KIRKYAMA GELENEĞİ VE KULLANIM ALANLARI

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Kırkyama, patchwork, el sanatı, kumaş, halı

Nasıl Atıf Yapılır

KILIÇ KARATAY, S. (2019). KIRKYAMA GELENEĞİ VE KULLANIM ALANLARI. JOURNAL OF ARTS, 2(3), 141–150. https://doi.org/10.31566/arts.2.010

Özet

El Sanatları insanoğlu var olduğundan beri tabiat şartlarına bağlı olarak ortaya çıkmıştır. İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak, örtünmek ve korunmak amacı ile ilk örneklerini vermiş ve daha sonra gelişerek çevre şartlarına göre değişimler gösteren el sanatları, ortaya çıktığı toplumun duygularını, sanatsal beğenilerini ve kültürel özelliklerini yansıtır hale gelerek "geleneksel" vasfı kazanmıştır. Örneğin soğuktan korunmak amaçlı ve yer yaygısı olarak ortaya çıkan dokumalar zamanla sanata ve mesleğe dönüşmüştür.

Kırkyama sanatının ortaya çıkışı eski tarihlere dayanır. İhtiyaç doğrultusunda çeşitli kumaş parçalarının bir araya getirilerek ve değişik şekillerde desenler verilerek dikilmesi sonucunda yapılan bir el sanatıdır. Kırkyama el sanatımızda kumaş parçalarını uygun bir şekilde birleştirme ve yorganlama yöntemleri ile yapılmaktadır. Kırkyama işi yüzyıllar öncesinden ufak parça kumaşları değerlendirmek amacıyla kumaşların birleştirilmesiyle meydana çıkmış ve ortaya çıkarılan desenler ile emek isteyen bu iş zamanla bir sanata dönüşmüştür. Günümüzde patchwork halı olarak yaygındır.  Kırk yama kumaş birleştirme tekniklerinin tümüdür. Yabancı bir isimle anılsa da kırkyama büyük annelerimizin elinde gelişen bir sanattır. İngilizce olarak belirtmek gerekirse “Patch” yama “work” iş demek “yama işi” anlamına gelmektedir.

Kırkyama sanatı farklı kumaş çeşitleri ile yapılabildiği için kullanım alanı oldukça geniştir. Kıyafet, çanta, şapka gibi tekstil ürünlerinde, nevresim, yastık, yatak örtüsü gibi ev tekstilinde hatta mobilya döşemelerinde dahi kullanılmaktadır. Kırkyama geleleneğine dokuma halılarda katılmış patch work halı olarak adını duyurmuştur.

Yapılan çalışma ile kırkyama geleneği, kullanıldığı yerler ve örnekleri hakkında bilgi toplanılmış ve bu bilginin paylaşımı amaç edinilmiştir.

https://doi.org/10.31566/arts.2.010

Referanslar

KAYNAKLAR

AĞATEKİN, E., İşlemeli Seramikler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Eylül 2016- 20
İMER, Z., Geleneksel El Sanatlarımızdan Kırkpare / Parça Birleştirme (Patchwork), 2001, ankara
ÖZPULAT, F., Geleneksel Kültürümüzde Kırkpare, Tekstil ve Mühendis Yayınları, cilt:8, Sayı:45-46, 1994
TANSUĞ, S., Antik- Dekor, Sayı: 11,1991

Sözlü görüşmeler
ARIDAL, M., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 10 Nisan 2017
BÖGE, B., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 12 Aralık 2016
KARLIER, A., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 07 Aralık 2016
SOLAK, F., Sultanhanı Belediye Başkanı, Sözlü Görüşme,07 Aralık 2016
SOLAK, R., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 12 Aralık 2016
ŞANLI, A., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 07 Aralık 2016
ŞANLI, A., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 07 Aralık 2016
YUMUŞAK, H., Restorasyon Ustası, Sözlü Görüşme, 12 Aralık 2016
KIYMAZ, H., Patchwork Ustası, Sözlü Görüşme, 10 Nisan 2017
KIYMAZ, Ü., Çoban dikiş Ustası, Sözlü Görüşme, 10 Nisan 2017

Yazarlar, makale Journal of Arts'ta yayınlanmak üzere kabul edildiğinde. makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.

Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.

Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.