Abstract
In the study, a reading is carried out on the act of imitation in contemporary architecture, based on the etymological and philosophical expansions of the concepts of poiesis and mimesis. In this reading, it is aimed to create an awareness about the distinction and choice between copying and mimesis, both of which mean imitation. It is emphasized that although mimesis is an imitation, it is not a copy. With the mass production created by the industrial age, which started with the Industrial Revolution, copy products began to appear. This way of production has been effective in many fields as well as in the field of architecture. Especially after the Second World War, the idea of rapidly rebuilding the ruined cities in Europe laid the foundations of a new architectural movement. Although modern architecture has the meaning of “belonging to the present” in its emergence mission, it has become the protagonist of the unqualified built environment in the cities today. The study focuses on the idea that the reason why contemporary architecture is at such a point is that the distinction between mimesis and copy cannot be made well and the formal/object is imitated instead of essence/meaning/method. Moreover, it is thought that a new awareness can be created in the field of architecture with the correct use of mimesis and its technique, and the design of original architectural products instead of copy products has a healing importance for the individual, society, and country. The fact that the effect of the built environment on human psychology and behavior is so important makes it even more meaningful to read mimesis and copy, even if they are imitations. Mimesis is a successful design technique for both architectural education and architectural action. In this context, this text, based on the concepts of copy and mimesis, offers a critical reading for architectural education, architectural action, and architectural product design approach.
References
ANDO, T. (2020). Modern Akımdan Bir Şeyler Öğrenmek. Modernizmin Serüveni: Bir “Temel Metinler” Seçkisi 1840-1990 içinde. Ed: E. Batur, 481- 485, İstanbul: Sel Yayıncılık, 3. Baskı, ISBN: 978-975-570-762-4.
ARISTOTELES (2017). Metafizik. Çevirmen: A. Arslan, İstanbul: Divan, 1. Baskı. ISBN: 978-6054239627.
ASLANOĞLU, İ. N. (1983). Bauhaus’a Kadar Endüstriyel Tasarım-Mimarlık İlişkileri. Mimarlık, 21(193), 12-15.
BAUDELAIRE, C. (2020). Modernlik. Modernizmin Serüveni: Bir “Temel Metinler” Seçkisi 1840-1990 içinde, Ed: E. Batur, .22-24, İstanbul: Sel Yayıncılık, 3. Baskı, ISBN: 978-975-570-762-4.
BEKTAŞ, C. (1996). Kültür Kirlenmesi. İstanbul: Tasarım Yayın Grubu, ISBN: 975-8051-08-3.
DEMİRKAN, Ö. & USTA, A. (2020). Mimari Tasarım Sürecinde Bellek ve Mimesis: Archiprix Projeleri Üzerine Bir Değerlendirme. Megaron, 15(2), 193-203.
DEMİRKAN, Ö. & USTA, A. (2021). Mimari Tasarlama Sürecinde Mimesis / Taklit Kavramı; Kaba Kümeler Üzerinden Bir Çözümleme Önerisi. Tasarım Kuram, 17(32), 20-34.
DİLMAÇ, O. (2015). Tasarım Eğitimi Tarihi ve William Morris. İdil, 4(16), 1-16.
ERZEN, J. (2002). Kopya?. Arredamento Mimarlık, 2, 57-60.
ETİMOLOJİ SÖZLÜĞÜ (2023). Modern. çevrimiçi. https://www.etimolojiturkce.com/arama/modern, (Erişim Tarihi: 20.07.2023).
EYUBOĞLU, İ. Z. (2020). Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları, ISBN: 978-6050206098.
GÜZER, C. A. (2007). Mimarlıkta Gerçekle Taklidin Sınırları, Dosya: Gerçek ile Taklit Arasında Mimarlık. Mimarlık Dergisi, 333, 30-32.
HEIDEGGER, M. (1997). Tekniğe Yönelik Soru. İstanbul: AFA Yayıncılık, ISBN: 975-414-321-8.
KARABACAK, P. & DİLMAÇ, S. (2021). 1851 Yılı ve Sanayi Devrimi Sonrası Endüstride Seri Üretim Bağlamında Tasarımın Rolü. Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 2(2), 31-39.
KARATANI, K. (1997). Architecture as Metaphor: Language, Number, Money. MA: The MIT Press, ISBN: 0-262-61113-9.
KARDAĞ, B. & GEYİK, G. (2022). Hüseyin Zekâi Paşa’nın Resimlerinde Mimari ve Mimesis. Journal of Literature and Humanities, 68, 86-95.
KAYPAK, Ş. (2013). Modernizmden Postmodernizme Değişen Kentleşme. Global Journal of Economics and Business Studies, 2(4), 80-95.
KIYAR, N. & KARKIN, N. (2013). Mimesis’in Yapıbozumsal Dönüşümleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(7), 93-98.
KRIER, R. (2020). Modern Mimarlığın Bir Eleştirisi ya da Yapı Sanatının Çöküşü Hakkında. Modernizmin Serüveni: Bir “Temel Metinler” Seçkisi 1840-1990 içinde, Ed: E. Batur, 490-491, İstanbul: Sel Yayıncılık, 3. Baskı, ISBN: 978-975-570-762-4.
KRIER, R. (1979). Urban Space. London: Academy Editions, ISBN: 0-85670-576-4.
KUBAN, D., (2015a). Gelecek Açısından Günümüz Mimari ve Şehircilik Uygulamalarının Eleştirisi. Doğan Kuban Yazıları Antolojisi: Sanat, Mimarlık, Toplum Kültürü Üzerine Makaleler içinde, Ed. B. Ünlü, 157, İstanbul: Boyut Yayınları, 1. Cilt, ISBN: 978-975-23-1145-9.
KUBAN, D., (2015b). Gündem Konusu Taksim’e Cami mi?, Doğan Kuban Yazıları Antolojisi: Sanat, Mimarlık, Toplum Kültürü Üzerine Makaleler içinde, Ed. B. Ünlü, 261, İstanbul: Boyut Yayınları, 1. Cilt, ISBN: 978-975-23-1145-9.
MERRIAM-WEBSTER DICTIONARY (2023). Mimesis. çevrimiçi. https://www.merriam-webster.com/dictionary/mimesis, (Erişim tarihi: 18.07.2023).
MUTLU, B. (2017). Platon’da ve Platon Öncesi Metinlerde Mimesis. Art-Sanat Dergisi, 8, 9-34.
OXFORD ENGLISH DICTIONARY (2023a). Techne. çevrimiçi. https://www.oed.com/search/dictionary/?scope=Entries&q=techne. (Erişim tarihi: 18.07.2023).
OXFORD ENGLISH DICTIONARY (2023b). Mimesis. çevrimiçi. https://www.oed.com/search/advanced/Meanings?textTermText0=mimesis&textTermOpt0=WordPhrase, (Erişim tarihi: 18.07.2023).
ÖYMEN GÜR, Ş. (2014). Üçüncü Dalga ve Mimari. Mimari Güncellemeler içinde, Ed: Ş. Ö. Gür, XXIV-XXV, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-605-133-750-0.
PLATON (2006). Devlet. Çevirmen: H. A. Yücel. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, ISBN: 978-975-45-8717-3.
POTOLSKY, M. (2006). Mimesis. London: Routledge, ISBN: 978-8020-340-100-2.
SAYIN, N. (2022). Mimar bir sanat değildir. Mimarlık bir ihtiyaçla belirlenir. Ahlak Çalışmaları ve Ahlak Felsefesi Dergisi, 2(1), 89-95.
SÖNMEZ, M. (2018). Mimari Tasarım Eğitiminde Yapı Teknolojisi Derslerine Alternatif Bir Yaklaşım: TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü 1. Sınıf Yapı Teknolojisi Dersleri. 4. Ulusal Yapı Kongresi ve Sergisi, Yapı Sektöründe Yenilikçi Yaklaşımlar, 6-8 Aralık 2018, Antalya, Bildiriler Kitabı, 63-74.
TANYELİ, U. (2020). Modernizmin Sınırlar ve Mimarlık, Modernizmin Serüveni: Bir “Temel Metinler” Seçkisi 1840-1990 içinde. Ed: E. Batur, 65- 72, İstanbul: Sel Yayıncılık, 3. Baskı, ISBN: 978-975-570-762-4.
YILDIZ TURAN, E. (2015). Platon’un İdealar Kuramı Ekseninde Mimesis Olarak Sanat. Tarih Okulu Dergisi, 22, 1-8.
VANLI, Ş. (2007). Daha iyisi yapılamaz saplantısı: Tarihte kültürel ortaklık ve taklit üzerine düşünceler, Dosya: Gerçek ile Taklit Arasında Mimarlık. Mimarlık Dergisi, 333, 33-36.
YILDIRIM, T., ÖZEN YAVUZ, A. & KIRCI, N. (2012). Experience of Tradiational Teaching Methods in Architectural Design Eduacation: “Mimesis Technique”. Procedia Social And Behavioral Science, 51, 234-238.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Holistence Publications