İKY’nin eğitim ve gelişim fonksiyonunda bir eğitim yöntem aracı: Metaverse
Özet Görüntüleme: 246 / PDF İndirme: 178
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.1994Anahtar Kelimeler:
Metaverse- Eğitim ve gelişim- Teknoloji- Sanal DünyaÖzet
Teknoloji, insanoğlunu kendi hızından daha da öteye götürerek yeni bir paralel evrene kapı açmıştır. Metaverse olarak adlandırılan bu evren ilk başlarda oyun amaçlı kullanılsa da iş dünyasında ticaret ve ekonomik amaçla ve hatta eğitim alanında kendini göstermeye başlamıştır. Bu çalışmada eğitim ve gelişim sürecinde metaverse evreninin bir eğitim yöntemi olarak kullanılmasının avantajları ve dezavantajlarının ortaya konularak alan yazınına katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Makale tanımlayıcı nitelikte olup, alan yazın temelli bir çalışma yapılmıştır. Bu doğrultuda Dünya ve Türkiye’de metaverse ile yapılan eğitim ve gelişim çalışmaları incelenmiş ve uygulamadaki örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Bu çalışma sonucunda eğitim ve geliştirme süreçlerinde metaverse evreninin hem avantajlarının hem de dezavantajlarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
AGGARWAL, R., & SİNGHAL, A. (2019). Augmented Reality and its effect on olur life. In 2019 9th International Conference on Cloud Computing, Data Science & Engineering (Confluence). 510-515. IEEE.
AKPINAR, B. & AKYILDIZ, T., Y. (2022a, Mart). Metaversal Öğretim: Fırsatlar ve Tehditler. 4. Küresel Pandemiler ve Multidisipliner Covid 19 Çalışmaları Uluslararası Sempozyumu. Ankara.
AKPINAR, B. & AKYILDIZ, T., Y. (2022b). Yeni Eğitim Ekosistemi Olarak Metaversal Öğretim. Journal of History School, 56, 873-895.
ASLAN, R. & ERDOĞAN, S. (2017). 21. Yüzyılda Hekimlik Eğitimi: Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Hologram. Kocatepe Veterinary Journal, 10 (3) , 204-212.
BAILENSON, J. N. (2021). Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 2(1). https://doi.org/10.1037/tmb0000030
BROWN, W. (2022). The Metaverse and the future of education. 14th ITU Academic Conference, Accra.
ÇAVAS, B., ÇAVAS, P. H., & CAN, B. T. (2004). Eğitimde sanal gerçeklik. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(4).
ÇELİK, R. (2022) Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.
DAMAR, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar. Tarık Talan (Ed.), Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar içinde (ss. 169-192). Efe Akademi Yayınevi.
DOKO, E. (2021). Alternatif bir dünya arayışı: Metaverse, Lacivert, 85, 79-81.
DUAN, H., Lİ, J., FAN, S., LİN, Z., WU, X., & CAİ, W. (2021, October). Metaverse for social good: A university campus prototype. In Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia. 153-161.
ELMAS, ATAY S. (2020). Eğitim Yönetimi ve Kariyer Geliştirme, İKY4.0 İnsan Kaynakları Yönetimine Modern Bir Bakış içinde (ss.47-88), E. Kuzulu (Ed.), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
GORECKY, D., KHAMİS, M. & MURA K.(2017). Introduction and establishment of virtual training in the factory of the future. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 30(1), 182-190.
GÖÇEN, A. Eğitim Bağlamında Metaverse. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122.
H. S. CHOİ & S. H. KIM. (2017). A content service deployment plan for metaverse museum exhibitions—centering on the combination of beacons and HMDs. International Journal of Information Management, vol. 37, no. 1, pp. 1519–1527.
KAYABAŞI, Y. (2002). Sanal gerçeklik ve eğitim amaçlı kullanılması. The Turkish Online Journal of Educational Technology,4(3), 151-158.
KURBANOĞLU, S. (1996). Sanal gerçeklik: Gerçek mi, değil mi?, Türk Kütüphaneciliği, 10(1), 21-31.
KUŞ, O. (2021). Metaverse: ‘Dijital Büyük Patlamada’ Fırsatlar ve Endişelere Yönelik Algılar, Intermedia International E-journal, 8 (15), 245-266. https://10.21645/intermedia.2021.109
KYE, B., HAN, N., KİM, E., PARK, Y., & JO, S. (2021). Educational Applications of Metaverse: Possibilities and Limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18, 1–13. https://doi.org/10.3352/jeehp.2021.18.32
LAVE, J., & WENGER, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Practice, Cambridge: Cambridge University Press.
LEE, B. K. (2021). The Metaverse World and Our Future. Review of Korea Contents Association, 19(1), 13-17.
LEE, K. (2012). Augmented reality in education and training. TechTrends, 56(2), 13- 21.
LEHİKKO.(2021). “Measuring self-efficacy in immersive virtual learning environments: A systematic literature review,” Journal of Interactive Learning Research, vol. 32, no. 2, pp. 125–146.
LİN, H., WAN, S., GAN, W., CHEN, J., & CHAO, H. C. (2022). Metaverse in education: Vision, opportunities, and challenges. arXiv preprint arXiv:2211.14951.
M. R. MILLER, F. HERRERA, H. JUN, J. A. LANDAY, & J. N. BAILENSON. (2020). Personal identifiability of user tracking data during observation of 360- degree VR video. Scientific Reports, vol. 10, no. 1, pp. 1–10.
M. THOMPSON, C. UZ BİLGİN, M. S. TUTWİLER, M. ANTENEH, J. C. MEİJA, A. WANG, P. TAN, R. EBERHARDT, D. ROY, & J. PERRY.(2021). “Immersion positively affects learning in virtual reality games compared to equally interactive 2d games,” Information and Learning Sciences, vol. 122, no. 7-8, pp. 442–463.
MCGONİGLE, D. & EGGERS, R. M. (1998). Stages of Virtuality: Instructor and Student. The Association for Educational Communication and Technology, TechTrends: For Leaders in Education and Training, Vol.43 (3), 23-26.
ÖZÇELİK, A. Oya. (2018). Eğitim ve Geliştirme. Cavide Uyargil vd. , İnsan Kaynakları Yönetimi içinde (ss. 161-208) 4. Baskı, Beta Yayınevi, İstanbul.
ÖZDEMİR, M. (2017). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi ile Öğrenmeye Yönelik Deneysel Çalışmalar: Sistematik Bir İnceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2) , 609-632. DOI: 10.17860/mersinefd.336746
ÖZER, M.A. AKÇAKAYA M., SÖKMEN A. & ÖZAYDIN M.M. (2017). İnsan Kaynakları Yönetimi. Gazi Kitapevi, Ankara.
ÖZKAN, E.(2015) Eğitim-geliştirme, işe alıştırma ve kariyer yönetimi. Y. Aktaş, E.E. Cesur (Ed.) Bir bakışta İnsan Kaynakları yönetimi içinde (ss.121-154), İstanbul: Dora Yayıncılık.
ROSPIGLIOSI, P. A. (2022). Metaverse or Simulacra? Roblox, Minecraft, Meta and the turn to virtual reality for education, socialisation and work. Interactive Learning Environments, 30(1), 1-3.
ROTHMEYER, M.(2021). Augmented reality in education(online), https://mobcoder.com/ blog/augmented-reality-in-education/ (Erişim Tarihi: 9/03/2003).
SARI, Ü. (2005). Yeni Nesil Bir Temsil Alanı Metaverse. Serdar ÇİL (Ed.), Dijital Demokrasi içinde (ss. 173-194). Eğitim Yayınevi.
SCHWALD, B., & LAVAL, B. (2003). An Augmented Reality System for Training and Assistance to Maintenance in the Industrial Context. Journal of WSCG, 11, 1-3.
SMART, E.J., CASCIO, J. & PAFFENDORF, J. (2007). Metaverse Roadmap Overview, Acceleration Studies Foundation
STEPHENSON, N. (1992). Snow Crash. Bantam Books.
SUH, W., & AHN, S. (2022). Utilizing the Metaverse for Learner-Centered Constructivist Education in the Post-Pandemic Era: An Analysis of Elementary School Students. Journal of Intelligence, 10(1). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
TEPE, T., KALECİ, D., & TÜZÜN, H. (2016, May). Eğitim teknolojilerinde yeni eğilimler: sanal gerçeklik uygulamaları. In 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS) (Vol. 16, No. 18, pp. 547-555).
TIFFANY, J., & FORNERIS, S. (2018). The Forecast For Tech Usage And Growth In Nursing Education: Part 4 Of The Series The Future Of Technology In Nursing Education. (Erişim Tarihi: 23/07/2022,) https://nlnteq.org/2018/02/07/the-forecast-for-tech-usage-and-growth-innursing-education-part-4-of-the-series-the-future-of-technology-in-nursingeducation/
U. KURMİ.(2022).The 7 biggest threats to metaverse. (Online), https://discover.hubpages.com/technology/The-7-Biggest-Threats-To-Metaverse (Erişim Tarihi:9/03/2003).
UPADHYAY, A. K. & KHANDELWAL, K. (2022). Metaverse: the future of immersive training, Strategic HR Review, 21(3), 83-86
UZUN HAZNECİ, Ö. (2019, Ekim). Güncel Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100.Yıl Eğitim Sempozyumu, Samsun.
Y. GEORGİOU, O. TSİVİTANİDOU, A. IOANNOU. (2021). “Learning experience design with immersive virtual reality in physics education,” Educational Technology Research and Development, vol. 69, no. 6, pp. 3051–3080.
YEŞİL, S.(2014) İnsan Kaynaklarının eğitimi ve geliştirilmesi. İ. Bakan (Ed.) İnsan Kaynakları Yönetimi (ss.191-238). Gazi Kitapevi, Ankara.
https://koinsaati.com/metaverse-insa-eden-6-global-sirket/
https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/metaversee-adim-atan-oncu-markalar/
https://metav.rs/blog/metaverse-market-statistics-2022-2023/
Resim için Kaynakça
Resim 1: https://everydaymatters.rpi.edu/astronauttraining-in-virtual-reality/
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.