Nesnesiz sanat deneyimi: Yeni bir gelecek projeksiyonu

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Sanat
kültür
toplum
nesnesiz sanat
sanat sosyolojisi

Nasıl Atıf Yapılır

Altuncu, D., & Aşkın, G. D. (2023). Nesnesiz sanat deneyimi: Yeni bir gelecek projeksiyonu. JOURNAL OF ARTS, 6(1), 43–47. https://doi.org/10.31566/arts.1967

Özet

Sanat, sanatçıyı topluma bağlayan kültürel bir öğe görevini üstlenmektedir. Sanatçının ortaya çıkardığı eser toplumun bir parçası olmakla birlikte tarihsel süreçte değişen sanat anlayışının etkisiyle toplumsal kültürü de şekillendirmektedir. Bu araştırmanın amacı sanatı tarihsel bakış açısıyla sistematik olarak değerlendirerek sanat, toplum ve sanatçı ilişkilerini anlamak; sanatın gelecek projeksiyonuna dair veriler elde etmektir. Değerlendirmeye konu olan ve geriye dönük somut bilgiler içeren sanat eserleri sanatın gelecekte nasıl olacağı hakkında bilgi vermektedir. Bu bağlamda öncelikle 20. yy başında yaşanan teknolojik değişimin modern sanata olan etkisi araştırılmıştır. Buna ek olarak sanat eserinin yorumlanbilirliği için kapı açan Monet, sanatı bir yaşam biçimi olarak ifade eden Matisse, makineleşme etkisinde kalan Cezanne, toplumsal sorunları yorumlayan Picasso gibi sanatçılar üzerinden yapılan incelemeler ile 20. yy’da sanatın toplumsal değişimler ile ilişkisi hakkında bilgiler verilmektedir. Makalenin devamında soyut sanat kavramının ortaya çıkması ile birlikte Miro ve Marcel Duchamp üzerinden 20. yy’da sanat ve sanatçının dönüşümü ele alınmıştır. Bu dönüşüm ile birlikte sanat eserinin nesnel bağlardan koparak fikir üzerine yoğunlaşması, kavramsallaşması, 21. yy sanatının nasıl olacağı hakkında bilgiler vermektedir. Yapılan sistematik değerlendirmeler doğrultusunda, dijitalleşmenin bereberinde getirdiği çok kültürlülük ve küreselleşmenin etkisi altında kalan sanatın ve sanatçının sürekli bir dönüşüm içinde olduğu/olacağı görülmektedir. Böylece sanata erişilebilirliğin daha da kolaylaşacağı, yeni coğrafyalara olan ilginin artacağı, sanatın gelecekte sanatçıdan bağımsız olarak, anonimleşerek, toplumu ve  kültürü yansıtan bir öğe olarak yeni formlarda varlığını sürdüreceği sonuçlarına ulaşılmaktadır.

https://doi.org/10.31566/arts.1967

Referanslar

AKTULUM, K. (2016). Resimsel Alıntı (Resimlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar). Konya. Çizgi Kitabevi. syf:78

ANTMEN, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akım lar. 1. Baskı. İstanbul. Sel Yayıncılık syf:45-18

ELMAS, H. (2006). Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu? Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), syf:281-298.

ERINÇ ,S.(1995). Resmin Eleştirisi Üzerine, Hill Yayınları, İstanbul, 1995.syf:53

KAHRAMAN, H.B. (2015). Bakmak Görmek BirDe Bilmek (Çağdaş Sanat Dünyasında Hayatta Kalma Kılavuzu). 1.Baskı. İstanbul. Kapı Yayınları, syf:57

THOMAS, H. (1995) Modernity and Culture Paperback Yayınları, US, 1995.syf:23

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.