Özet
Sanatın Geleneksel yöntemlerle üretiminin yerini günümüz Teknolojik aygıtları ve uygulamaları iş, haberleşme ve tasarım amaçlarının ötesine geçerek mobil tasarımın sanat alanında dünyada çok yoğun bir şekilde kullanımı, önce “NFT” kavramının literatüre girmesine neden olmuş, ardından da bu kavramın disiplinler arası, yaygınlaşmasına neden olmuştur. Günümüzde teknoloji ve uygulamaları sayesinde “NFT” çalışmaları, satılması pek çok sektörde yeni alanlar açılmasını sağlamıştır. “NFT” performans sanatı, reklamcılık, basılı medya, sosyal medya gibi alanlar için de etkin ve önemli bir araç olabilmekte ve bunu dijital medya sayesinde bizlere hızlı bir şekilde göstermektedir. “NFT” uygulamalarının temel amacı; disiplinler arasında teknoloji destekli tasarım yanında mobil ve maa üstü teknolojik uygulamaların günümüzün en popüler ve etkili iletişim yollarını kullanarak “NFT”araçları ve uygulamalarının kullandığı yöntemlere farkındalık oluşturmayı amaçlanmaktadır. Bu araştırmada, “NFT”araçları ve uygulamalarının gerek görsel-işitsel hareketli, gerek etkileşimli sanatsal çalışmalar da kullanılan uygulamalar araştırılmış ve örneklenmiştir.
Referanslar
ARTH, C. VD. (2015). The History of Mobile Augmented Reality. Graz: Computer Graphics and Vision.
AALAMI, N. (2020). Derin Öğrenme Yöntemlerini Kullanarak Görüntülerin Analizi. ESTUDAM Bilişim Dergisi: 17-20.
ÇALLI, F. (2021). NFT Teknolojisine Turizm Perspektifi ile Bir Bakış. Journal of New Tourism Trends: 161-172.
FRANCESCHET, M., COLAVIZZA, G. (2019). Crypto art: A decentralized view. https://arxiv.org/abs/1906.03263
GOODFELLOW, I. (2017). NIPS 2016 Tutorial: Generative Adversarial Networks, https://arxiv.org/abs/1701.00160v4).
GOODFELLOW, I.,ABADİE-Puoget, J., Mirza, M., Xu, B.,Farley-Warde, D., Ozair,S., Courville, A., Bengio, Y.(2014). Generative Adversarial Nets. De ́Partement D’informatique Et De Recherche Ope ́rationnelle. (https://arxiv.org/ abs/1701.00160)
KASTRENAKES, J. (2021). Beeple Sold An NFT For $69 Million . https://www. theverge. com/2021/3/11/22325054/beeple-christies-nft-sale-costeverydays-69-million.
SAMPLE, I. (2020). What Are Deepfakes and How Can You Spot Them?. (https://www.theguardian.com/technology/2020/jan/13/what-are-deepfakes-and-howcanyou-spot-them).
URL-1 https://www.researchgate.net/publication/337438550_A_brief_chronology_of_Virtual_Reality/figures?lo=1 (Erişim Tarihi: 10.02.2022)
URL-2 https://art.ykykultur.com.tr/exhibitions/thresholds (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
URL-3 https://www.sciencedirect.com/science/article/ pii/S2667096820300045 (Erişim Tarihi: 05.03.2022)
URL-4 https://www.meer.com/science-museum/ artworks/42116 (Erişim Tarihi: 08.03.2022)
URL-5 https://arxiv.org/abs/1905.08233 (Erişim Tarihi: 04.03.2022
URL-6 https://www.theverge.com/2019/5/10/18540953/ salvador-dali-lives-deepfake-museum (Erişim Tarihi: 15.03.2022)
URL-7 https://www.etymonline.com/word/crypt#etymonline_v_422 (Erişim Tarihi: 15.04.2022)
FOUNDATIONS RECOVERY NETWORK. (2014). How Art Therapy Is Used in Addiction Treatment, http:// www.foundationsrecoverynetwork.com/art-therapy-used-addiction-treatment/
GORSE, P. & LEJOYEUX M. (2011). On-Line Pathological Gambling: A New Clinical Expression of Internet Addiction. In Hannah O. Price (Eds.) Internet Addiction (pp. 47-58), USA, Nova Science Publishers.
GRESLE, C. & LEJOYEUX, M. (2011) Phenomenology of Internet Addiction. In Hannah O. Price (Eds.) Internet Addiction (pp. 85-94), USA, Nova Science Publishers.
HABERTÜRK. (2013) Dünya genelinde 6.8 milyar kişi kullanıyor, http://www.haberturk.com/dunya/ haber/884038-dunya-genelinde-68-milyar-kisi-kullaniyor
INTERNET WORLD STATS. (2015). Internet Users in the Wolrd by Regions, http://www.internetworldstats. com/stats.htm
PASKA, L. M. & YAN, Z. (2011). Internet Addiction in Adolescence and Emerging Adulthood: a Comparison between The United States and China. In Hannah O. Price (Eds.) Internet Addiction (pp. 1-28), USA, Nova Science Publishers.
SODAHEAD. (2012) Public Opinion Suggests Internet Addiction Is a Problem, http://www.sodahead. com/living/public-opinion-suggests-internet-addiction-is-a-problem/question-2464081/
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU. (2014) TÜİK Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, http:// www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16198
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU. (2015) TÜİK Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, http:// www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660
YEŞİLAY. (2015). Teknoloji Bağımlılığı, http://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji-bagimliligi
YEŞİL, Y. (2015a) 3D Video Mapping Gösterimi, http:// ww.yesilyildiz.org/proje/3d-video-mapping/
YEŞİL, Y. (2015b) Projenin Tanımı, http://www.yesilyildiz.org/proje/tanim/
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications