Ahşap baskıları ışığında Barlach’ın heykeline bakmak

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Ernst Barlach
Heykel
Ahşap Baskı
Dışavurumculuk

Nasıl Atıf Yapılır

Güner, Y. (2023). Ahşap baskıları ışığında Barlach’ın heykeline bakmak. JOURNAL OF ARTS, 6(4), 217–230. https://doi.org/10.31566/arts.2141

Özet

Birinci Dünya Savaşı, öncesinde başlayan çalkantılar ve sonucunda yaşanan buhranla birlikte, Almanya’da karanlık bir atmosfer oluşmuş; bu karanlığın içinden dışavurumculuk gibi muhteşem bir sanat akımı yeşermiştir. Dışavurumculuk, Almanya sınırlarını aşarak, etkisini kaybetmeksizin, günümüze kadar ulaşmıştır.

Ahşap baskının, adeta yeniden keşfedilerek sanatçıların dikkatini çekmesi, dışavurumculuğun ortaya çıkışından hemen öncedir. Modern Alman sanatında, ahşap baskılarıyla tanınanlar arasında, Ernst Barlach (1880-1938) da bulunmaktadır. Ahşap heykelin ustası olan sanatçının, ahşaba yonttuğu resimler, en az heykelleri kadar ilgi uyandırıcıdır.

Barlach, plastik sanatlardaki üretimi kadar, tiyatro ve edebiyat yazıları ile de bilinmektedir. Özellikle tiyatro yazarlığı Barlach’ın yapıtlarında bütünlük oluşmasına neden olmuştur. Baskıları, heykellerinin hikâyelerini resimler; heykelleri de baskılardaki figürleri canlandırır gibi, karşılıklı bir ilişki içindedir. Bu ilişki tiyatro ve edebiyat yapıtlarında devam eder.

Barlach’ın ilhamını aldığı Gotik Sanat, Rusya izlenimlerini çizdiği defterlerle buluşarak özgün bir sanat dili oluşturmuştur. Konuları ve biçim dilindeki tutarlılık, yapıtlarındaki bütünlüğü desteklemektedir.

Die Wandlungen Gottes (Tanrının Dönüşümleri) yedi ahşap baskı resimden oluşan bir albümdür. Yazısız albümün anlam bütünlüğünü, başlıklar ve bunların sıralaması oluşturmaktadır. Bu albüm, heykellerine benzerlik taşıyan figürlerle, Barlach’ın sanatını oluşturan düşünsel ve biçimsel altyapıyı anlamayı kolaylaştırmaktadır.

https://doi.org/10.31566/arts.2141

Referanslar

BARLACH, E. (2006), Ernst Barlach, Modern Çağ Heykeltıraşı (Sergi Kataloğu), MSGSÜ Tophane-i Amire Sergi Salonu, İstanbul, 2006.

BARLACH, E. (1960). A Letter from Barlach on Kandinsky. The Massachusetts Review, 1(3), 533–534. http://www.jstor.org/stable/25086535

BARLACH Vakfı, https://www.ernst-barlach-stiftung.de

BOORSCH, S. & ORENSTEIN, N. M. (1997). The Print in the North: The Age of Albrecht Dürer and Lucas van Leyden. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 54(4), 1–60. https://doi.org/10.2307/3269145

BİGGS, John R.. (1989). Classic Woodcut Art and Engraving, An International Collection and Practical Handbook (1 b.). Brighton: Blandford Press. ISBN: 9780713720211

BRECHT, Berthold (1952). Bertolt Brecht: Notes on the Barlach Exhibition. (Çeviren O’Neil, D.C.). The Massachusetts Review, 1(3), 535–540.(1960) http://www.jstor.org/stable/25086536

BRITANNICA, T. Editors of Encyclopaedia (2023, July 21). Expressionism. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/art/Expressionism

CASTLEMAN, R. (1988). Prints of the 20th Century, A History. Thames and Hudson. İspanya ISBN: 9780500202289

FAXON, A. (1983). German Expressionıst Prints, A Persistent Tradition. The Print Collector’s Newsletter, 14(1), 3–4. http://www.jstor.org/stable/24552540

GAY, P. (2023). Weimar Kültürü (E. Buğlalılar, çev.). İletişim Yayınları. ISBN-13:978-975-05-3423-2

GOGGİN, M.-M. (1991). “Decent” vs. “Degenerate” Art: The National Socialist Case. Art Journal, 50(4), 84–92. https://doi.org/10.2307/777328

HESS, Heather (2011). German Expressionist Digital Archive Project, German Expressionism: Works from the Collection. https://www.moma.org/s/ge/collection_ge/object/object_objid-18449.html

LEHMANN-HAUPT, H. (1952). Art Under Totalitarianism. Metropolitan Museum of Art. The contemporary scene, a symposium, march 28-30, 1952. (New York, N.Y.) https://libmma.contentdm.oclc.org/digital/collection/p15324coll10/id/192049

MÜLLER, K. (2020). Ernst Barlach, Die Hölzer. Verlag Kettler, ISBN: 9783862067954

PRINCETON (2019, Şubat 23) Art museum presents works of German artist Barlach. Princeton Weekly Bulletin. (v.98, sayı 17). https://pr.princeton.edu/pwb/volume98/issue17/museum/

TIME (Nisan 2, 1956), Art: Modern Gothic, Time Dergisi. https://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,862103,00.html

VAN DYKE, J. (2013). Ernst Barlach and the Conservative Revolution. German Studies Review, 36(2), 281–305. http://www.jstor.org/stable/43555350

WERNER, A (1962). Ernst Barlach. The Kenyon Review, 24(4), 627–643. http://www.jstor.org/stable/4334267

WERNER, A. (1967). The Draftsmanship of Ernst Barlach. Art Journal, 26(3), 234–245. https://doi.org/10.2307/774919

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.