Perception of leadership in effective team building and management and the trainer leadership skills of managers: A research on school managers
Abstract views: 136 / PDF downloads: 119
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.1991Keywords:
Team building, Leadership, Management, Coach Leadership, School ManagementAbstract
Today, organizations attach importance to teamwork in order to continuously improve the work processes and methods of employees and management, and to determine corporate activities and goals. The vision shared within the teams in the organizations contributes to the creation of a strong corporate culture in the organization by enabling the employees to make an intense effort while achieving the goals of the organization. Today’s managers prefer to take a more active role in establishing creative processes that will guide and guide, facilitate and develop and exhibit the talents of employees rather than taking part in activities.
Team building improves problem solving ability and team spirit. In the team building process, the leader is given the responsibility of forming the team. The leader, who determines the mission and vision of the team in order to achieve the goals and objectives of the organization, should have the ability to understand, absorb and explain this change to her employees by following the innovations due to her managerial qualifications. Employees have accurate information about their duties as an element of the change process in the institution and thanks to a participatory management approach.
The aim of this study is to investigate the perception of school administrators’ leadership skills in team building and management according to teachers and the evaluation of school administrators’ coach leadership skills in team management. For this purpose, a questionnaire was applied to teachers and school administrators working in schools operating in different districts of Istanbul, affiliated to the National Education. The Team Leadership Scale developed by Çankaya and Karakuş (2008) and the Coach Efficiency Evaluation form in Robert Maddux’s book “Team Building” were used in the research.
Downloads
References
AKSU, G. (2012). Takım Liderinin Çalışanların Motivasyonları Üzerindeki Etkisi: Çağrı Merkezi İncelemesi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 32 Eylül – Ekim, 1-21.
ASLAN, M. (2017). Yönetici Liderlik Tarzları İle Çalışan Performansı Arasındaki İlişki: Bir Kargo Şirketinde Uygulama, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
BAŞARAN, Y.K., (2017). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47), Haziran s. 480-495
BENSİZ, A. (2016). Amatör Futbolcuların Algılarına Göre Antrenörlerin Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
ÇETİN S. (2001). İlköğretim Okullarında Takım Çalışması Konusunda Öğretmen Görüşleri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
ÇEYİZ, S., (2007). Adana İlinde Antrenörlük Yapan Bireylerin Liderlik Tarzlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
COHEN, L., MANION, L. & MORRISON, K. (2007). Research Methods in Education (6. Baskı). London: Routledge.
ÇOBANOĞLU, F. & BARUTÇU, A. (2020). Okullarda Takım Liderliği ve Öğretmen Motivasyonu, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(75), 545-553.
DENGİZ, G. M. (2000), Takım Çalışması Teknikleri, Academyplus yayınları, Ankara.
DOĞRU, M. (2016). Meslek Lisesi Müdürlerinin Takım Liderliği Rolleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
ENSARİ, H. (1999). 21.Yüzyıl Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi, Sistem Yayınları, İstanbul.
EPPLER, J.M., SUKOWSKI O. (2000). Managing Team Knowledge: Core Process, Tool And Enabling Factors”, Europan Management Journal, 18(3), 334-341
ERTÜRK, G. (2007). Takım Liderliği ve Bunun Takım Motivasyonuna Etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi,
GÜRBÜZ, S., & ŞAHİN, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayınları,
İNCE, M., BEDÜK, A. & AYDOĞAN, E. (2004). Örgütlerde Takım Çalışmasına Yönelik Etkin Liderlik Nitelikleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 11, 423-446.
JONES, L. N. & McBRIDE, R. C. (1990). An Introduction to Team-Approach Problem Solving, ASOC Quality Press, Milwaukee, 1990.
KEÇECİOĞLU, T. (2000). Takım Oluşturmak, Alfa Yayınları, İstanbul.
KILIÇ, E. D., ÜSTÜN, A., & ÖNEN, Ö. (2011). Öğrenen örgütlerde etkili liderlik: Burdur örneği. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 6(1), 5-22.
KOÇEL, T., (2001). İşletme Yöneticiliği; Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern- Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, Beta Yayın, İstanbul.
KÖKSAL, F. (2008). Antrenörlerin Liderlik Tarzları ile Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya
ÖZSARI, A., & KAPLAN, T. (2022). Amatör Futbolcuların Antrenörlerde Bulunmasını İstedikleri Liderlik Tarzlarının Tespiti, Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 111-118
PINAR, A.H. (2013). Hiper-Rekabet Ortamlarına Organizasyonel Uyum İçin Geleneksel Organizasyon Yapılarından Takım Bazlı Organizasyon Yapılarına Dönüşüm: Orta ve Büyük Ölçekli İşletmeler Üzerinde Gerçekleştirilen Bir Araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 351-370.
SARIHAN, İ. H. (1998), Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, Gebze.
TAN, Ç. (2012). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Takım Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin İş Doyumu, Örgütsel Adanmışlık ve Örgütsel Vatandaşlık Düzeylerine Etkisi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi,
ÜNAL, S. (1998). Takım Kurma ve Yönetme Süreci, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 10, 287-297
YEŞİL, A. (2016). Liderlik ve Motivasyon Teorilerine Yönelik Kavramsal Bir İnceleme , Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2(3). 158-180
YILMAZ, H. (2004). İşletme Modelinde Sanal Takım Modeli ve İşletmelere Sağladığı Yararlar, Verimlilik Dergisi, 2004/1, 113-130
YİRCİ, R. & DEMİR, C. (2019). Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin Takım Liderliği Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, IJOFE, 2019, X5(2), 165-184
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Holistence Publications
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When the article is accepted for publication in the Journal of Awareness, authors transfer all copyright in the article to the Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti.The authors reserve all proprietary right other than copyright, such as patent rights.
Everyone who is listed as an author in this article should have made a substantial, direct, intellectual contribution to the work and should take public responsibility for it.
This paper contains works that have not previously published or not under consideration for publication in other journals.