Yazmacılık: Eko-Teknolojik ve etik bir kültürel miras


DOI:
https://doi.org/10.31566/arts.2800Anahtar Kelimeler:
Doğal Boyalar- Hayvan Resimleri- Vegan Sanat- Eko-Eleştiri- Sanatsal Zanaat DönüşümüÖzet
Yazmacılık, Türkiye’nin somut olmayan kültürel mirasının özgün bir parçası olup, doğal malzemelerle üretilen ve doğa temelli motiflerle şekillenen köklü bir zanaat formudur. Geleneksel üretim tekniklerinin sürdürülebilirlik ve doğayla uyum açısından yeniden değerlendirilmeye başlandığı günümüzde, yazmacılık da eko-teknolojik ve etik bir sanat pratiği olarak önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, yazmacılığın ekolojik sanatla kurabileceği ilişkileri etik, kültürel ve teknolojik boyutlarıyla tartışmaktır. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun yazmacılığı sanatsal üretime taşıyan çalışmaları ile Müge Akçakoca ve Müge Caferoğlu’nun güncel sanat pratikleri bu bağlamda örneklendirilmiştir. Akçakoca, yazmacılığı vegan bir perspektifle ele alarak hayvan özgürlüğünü savunan üretimler gerçekleştirirken; Caferoğlu, yazmacılığı soyu tükenmekte olan hayvan türlerine dikkat çeken üretimleriyle, ekolojik farkındalık yaratmaya yönelik bir ifade aracı olarak değerlendirmektedir. Eko-eleştirel bir yaklaşım doğrultusunda yapılan değerlendirmede, yazmacılığın hem geleneksel hem de güncel üretim biçimleriyle doğayla uyumlu, etik temelli bir sanat dili kurmaya elverişli olduğu ortaya konmuştur. Bu çalışmayla, yazmacılığın güncel sanat pratikleri içinde ekolojik ve etik bir üretim modeli olarak nasıl yeniden işlevselleştirilebileceği ortaya konmaya çalışılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
AKPINAR, F. (2008). Sempozyum Açılış Konuşması, Gazi Üniversitesi I. Ulusal El Sanatları Sempozyumu. 24-26 Nisan 2008 Ankara, Ankara: Ankamat, X.
BERGER, J. (2017). Hayvanlara Niçin Bakarız? Çev. C. Çapan. İzmir: Tudem Yayın Grubu, 1. Baskı, ISBN: 978-605-2349-00-7.
BOOKCHIN, M. (2013). Ekolojik Bir Topluma Doğru. (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1. Baskı. ISBN: 975-539-129-0.
CAFEROĞLU, M, 2021, Grafik Tasarımı ile Yazmacılık Sanatının Yaşatılmasına Dair Bir Tasarım Projesi, Journal of Social and Humanities Science Research, 8(73), Viewed 265, Ağustos 2021 (http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2682).
ÇOBAN, A. (2017). Çevreciliğin İdeolojik Unsurlarının Eklemlenmesi. içinde Yeşil ve Siyasal Ekoloji Üzerine Yazılar. Eds: O. İmga & H. Olgun. ss. 75-113, Ankara: Liberte Yayınları, İkinci Baskı, ISBN: 978-605-9823-17-3.
DAŞKIN, H. (2017). Tokat Yazmacılığı. Tokat: T.C. Tokat İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, İkinci Baskı, ISBN: 978-605-149-609-2.
DROSTE, M. (2011). Bauhaus. Bauhause-Archive Museum für Gestaultung, TASHEN GmbH, ISBN: 978-3-8228-5002-2.
ENEZ, N. (1987). Doğal Boyamacılık. Marmara Üniversitesi Yayın No: 449, Güzel Sanatlar Fakültesi Yayın No: 1, İstanbul: Fatih Yayınevi.
EYÜBOĞLU, B. R. (1986). Resme Başlarken. Bilgi Yayınevi, Birinci Basım.
GARRARD, G. (2017). Ekoeleştri: Ekolojik ve Çevre Üzerine Kültürel Tartılşmalar. Çev. E. Genç, İstanbul: Kolektif Kitap, 2.Baskı, ISBN: 978-605-5029-51-7.
GİRAY, K. (2020). Ankara Resim ve Heykel Müzesi Baş Yapıtlar Cilt II. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yayınları, Birinci Baskı, ISBN: 978-975-17-4725-9 (TK). 978-975-17-4728-0 (2.C).
GÖK, Ö. & KÜLÜK, C.Ş., 2024, “Yazmacılık ve Güncel Sanat Yorumları”, Socrates Journal of Interdisciplınary Social Resarchers, Cilt 10, Sayı 46, Viewed 136, Ekim 2024 (https://doi.org/10.5281/zenodo.13984302).
GUATTARI, F. (2000). Üç Ekoloji. Çeviren: A. Akay. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2. Baskı, ISBN: 975-7696-33-0.
GÜNEY, E., BOZYİĞİT, R., MEYDAN, A., KILIÇ, T. & BULUT, İ. (2016). Çevre Bilim (Ekoloji) Sözlüğü. Konya: Çizgi Kitabevi, 1. Baskı, ISBN: 978-605-9706-22-3.
KAYA, R. (1974). Türk Yazmacılık Sanatı (Tahta kalıpla kumaş baskısı). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, Sanat Dizisi: 15, Birinci Baskı.
NADİR, E., (2024). Kişisel röportaj. Görüşen: M. Akçakoca. 25 Aralık 2024, Tokat.
OĞUZ M.Ö., ÖLÇER ÖZÜNER, E., GÜRÇAYIR TEKE, S. 2013, Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği: Türkiye Deneyimi: Sunuş, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu, Basım Yeri Ankara, s.5.
ÖZTÜRK, İsmail. (2003). Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş. Dokuz Eylül Yayınları, Birinci Baskı, ISBN: 975-6981-58-X.
TOKAT VALİLİĞİ. (2017). Somut Olmayan Kültürel Miras Tokat. Tokat: T.C. Tokat Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, ISBN: 978-605-82496-1-5.
UNESCO. (2003). Somut olmayan kültürel mirasın korunması sözleşmesi. https://ich.unesco.org/doc/src/00009-TR-PDF.pdf, (Erişim Tarihi: 5 Ocak 2025).
URL-1, Sakıp Sabancı Müzesi 2020, https://www.sakipsabancimuzesi.org/, (Erişim Tarihi: 14 Kasım 2020)
GÖRSEL LİSTESİ
Görsel 1: Bedri Rahmi Eyüboğlu, İstanbul, Kumaş üzerine kumaş boyası, 120x129 cm, 1972. Kaynakça: Sakıp Sabancı Müzesi, Müge Akçakoca kişisel arşiv, 18 Mart 2019.
Görsel 2: Bedri Rahmi Eyüboğlu, İstanbul isimli Yazma çalışmasında kullandığı kalıp, 1972. Kaynakça: Sakıp Sabancı Müzesi, Müge Akçakoca kişisel arşiv, 18 Mart 2019.
Görsel 3: Müge Akçakoca, Çalışmada uygulanan ıhlamur kalıp, 2019. Kaynakça: Sanatçı arşivinden sanatçı izniyle alınmıştır.
Görsel 4: Müge Akçakoca, İsimsiz 4, kumaş üzerine doğal kumaş boyası, 160x150cm, 2019. Kaynakça: Sanatçı arşivinden sanatçı izniyle alınmıştır.
Görsel 5: Müge Akçakoca, İsimsiz 5, kumaş üzerine doğal kumaş boyası, 160x150cm, 2019. Kaynakça: Sanatçı arşivinden sanatçı izniyle alınmıştır.
Görsel 6: Müge Akçakoca, Çalışmada uygulanan ıhlamur kalıp, 2019. Kaynakça: Sanatçı arşivinden sanatçı izniyle alınmıştır.
Görsel 7: Müge Caferoğlu, “Anatolian” tipografi tasarımı, 2021. Kaynakça: https://doi.org/10.26450/jshsr.2682
Görsel 8: Müge Caferoğlu, Yazmacılık Sanatı Projesi İllüstrasyonları Ahşap Kalıpları, 2021. Kaynakça: https://doi.org/10.26450/jshsr.2682
Görsel 9: Müge Caferoğlu, Yazmacılık Sanatı Projesi ‘Antalya alageyiği’ Tasarım ve Uygulaması, 2021. Kaynakça: https://doi.org/10.26450/jshsr.2682
Ek Dosyalar
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Holistence Publications

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Arts'ta yayınlanmak üzere kabul edildiğinde. makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.