REKABETÇİ İŞBİRLİĞİ ANLAŞMALARINDA İŞBİRLİKÇİ PROFİLİNİN SEKTÖREL DÜZEYDE ANALİZİ


Özet Görüntüleme: 123 / PDF İndirme: 188

Yazarlar

  • Rukiye SONMEZ Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi/TÜRKİYE

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.2018548649

Anahtar Kelimeler:

İşbirliği, İşbirlikçi Profili, Rekabetçi İşbirliği İlişkileri, Sektör Analizi

Özet

Araştırmanın amacı, sektör düzeyinde oluşturan rekabetçi işbirlikçi anlaşmalarına odaklanarak tüm tarafların işbirlikçi profilinin betimlenmesidir. Rekabetçi işbirliği ilişkilerini anlama ve yönetmenin ilk aşaması olan işbirlikçi tarafların betimlenmesini yani işbirlikçi profilinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Stratejik işbirliklerinden farklı olarak rekabetçi işbirliklerinde, işbirlikçi tarafı rakip firmaların oluşturması, bir ikilemi de beraberinde getirmektedir. Bu ikilem rakip işbirlikçilerle nasıl yönetildiğine bağlı olarak rekabet avantajı kazanılmasını sağlayabilmektedir. İşbirlikçi profili ise işbirlikçinin özellikleri (rekabetçi işbirliği anlaşmalarının sayısı, işbirlikçi sayısı ve işbirliği deneyimi) ve işbirliği anlaşmasının özelliklerinden (işbirliğinin devamlılığı, etkileşimlerinin sıklığı, anlaşmanın yükümlülüğü, rekabet-işbirliği asimetrisi ve anlaşma kapsamı) oluşmaktadır. Bu araştırma rekabetçi işbirliği profilini sektörel düzeyde ilk kez betimlemekte ve bulguları rekabet dinamikleri literatürüne katkı sunmaktadır.  

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

BENGTSSON, M. ve KOCK, S., 2000, Coopetition in Business Networks: To Cooperate and Compete Simultaneously. Industrial Marketing Management, 29 (5), 411-426.
BOUNCKEN, R. B., GAST, J., KRAUS, S. ve BOGERS, M., 2015, Coopetition: A Systematic Review, Synthesis, and Future Research Directions, Review of Managerial Science, 9 (3), 577–601.
CYGLER, J. ve SROKA, W., 2017, Coopetition Disadvantages: the Case of the High Tech Companies, Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 28 (5), 494-504.
HAMEL, Gary ve PRAHALAD, C. K. 1990, Strategic Intent, Harvard Business Review, 67 (3), 63-76.
HITT, M. A., IRELAND, R. D., ve Hoskisson, R. E. 2007, Strategic Management: Globalization and Competitiveness, Mason, OH: Thomson South-Western.
NALEBUFF, B. J. ve BRANDENBURGER, A. M., 1996, Co-opetition, New York, Doubleday.
PORAC, J. F. ve THOMAS, H. 1990, Taxonomic Mental Models in Competitor Definition, Academy of Management Review, 15 (2), 224-240.
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors.
SMİTH, K. G., FERRİER, W., ve NDOFOR, H. 2001, Competitive Dynamics Research: Critique and Future Directions. M. HİTT, R. FREEMAN, ve J. HARRİSON (Eds.), Handbook of Strategic Management, London: Blackwel, 315-361.
UZUN, A.Ö., 2007, Stratejik İşbirlikleri ve Rekabet, Rekabet Kurumu Uzmanlık Tezleri Serisi, Rekabet Kurumu, Ankara.

İndir

Yayınlanmış

2018-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

SONMEZ, R. (2018). REKABETÇİ İŞBİRLİĞİ ANLAŞMALARINDA İŞBİRLİKÇİ PROFİLİNİN SEKTÖREL DÜZEYDE ANALİZİ. JOURNAL OF AWARENESS, 3(Özel Sayı), 377–384. https://doi.org/10.26809/joa.2018548649

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri