Analysis of the family business and advices for solutions


Abstract views: 190 / PDF downloads: 235

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55094/hoec.1940

Keywords:

Aile işletmeleri, Kurumsallaşma, İşletme Yönetimi, Yönetim Sorunları

Abstract

One of the most important establishment purposes in family businesses is to leave a family name that will be passed down through generations. However, family businesses face many problems in this regard and these problems threaten their family names. There are various internal and external factors that affect the continuity of family businesses. The external factors in question; It consists of parameters related to environmental conditions such as market conditions, economic situation, political stance, foreign market and domestic market. However, the main problems in family businesses seem to be internal rather than external factors. This problem, like having an emotional identity at the beginning, is also seen to be caused by some characteristics of family businesses when looked carefully. When the reasons for these factors are examined, the personal characteristics of the founders and the family and business values that the family business grasps and owns, role conflict, transfer process, disagreement, etc. It has been seen that family businesses are an effective way on continuity and sustainability.
Family businesses mostly consist of family members in management. In family businesses that reach a certain size, it becomes a necessity to have a professional manager. However, family businesses have difficulties in recruiting professional managers. Because professional managers will not want to take part in such an institution because of conflicts and disagreements in family businesses. Professional managers must remain committed to businesses in both the family and business environment. For this reason, it is known that professional managers are not very open to job offers from family businesses in their business portfolio. The efficiency of the management and the success of the business in the long run will only be possible if family member managers and professional managers can work together and jointly create a mission and vision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKIN, HB. Küçük Ve Orta Ölçekli İşletmelerde Yönetim Ve Organizasyon, Karaman Sanayisinde Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.123, 1995

ALAYOĞLU, N. Aile Şirketlerinde Yönetim ve Kurumsallaşma, MÜSİAD, 2003

AYDIN G. Aile İşletmelerinin Sürekliliği ve Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Denizli, 2011

BÖRÜ, D. Küçük Ve Orta Ölçekli İşletmelerde Profesyonel Yönetici Kullanımına İlişkin Bir Araştırma, Öneri Dergisi, Cilt:1 Sayı :6, ss.177-186, 1997

ÇELİK, A. vd. Yeni Stratejiler Karsısında Kobi’ler, Kahramanmaraş Ticaret Odası Yayını, Yasar Ofset Matbaacılık Yayını, No : 97-3/1, Kahramanmaraş, 1997

DİLBAZ, S. Büyüme ve Kurumsallaşma Sürecinde Aile Şirketlerinde Yönetim. Karman Örneği. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005

ERDOĞMUŞ N. Aile İşletmeleri - Yönetim Devri Ve İkinci Kuşağın Yetiştirilmesi, İgiad Yayınları, 2007

FINDIKÇI İ. Aile Şirketleri, Alfa Yayınları. İstanbul, 2011

KARPUZOĞLU, E. Aile Şirketlerinin Sürekliliğinde Kurumsallaşma, 1. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı (s. 42-53). İstanbul: T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi, 2004

ÖZGEN, H.ve Doğan, S. Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Uluslararası Pazarlara Açılmada Karşılaştıkları Yönetim Sorunları ve Çözüm Yolları, Kosgeb Yayınları, Ankara, s.43-54, 1997

ÖZGENER, Ş. Büyüme Surecindeki Kobilerin Yönetim ve Organizasyon Sorunları, Nevşehir Un Sanayi Örneği ‘, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı : 20, Ocak - Haziran, s.137-161, 2003

SAĞLAM, N. Aile Şirketlerinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri, 2. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı içinde (s. 499-510). İstanbul: T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2006

ŞİMŞEK, MŞ. Yönetim ve Organizasyon, 6.Baskı, Günay Ofset Konya,2001.

YILDIRIM, AF. Türk Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmayı Engelleyen Aile Değerleri Üzerine Isparta İlinde Bir Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eylül, Isparta, 2007

Published

2023-04-25

How to Cite

Turan, H. (2023). Analysis of the family business and advices for solutions. HOLISTIC ECONOMICS, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.55094/hoec.1940

Issue

Section

Articles