kapsayıcı Mekân Deneyimleri̇ Yaratmak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.

BARNARD, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür (Çev. G. Korkmaz), Ütopya Yayınları, Ankara.

BARNBROOK, (2014). Türkçenin Özgün Dil Motifinin, Frekanslarının Araştırılması ve Bu Araştırmaya Dayalı Bir Metin Fontu Tasarımı. Sanatta Yeterlik, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

BECER, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi, Ankara.

CEVİZCİOĞLU, A, (2002). Sembol, Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul.

ÇAMDERELİ, M. (2006). Reklam Arası, Birinci Baskı, Tablet Kitabevi, Konya.

ÇELİK, A. (2012). Yabancı Dil Öğreniminde Karekod Destekli Mobil Öğrenme Ortamının Aktif Sözcük Öğrenimine Etkisi ve Öğrenci Görüşleri: Mobil Sözlük Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

DELELLO, JULİE A. (2014). Insights From Pre-Service Teachers Using Science-Based Augmented Reality. Journal of Computers in Education, 1(4), 295–311.

DEMİREL, Ş. (2012). Sembol, Sembolik Dil ve Bu Bağlamda Mesnevi’nin İlk 18 Beytindeki Sembolik Unsurlar, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, V. 7/3, ss. 915-947.

GÜLER, T. (2009). Grafik Tasarım Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Bilgilendirme Tasarımının Uygulama Alanları, Sayı 28, 2009/01.

HORN, ROBERT E. (2008). Bilgilendirme Tasarımı: Yeni Bir Mesleğin Doğuşu, Grafik Tasarım Dergisi, Sayı 28, 30-39.

KARAALİOĞLU, S, (2015). Görsel Kültürde Bilgilendirme Tasarımı Ürünleri: Üniversite Kampüsleri, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, İletişim Tasarımı, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC October 2015 Volume 5 Issue 4.

KARAMUSTAFA, (2003). 21. Yüzyıl Türkiye’sinde Görsel İletişim Tasarımı Eğitimi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul.

KILIÇKAN, (2002). Resim Bilgisi, Fil Yayınevi, İstanbul.

KLOPFER, E., & SQUİRE, K. (2008). Environmental Detectives: The Development Of An Augmented Reality Platform For Environmental Simulations, Educational Technology Research and Development, 56 (2), 203–228.

ÖZGEN, (2012). Video Sanatında Hava Perspektifi “Kuşbakışı Türkiye,” Sanatta Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Ankara.

PLATT, J. (2014). The Power of Video for Small Business (Infographic), https:// animoto.com/blog/business/small-business-video-infographic, Erişim Tarihi: 06.03.2023.

SARIKAVAK, (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş. Ankara.

STİEBNER, (1982). Zeichen, Signets, Signs, Emblems. Germany.

TOPAKLI, A. (2022). Kent Kimliğini Etkileyen Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımları Üzerine Bir Değerlendirme, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, Sayı 12.,3, s.555-576.

USLU, A. & SHAKOURİ, N. (2014). Kentsel Peyzajda Engelli/Yaşlı Birey İçin Bağımsız Hareket Olanağı ve Evrensel Tasarım Kavramı, Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 14.

UYAN DUR, B. İ. (2011). Bilgilendirme Tasarımında İlkeler, Öğeler ve Uygulama Sorunları (Bilgilendirme Tasarımı Uygulaması), Sanatta Yeterlik Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

YILDIRIM & ŞİMŞEK, (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, 12. Baskı, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş. Ankara.

RESİMLER LİSTESİ

Resim 1: Yönlendirme tasarımı, elemanları

Resim 2: Dünya genelinde metro istasyonu yönlendirme tasarımları

Resim 3: Sensorama, artırılırmış gerçeklik cihazı

Resim 4: Eye tap, artırılırmış gerçeklik cihazı

Resim 5: Sixth sense, artırılırmış gerçeklik cihazı

Resim 6: Artırılmış gerçeklik çalışma alanları

Resim 7: Ankara kızılay metro istasyonu, mimari plan

Resim 8: Ankara kızılay metro istasyonu, yönlendirme tasarımları

Resim 9: Ankara kızılay metro istasyonu, yönlendirme tasarımları

Resim 10: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, evrensel tipografi

Resim 11: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, tipografi

Resim 12: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, espas

Resim 13: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, piktogram

Resim 14: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı ölçü ve renk

Resim 15: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, malzeme

Resim 16: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, karekod

Resim 17: Ankara kızılay metro istasyonu yönlendirme tasarımı, karekod

Resim 18: Ankara kızılay metro istasyonu, video

Resim 19: Ankara kızılay metro istasyonu, video

Resim 20: Ankara kızılay metro istasyonu, video, piktogram

Resim 21: Ankara kızılay metro istasyonu video, mesafe

Resim 22: Ankara kızılay metro istasyonu video, yönlendirme, tipografi

Resim 23: Ankara kızılay metro istasyonu, video

Resim 24: Ankara kızılay metro istasyonu video, mekanlar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Holistence Publications

Downloads

Download data is not yet available.