Abstract
Sanayi-i Nefise Mekteb-i, which began its educational journey in 1882 and was the first educational institution in the field of fine arts in Turkey, would later be named Fine Arts Academy in the Republican Era. The Academy would achieve scientific autonomy as Istanbul State Academy of Fine Arts in 1969 in accordance with the law no. 1172 and in 1982, it would be affiliated with the Council of Higher Education and become Mimar Sinan University, and as of 2004, it would be one of the most established schools in Turkey under the name Mimar Sinan Fine Arts University. A significant part of the curricula in the early years features master-apprentice relationship based on the connections established with the École des Beaux-Arts, a well-established art school in Europe, and the impressions and productions of the teachers who studied there. Knowledge of design forms the basis of the academy for the reason that the three basic fields of art in the formation of the school are painting, sculpture and architecture. The Atelier of Theatre Decoration and Costume, which is a first within the academic structure, was founded in 1962 by Prof. Erdoğan Aksel and Prof. Sadi Öziş. In this article, the origin of stage and costume design education within the history of the Academy, the relationship of the pioneers of the stage design profession in Turkey with the academy, and the artistic developments that affected stage design in these years will be examined. Additionally, the opinions of the first generation graduates who received education in this field and became pioneers of their profession will be included. The purpose of the study in the light of these data is to create a research field on why academic education in the stage design profession is necessary to become a stage designer.
References
AKÇURA, G. (1992). Doğumunun Yüzüncü Yılına Armağan Muhsin Ertuğrul. İBB Kültür İşleri Dairesi Başkanlığı Yayınları, 6. ISBN: 9757580066
AKTULAY, T.M. (2010). Cumhuriyet’in Kuruluşundan Günümüze Türk Tiyatrosu’nda Dekor Kavramı. Yüksek Lisans Tezi., Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
AKSEL, E. (1981). Bir Tiyatro Dekoratörünün Tiyatro Tekniği Bilmesi Kaçınılmaz Bir Zorunluluktur. Sahne Dergisi, 14-13
AKSEL, D. (1974). 50 Yılda Sahne ve Görüntü Sanatları. Akademi Mimarlık ve Sanat Dergisi. 8, 238-244
AND, M. (1973). 50 Yılın Türk Tiyatrosu. İş Bankası Kültür Yayınları
AND, M. (1983). Türk Tiyatrosunun Evreleri. Turhan Kitabevi Bizim Tiyatro Dergisi. (1969). Doğan Aksel. 11.33
AY, L. (1963). Devlet Tiyatrosu’nun 15 Yıllık Çalışmaları. Devlet Tiyatrosu Dergisi.21,16-24
BAŞARIR, Y. D. (2021). Perde Kapanmasa Görecektiniz, Kamran Yüce’nin Arşivinden Kent Oyuncularının Kuruluş Hikayesi (1959-1986). İBB Yayınları, ISBN:978-625-7288-82-8
BAŞKUT, A. (1999). Üç Kalas, İki İnsan, Bir Heves. Elyaf Matbaacılık, ISBN: 975-270-421-2
CEZZAR, M. (2005) Güzel Sanatlar Akademisi Öğretim Elemanları Resim ve Heykel Sergisi 1928-1982. MSGSU Yayınları,1000, ISBN:975-6264-06-3
DAĞLI, E. (2020). Carl Ebert (1887-1980).[online]. AtatürkAnsiklopedisi, https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/carl-ebert-1887-1980/. [ErişimTarihi:10/09/2023].
DELEON, J. (1992). Türk Balesinin Gelişim Evreleri. Milliyet Sanat Dergisi. 302. 8-16
DEMİR, A. (2008). Güzel Sanatlar Akademisi’nde Yabancı Hocalar. MSGSU yayınları, ISBN: 978-975-6264-25-6
EDGÜ, F., CALIKOĞLU, L. & URAL, M. (2004). Kuzgun Acar. Türkiye İş Bankası Yayınları,
FIRAT, K. (2008). Geçmiş Zaman Fotoğrafları. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları. 1000. ISBN:978-975-6264-17-1
GEZGİN, A.Ö. (2003). Akademiye Tanıklık 3. Bağlam Yayıncılık. ISBN:975-6947-91-8
GİRAY, M. (1983). Güzel Sanatlar Eğitiminde 100 Yıl. Mimar Sinan Üniversitesi Basımevi, No 3
İLERİ, R.N. (2005). Sahne ve Kostüm Tasarımı: Abidin Dino. YKY, ISBN:975-08-1010-4
İstanbul Operası. (1968) Kuruluşundan Bugüne İstanbul Şehir Operası. 25-29
KESKİN, A.E. (2021). Kostümün Tüm Sahne Unsurlarıyla Birlikteliği ve Uygulama Çözümleri: Sanat Yaşamı ile Hale Eren. International Social Sciences Studies Journal. 90. 4754-4765
KIRMIZI, D. & UNCU E. (2023). A. Serseri Mayın Gürel Yontan. https://saltonline.org/tr/2582/salt-arastirma-gurel-yontan-arsivi,ISBN: 978-605-69760-6-3
KOLDAŞ, N. (2003). Metin Deniz Tiyatroda Mekân ve İnsan. Maya,1000, ISBN:975-92190-0-X
KÜÇÜKERMAN, Ö., BERK, İ. (1994). Ressam Orhan Peker. Milli Reasürans T.A.S. 1000, ISBN: 975-7235-01-6
MENGÜÇ, A. (2001). Turgut Atalay. Bilim Sanat Galerisi,1000, İSBN:975-95659—3-5
ORBEY, E.Tarık Levendoğlu 40. Sanat Yılında.1-18
ŞENER, S. (1999). Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Tiyatrosu. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. ISBN: 975-458-135-5
ŞENGEZER, O. (2010). Cumhuriyet Dönemi Türk Gösteri Sanatları Öncü Sahne Tasarımcıları. Artshop yayınları.2500.
ŞENGEZER, O. (1999). Bence Dekor ve Kostüm. ISBN:975-94181-O-X
ŞENTAY, B. (2009). Vedat Ar [online]. Internet Movie Database http://www.kameraarkasi.org/yonetmenler/vedatar.html. [ErişimTarihi:11/09/2023].
TANSUĞ, S. (1976). Beş Gerçekçi Türk Ressamı. Gelişim Yayınları
TAŞDEMİR, G.Ö. (2022). Modern İç MekânınEğitim Tarihine Kısa Bir Bakış [online]. Pressreader, https://www.pressreader.com/turkey/betonart/20221216/281681143935979, [Erişim Tarihi: 1/09/2023].
TEMEL, S. (2007). Devlet Tiyatrolarında Bir Sahne Tasarımcısı. Yüksek Lisan Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Atatürk Üniversitesi
TEMİZAN, K. (1946). Güzel Sanatlarda Süsleme Sanatları. Arkitekt. 70. 19-23
YÜCE, K. (1973). Tiyatromuzla İlgili Sayılar. Gülriz Sururi Engin Cezzar Tiyatrosu 10. Yıl Özel Sayısı. (1973). 104
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Holistence Publications