Özet
Sakkahane, İran geleneksel mimarisinde kamu alanlarda mahallenin dükkân sahipleri ve ahalisinin, yoldan geçen susamışlar için yaptıkları küçük mekanlardır. Resimde çizginin ortaya çıkması, 1962’lerin başında, birkaç izleyiciye Sakkahane havasını hatırlattı. Daha sonra, bunun kullanımı genelleştirildi ve İran sanatının geleneksel formlarını başlangıç noktası olarak kullanan hem ressam hem de heykeltıraş olan tüm sanatçılar, yalnızca Pers alfabesi ile uğraşanları değil, çalışmalarında hammadde kullananlar bu terim ile kategorize oldular. İran-İslam kültürüne geri dönüş, düşünürlere göre, İran ve Batı kültürü arasındaki çatışmanın temel çözümü sayılıyordu. Bu düşünce aynı zamanda çağdaş İran sanatı üzerinde de önemli bir etkiye sahipti ve bu görüşün İran’ın resim ve diğer görsel sanatlar alanındaki en önemli etkisi, “Sakkahane” olarak adlandırılabilecek tarzı oluşturması oldu. Sakkahane sanat hareketi, 1960›lı yılların entelektüelleri ve sanatçılarının modernizme ve Batı kültürünün etkisinin yayılmasına karşı bir tepki olarak görülebilir.
Referanslar
ADONİS. (2013), Sufizm ve Sürrealizm, İnsan Yayınları:583, İkinci baskı, İstanbul.
ALGAR HAMİD, (1998), Humeyni, DIA, İstanbul, XVIII.
AVANİ, G. (1997), Hikmet ve Sanat (Makaleler), İnsan Yayınları, İstanbul.
AYVAZOĞLU, B. (2013), Aşk Estetiği, Kapı Yayınları, İstanbul.
BAHNESSİ, A. (2008) Sanat ve Estetik Yaratıcılık, İslam Kültürü, Çev. Nebi
BOLOGHİ,S. & GUMPERT, L.(2002) Picturing İran, Art, Societyand Revolution, İ.B. Tauris Co.Ltd., Londra.
BURCHARDT, T.(2012), İslam Sanatı Dil ve Anlam, Çev. Turan Koç. Klasik Yayınları, İstanbul.
CHRISTIES’S, DUBAI, Modern and Contemporary Arab, Iranıan and Turkish Art Part 1, Christie’s Auction Catalog, 25.10.2011.
DAFTARİ, F.D & LAYLA, S. (2013-2014), İran Modern Exhibition, Asia Society Museum-Newyork. Cataloque (6.9.2013-5.1.2014), Yale University Press, London.
EİGNER, S. (2010), Art of The Middle East, Modern and Contemporary of The Arab World and Iran, Merrel Yayınevi, Pennsylvanya State Universitesi Yayını, Amerika.
ELDEM, E. (2007), Doğuyu Tüketmek, Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi, İstanbul.
GİOVANNİ, CURATOLA. (2010), Art From The İslamic Civilization, From the Al-Sabah Collection, Kuwait, Skira Editore S.P.A.,Torino.
GRAY, B. (1947), Persian Painting, Irıs Colour Books,1947, Londra.
HANÇERLİOĞLU, O. (1979), Felsefe Ansiklopedisi, Kavramlar ve Akımlar, Cilt 6, İstanbul.
İPŞİROĞLU, M. Ş. (1973), İslam’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. İslam Sanatının 3 başkenti, İstanbul, İsfahan, Delhi, Louvre Koleksiyonundan Başyapıtlarla, (2008), Sakıp Sabancı Müzesi Yayını, İstanbul.
MEHDİYEV, Cilt 5, T.C. Kültür Bakanlığı, Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 3154, Kültür Eserleri Dizisi 434, Ankara.
MULLER, N.M.L & COTTER,S. (2009), Contemporary Art In The Middle East, Paul Sloman (editör), Black Dog Publishing LTD., Londra.
PERÇİN, B. (2014), Meriç Hızal, Retrospektif, T.İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
SCHİMMEL, ANNEMARİE .(2008), Sufizmin İlk Dönemleri, İslam Kültürü, Cilt 5,T.C.Kültür Bakanlığı, Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 3154, Kültür Eserleri Dizisi 434, Ankara.
WİJDAN, A.(editör), (1989), Contemporary Art From The İslamic World, Scorpion Publishing Ltd, London.
WİJDAN, A. (1997), Modern İslamic Development and Continuity, University Press of Florida, Florida. Tez: ÇAĞLAR, GÜLER “Ortadoğu İslam Ülkelerindeki Soyutlama Geleneğinin Görsel Sanatlardaki Güncel Yansımaları” 2015 Işık Üniversitesi.
METİN, C. (2006), “Türk Modernleşmesi ve İran (1890-1936)”, Basılmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
SÜLÜN, EBRUNALAN, kültürel ve görsel estetik açısından Shirin Neshat ve İpek Duben (yüksek lisans tezi,) http://www.academia.edu/ Erişim tarihi 15.6.2015)
İnternet Kaynakları:
http://www.abdelsalameidfinearts.com/mural.html (İzlenme tarihi 15.6.2020).
http://www.ab-gallery.com/en/artists/rezadeerakshani.php (İzlenme tarihi 15.6. 2020).
www.abdulnassergharem.com (İzlenme Tarihi 15.6.2020).
http://ahmedmater.com/artwork/evolution-of-man/prints/evolution-of-man/ (İzlenme Tarihi 15.6. 2020).
http://ahmedmater.com/artwork/illuminations/photographic-artworks-series/dyptichilluminations/-illumination-xv-xvi/ (İzlenme Tarihi 15.6.2015).
www.alaattinbender.blogspot.com (İzlenme Tarihi 5.4. 2020).
www.aplus.com (İzlenme tarihi 5.4.2020).
http://www.aptglobal.org/en/Artwork/5900/UntitledIndustrial-Harem/Monamarzouk (İzlenme tarihi (15.6. 2020).
www.aragec.com (İzlenme tarihi 5.4. 2020).
www.arkitektura.al-Al Bahar-towers (İzlenme tarihi 15.6. 2020).
www.art-agenda.com580×407Searchbyimage (İzlenme tarihi 15.6. 2020).
www.artam.com (İzlenme tarihi 5.4. 2020).
http://www.artcologne.de/de/artcologne/presse/ausstellerpressefaecher/index (İzlenme tarihi 15.6. 2020).
www.artinthecity.com-talks-to-artist- halim-al-karim (İzlenme tarihi 15.6. 2020)
http://www.art.net/~samia/page/pagetwo/fatenpicts.html (İzlenme tarihi 15.6.2015)
www.artnews.com/2015/05/18/shirin-neshat-facinghistory-at-the-hirschhorn/shirin_neshat_our_house__rahim (İzlenme tarihi 15.6. 2020)
http://www.artnet.com/magazineus/reviews/davis/davis7-14-08_detail.asp?picnum=21 (İzlenme tarihi 15.6. 2020)
http://arthopper.org/shirin-neshat-the-detroitinstitute-of-art/ (İzlenme tarihi 5.6. 2020)
http://www.artmap.tv/news_detail.aspx?id=1034 (İzlenme tarihi 10.7. 2020)
http://www.art.net/~samia/page/pagetwo/fatenpicts.
html (İzlenme tarihi 10.7.2015)
www.askart.com (İzlenme tarihi 1.5.2020)
http://www.artslant.com/global/artists/show/18562-mona-hatoum (İzlenme tarihi 10.7. 2020)
www.artshopsgallery.com (İzlenme tarihi 1.5. 2020)
http://www.arttalks.org/article.php?id=1254132017 (İzlenme tarihi 10.7. 2020)
http://artradarjournal.com/2011/05/04/contemporaryart-in-the.../hilda-2 (İzlenme tarihi 15.6. 2020)
www.artvalue.com (İzlenme tarihi 15.6. 2020)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications