Dijital Moda: Endüstri 4.0 çağında kimlik, beden ve kıyafet etkileşimindeki dönüşüm ve kültürel devrim

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Dijital Moda
Endüstri 4.0
Genişletilmiş Gerçeklik
Dijital Kültür
Dijital Kimlik

Nasıl Atıf Yapılır

Dündar, S. K. (2023). Dijital Moda: Endüstri 4.0 çağında kimlik, beden ve kıyafet etkileşimindeki dönüşüm ve kültürel devrim. JOURNAL OF ARTS, 6(4), 317–324. https://doi.org/10.31566/arts.2143

Özet

Endüstri 4.0 ile başlayan yeni çağda, bir paradigma değişimi yaşanmıştır. Sosyo-kültürel yaşantımızın temel dinamikleri, bu yeni paradigmanın ekosisteminde köklü dönüşümler geçirmektedir. Moda; kimlik, beden ve kıyafet arasındaki etkileşimle somutlaşan sosyo-kültürel bir fenomen olarak kabul edilmektedir. Dijital Devrim’in moda endüstrisinde yarattığı teknolojik dönüşüm, “Dijital Moda” adı verilen ve kendi alanında kültürel devrim yaratan yeni bir kavramı ortaya çıkarmıştır. Dijital Moda’nın, Endüstri 4.0 ile başlayan yeni paradigmanın ortaya çıkardığı kavramlar, değerler, algılar, pratikler ve gerçeklik vizyonu ekosisteminde, toplumun davranışsal refleksleri ile şekillenerek yeni bir kültür oluşturması, akademik platformda tartışılması gereken yeni bir alanı temsil etmektedir. Bu çalışmada, söz konusunu fenomenin dönüşümü “gerçeklik algısı”, “değer yargısı”, “kimlik”, “beden” ve “kıyafet-zanaat” kavramları açısından incelenmektedir. Özellikle, gelişmekte olan genişletilmiş gerçeklik (XR) teknolojilerinin sunduğu mekân-zamansal yeni gerçeklik koşulları altında, kimlik beden ve kıyafet etkileşiminin nasıl dönüştüğü ele alınmaktadır. Dijital Moda, yalnızca geleneksel kıyafet tasarımı ve üretimi tekniklerinin geliştirilmesi veya alışveriş deneyiminin artırılması ile sınırlı kalmayıp, aynı zamanda yeni bir kimlik, beden ve kıyafet anlayışını temsil etmektedir.

https://doi.org/10.31566/arts.2143

Referanslar

AKRAM, S. V., MALIK, P. K., SINGH, R., GEHLOT, A., Juyal, A., Ghafoor, K. Z., & Shrestha, S. (2022, 08 17). Implementation of Digitalized Technologies for Fashion Industry 4.0: Opportunities and Challenges. Scientific Programming, 2022.

BERTOLA, P., & TEUNISSEN, J. (2018, 01 01). Fashion 4.0. Innovating fashion industry through digital transformation. Research Journal of Textile and Apparel, 22(4), 352-369.

BAEK, E., HAINES, S., FARES, O. H., HUANG, Z., HONG, Y., & Lee, S. H. (2022, 12 01). Defining digital fashion: Reshaping the field via a systematic review. Computers in Human Behavior, 137.

BOF, T. (2021). Dematerialisation: Why the Metaverse Is Fashion’s Next Goldmine. Retrieved from https://www.businessoffashion.com/videos/technology/the-bof-show-with-imran-amed-episode4-dematerialisation/

CALIA, R. M. (2021, 02 23). The Imaginary Dress. An Interdisciplinary Fashion Approach Among Sociological, Anthropological, and Psychological Orientations. Fashion Theory, 25(2), 243-268.

Capra, F., & Luisi, P. L. (2014). The systems view of life: A unifying vision. Cambridge University Press.

Choufan, L. (2021, 05 06). Fashion You Do Not Own, Fashion You Cannot Feel: Toward a New Paradigm of Sharing Fashion in the Digital Age. Fashion Theory, 26(3), 307-328.

Dündar, S. K. (2019). Dijital Tasarım Eğitimi için Etnomatematik Yöntemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 5(10), 135-143.

FONSECA, L. (2018, 05 01). Industry 4.0 and the digital society: concepts, dimensions and envisioned benefits. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 12, 386-397.

JOY, A., ZHU, Y., PEÑA, C., & BROUARD, M. (2022, 05 01). Digital future of luxury brands: Metaverse, digital fashion, and non-fungible tokens. Strategic Change, 31(3), 337-343.

Kelly, K. (2019, 02 12). AR Will Spark the Next Big Tech Platform—Call It Mirrorworld. Retrieved from Wired: https://www.wired.com/story/mirrorworld-ar-next-big-tech-platform/

NOBILE, T., NORIS, A., SABATINI, N., & CANTONI, L. (2021, 05 21). A review of digital fashion research: before and beyond communication and marketing. International Journal of Fashion Design Technology and Education.

OLIVEIRA, R. C., NÄAS, I. D., & GARCIA, S. (2022, 09 22). Fashion Industry 4.0: A Bibliometric Review in the Fashion Industry. Research, Society and Development, 11(12).

ROCAMORA, A. (2017, 09 03). Mediatization and Digital Media in the Field of Fashion. Fashion Theory, 21(5), 505-522.

SÄRMÄKARI, N. (2023, 01 02). Digital 3D Fashion Designers: Cases of Atacac and The Fabricant. Fashion Theory, 27(1), 85-114.

SHARMA, S., KOEHL, L., BRUNIAUX, P., ZENG, X., & WANG, Z. (2021). Development of an Intelligent Data-Driven System to Recommend Personalized Fashion Design Solutions. Sensors, 21(12).

TEAM, B. (2021). De-Materialization: Why the Metaverse is Fashion's Goldmine. Retrieved from https://www.businessoffashion.com/videos/technology/the-bof-show-with-imran-amed-episode4-dematerialisation/

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.