Etkili takım kurma ve yönetmede liderlik algısı ve yöneticilerin antrenör liderlik becerileri: Okul yöneticileri üzerine bir araştırma
Özet Görüntüleme: 136 / PDF İndirme: 119
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.1991Anahtar Kelimeler:
Takım kurma- Liderlik- Yönetim- Antrenör Liderlik- Okul YöneticiliğiÖzet
Günümüzde örgütler, çalışanların ve yönetimin iş süreçlerini ve yöntemlerini sürekli olarak geliştirmek, kurumsal faaliyet ve amaçları tespit etmek için takım çalışmasına önem vermektedirler. Örgütlerde takımlar içinde paylaşılan vizyon, çalışanların örgütün hedeflerini gerçekleştirirken yoğun bir çaba sarf etmelerini sağlayarak, kurumda güçlü bir kurumsal kültürün yaratılmasına katkı sağlamaktadır. Günümüzün yöneticileri, faaliyetlerin içinde yer almaktansa yol ve yön gösterici, kolaylaştırıcı ve çalışanların yeteneklerini geliştirecek ve sergileyecek yaratıcı süreçlerin ortaya konulmasında daha aktif rol almayı tercih etmektedirler.
Takım kurma, sorunu çözme yeteneğini ve takım ruhunu geliştirmektedir. Takım kurma sürecinde lidere takımı oluşturma sorumluluğu verilmektedir. Örgütün amaç ve hedeflerine ulaşmak için takımın misyon ve vizyonunu belirleyen lider, yönetim vasfı nedeniyle yenilikleri takip ederek değişimi anlama, özümseme ve bu değişimi çalışanlarına anlatma yeteneğine sahip olmalıdır. Çalışanlar, kurumda yaşanan değişim sürecinin bir elemanı olarak ve katılımcı bir yönetim anlayışı sayesinde görevleri hakkında doğru bilgi sahibi olmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin takım kurma ve yönetmede liderlik becerilerinin öğretmenlere göre algısını ve takım yönetmede okul yöneticilerinin antrenör liderlik becerilerinin değerlendirilmesinin araştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda Milli Eğitime bağlı İstanbul ilinin değişik ilçelerinde faaliyet gösteren okullarda çalışan öğretmen ve okul yöneticilerine anket uygulanmıştır. Araştırmada Çankaya ve Karakuş (2008) tarafından geliştirilen Takım Liderliği Ölçeği ve Robert Maddux’un “Takım Kurma” adlı kitabında yer alan Antrenör Etkinliği Değerlendirme formu kullanılmıştır
İndirmeler
Referanslar
AKSU, G. (2012). Takım Liderinin Çalışanların Motivasyonları Üzerindeki Etkisi: Çağrı Merkezi İncelemesi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 32 Eylül – Ekim, 1-21.
ASLAN, M. (2017). Yönetici Liderlik Tarzları İle Çalışan Performansı Arasındaki İlişki: Bir Kargo Şirketinde Uygulama, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
BAŞARAN, Y.K., (2017). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47), Haziran s. 480-495
BENSİZ, A. (2016). Amatör Futbolcuların Algılarına Göre Antrenörlerin Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
ÇETİN S. (2001). İlköğretim Okullarında Takım Çalışması Konusunda Öğretmen Görüşleri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
ÇEYİZ, S., (2007). Adana İlinde Antrenörlük Yapan Bireylerin Liderlik Tarzlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
COHEN, L., MANION, L. & MORRISON, K. (2007). Research Methods in Education (6. Baskı). London: Routledge.
ÇOBANOĞLU, F. & BARUTÇU, A. (2020). Okullarda Takım Liderliği ve Öğretmen Motivasyonu, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(75), 545-553.
DENGİZ, G. M. (2000), Takım Çalışması Teknikleri, Academyplus yayınları, Ankara.
DOĞRU, M. (2016). Meslek Lisesi Müdürlerinin Takım Liderliği Rolleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
ENSARİ, H. (1999). 21.Yüzyıl Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi, Sistem Yayınları, İstanbul.
EPPLER, J.M., SUKOWSKI O. (2000). Managing Team Knowledge: Core Process, Tool And Enabling Factors”, Europan Management Journal, 18(3), 334-341
ERTÜRK, G. (2007). Takım Liderliği ve Bunun Takım Motivasyonuna Etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi,
GÜRBÜZ, S., & ŞAHİN, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayınları,
İNCE, M., BEDÜK, A. & AYDOĞAN, E. (2004). Örgütlerde Takım Çalışmasına Yönelik Etkin Liderlik Nitelikleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 11, 423-446.
JONES, L. N. & McBRIDE, R. C. (1990). An Introduction to Team-Approach Problem Solving, ASOC Quality Press, Milwaukee, 1990.
KEÇECİOĞLU, T. (2000). Takım Oluşturmak, Alfa Yayınları, İstanbul.
KILIÇ, E. D., ÜSTÜN, A., & ÖNEN, Ö. (2011). Öğrenen örgütlerde etkili liderlik: Burdur örneği. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 6(1), 5-22.
KOÇEL, T., (2001). İşletme Yöneticiliği; Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern- Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, Beta Yayın, İstanbul.
KÖKSAL, F. (2008). Antrenörlerin Liderlik Tarzları ile Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya
ÖZSARI, A., & KAPLAN, T. (2022). Amatör Futbolcuların Antrenörlerde Bulunmasını İstedikleri Liderlik Tarzlarının Tespiti, Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 111-118
PINAR, A.H. (2013). Hiper-Rekabet Ortamlarına Organizasyonel Uyum İçin Geleneksel Organizasyon Yapılarından Takım Bazlı Organizasyon Yapılarına Dönüşüm: Orta ve Büyük Ölçekli İşletmeler Üzerinde Gerçekleştirilen Bir Araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 351-370.
SARIHAN, İ. H. (1998), Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, Gebze.
TAN, Ç. (2012). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Takım Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin İş Doyumu, Örgütsel Adanmışlık ve Örgütsel Vatandaşlık Düzeylerine Etkisi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi,
ÜNAL, S. (1998). Takım Kurma ve Yönetme Süreci, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 10, 287-297
YEŞİL, A. (2016). Liderlik ve Motivasyon Teorilerine Yönelik Kavramsal Bir İnceleme , Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2(3). 158-180
YILMAZ, H. (2004). İşletme Modelinde Sanal Takım Modeli ve İşletmelere Sağladığı Yararlar, Verimlilik Dergisi, 2004/1, 113-130
YİRCİ, R. & DEMİR, C. (2019). Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin Takım Liderliği Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, IJOFE, 2019, X5(2), 165-184
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.