Abstract
This article first presents an overview of Turkish cinema in terms of its production, distribution, and exhibition networks, and then evaluates the overall situation in the 2000s. The concentration in distribution and exhibition networks in particular is analyzed through the case of CGV Mars Entertainment Group, and the following “popcorn crisis” and the industry in its aftermath are addressed. Thus, it aims to provide an opportunity to emphasize the significance of the regulations and cultural policies in the field.
The tensions within the film industry sparked a controversy along with Cem Yılmaz’s statement on Twitter, a social networking service, in December 2018. The controversy, publicly known as the “popcorn crisis”, was based on the claim that theater owners were making unlawful profits through discounts on ticket prices by selling popcorn and beverages. In 2019, Law No. 5224 on the Evaluation, Classification, and Promotion of Motion Pictures was amended to provide solutions to the problems in the sector. However, the amendments to the law did not provide radical solutions to the existing problems and may even lead to a setback in the promotion of independent films, raising concerns that certain control and censorship mechanisms would now function.
The Covid-19 Pandemic has had devastating effects on the film industry, as in many other areas within everyday life, whereas digitalization and the transformation of viewing practices have gained momentum. There is a strong need for radical solutions in order to prevent horizontal and vertical integration and for films outside the mainstream film industry, which indeed bring international recognition to Turkish cinema, to be promoted without the implicit control mechanisms.
References
ABİSEL, N. (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: İmge Kitabevi, Birinci Baskı, ISBN: 9755330801.
ABİSEL, N. (2007). Sessiz Sinema. Ankara: De Kİ, Birinci Baskı, ISBN: 9944492027.
ARSLAN, S. (2011). Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford: Oxford University Press, 1st Edition, ISBN: 978-0-19-537005-8.
BİNARK, M. (2018). Film Endüstrisinin ve Sinema Kültürünün Gelişmesinde Busan Film Komisyonu’nun Rolü. Moment Dergi: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 5(1), 105-115.
BİRİNCİOĞLU, Y. D. (2019). Popülist Söylemin Perde Arkası: 5224 Sayılı Sinema Filmlerinin Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile Desteklenmesi Hakkında Kanun'a Dair Değerlendirmeler. Moment Dergi: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 6(1), 75-98.
BROADY, R. (2020). Lessons for the Movie Industry from the 1918 Influenza Pandemic [Çevrimiçi]. The New Yorker, https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/lessons-for-the-movie-industry-from-the-19 18-influenza-pandemic, [Erişim tarihi: 5.09.2023].
ÇALIŞKAN, M. (2019). Sinemada 10 yılda böyle düşüş görülmedi!. [Çevrimiçi]. Habertürk, www.haberturk.com/sinemada-10-yilda-boyle-dusus-gorulmedi-2500967 [Erişim Tarihi: 18.07.2019].
ÇETİN ERUS, Z. (2007). Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü. Selçuk İletişim, 4(4), 5-16.
ERKILIÇ, H. (2016). Sinema Politikaları Çerçevesinde Filmlere Sağlanan Devlet Desteği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 57-71.
ERKILIÇ, H., DURUEL ERKILIÇ. S. (2021). Platformların Yükselişi: Sinema Değer Zincirindeki Değişim Sinema Endüstrisini Nasıl Etkiler?. ilef dergisi. Güz Özel Sayısı, 99-126.
ERKILIÇ, H., DURUEL ERKILIÇ, S. ve DEĞİRMEN, S. (2021). Covid-19 Pandemisi ve Sinema Sektöründe Kriz: Yapısal Sorunlarla Yüzleşme Fırsatı. Istanbul University Journal of Communication Sciences. 60, 91-125.
HEROLD, A. (2005). Avrupa Film Politikaları ve Rekabet Yasası: Düşmanlık Mı, Birlikte Yaşam mı?. içinde Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik. Eds: M. Gencel Bek & D. Kevin. ss. 291-332, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, Birinci Baskı.
IŞIĞAN, A. (1997). Dağıtım Alanındaki Değişim ve Türk Sinemasının Yeniden Yapılanması: 1987-96. Mürekkep. 8, 100-106.
JOHNSON JR, M. (2021). Hollywood survival strategies in the post- COVID 19 era. Humanities and Social Sciences Communications. 8(100), 1-8.
KALEMCİ, R. A. & ÖZEN, Ş., (2011). Türk Sinemacılık Sektöründe Kurumsal Değişim (1950-2006): Küreselleşmenin 'Sosyal Dışlama' Etkisi. Amme İdaresi Dergisi. 44(1), 51-88.
KANZLER, M. (2014). The Turkish Film Industry: Key Developments 2004 to 2013. European Audiovisual Observatory. [Çevrimiçi]. rm.coe.int/168078354a [Erişim tarihi: 5.11.2018].
KIRAÇ, R. (2000). 90'lı Yıllar Türk Sineması. 25. Kare. 30, 12-17.
MEZDA, K. (2021). Covid 19 Pandemisi Sürecinin Türkiye’deki Sinema Salonlarına Etkisi Üzerine Bir Analiz. Egemia. 8, 72-90.
NIU, X. (2023). The global film industry in 2020 during the COVID-19 pandemic. içinde The Global Film Market Transformation in the Post-Pandemic Era: Production, Distribution and Consumption. Eds: Q. Li, D. Wilson & Y. Guan. ss. 1-24, London: Routledge, 1st Edition, ISBN 9781032384719.
ÖZDURAK, C. (2020). Birleşme ve Devralmalar Sonrasında Türkiye Sinema Sektöründeki Oligopolistik Yapı. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(1), 1-17.
ÖZÖN, N. (1985). Sinema, Uygulayımı–Sanatı–Tarihi. İstanbul: Hil, Birinci Baskı.
SCOGNAMILLO, G. (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı, Üçüncü Baskı, ISBN: 9757942855.
TOMUR, K. ve diğ. (2016). Sinema Hizmetleri Sektör Raporu [Çevrimiçi]. sinema.ktb.gov.tr/TR-144750/turkiye39de-sinema.html [Erişim Tarihi: 1.11.2018].
TÜZÜN, S. (2013). Multipleks Sinema Salonları ve Türkiye Örneğinde Sinema Sektöründe Değişen Güç Dengeleri. Sinecine. 4(1), 85-115.
ULUSAY, N. (2002). Sinema. Türkiye Cumhuriyetinin Temeli Kültürdür II, Ankara: TC Kültür Bakanlığı Yayını.
ULUSAY, N. (2003). Avrupa Merkezli Görsel İşitsel Kuruluşlar ve Türkiye. içinde Avrupa Birliği ve Türkiye'de İletişim Politikaları. Eds: M. Gencel Bek. ss. 59-88, Ankara: Ümit Yayıncılık, Birinci Baskı, ISBN: 9789758572441.
ULUSAY, N. (2005). Türk Sinemasındaki Dönüşüm ve Eurimages. içinde Avrupa Birliği ve Türkiye'de İletişim Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik. Eds: M. Gencel Bek & D. Kevin. ss. 333-372, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, Birinci Baskı.
WASKO, J, (2004). The Political Economy of Film. içinde A Companion to Film Theory. Eds: T. Miller & R. Stam, ss. 221-233. Malden: Blackwell, 1st Edition, ISBN: 978-0631206453.
YÜKSEL, S. E. (2018). Küreselleşmenin Sinema Endüstrisine Etkileri: Türkiye'de Üretim-Dağıtım-Gösterim İlişkileri Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim. 11(1), 331-348.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Holistence Publications