Özet
20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren sanatçıların; bilgisayarlar, internet, sanal gerçeklik, yapay zekâ, veri görselleştirme ve etkileşimli sistemler gibi yenilikçi teknolojilerle sanatsal deneyler yapması yeni medya sanatının doğuşuna zemin hazırlamıştır. Yeni medya sanatı, bilgisayara dayalı teknolojik ürünleri araçsallaştıran dinamikleriyle, resim, heykel, seramik, baskı resim vb. geleneksel sanat üretimlerine alternatif bir üretim alanı oluşturmuştur. İnternetin yaygınlaşması ve sanatçıların aracı haline gelmesi, sanat eserinin tanımında yeni sorgulamaları beraberinde getirmiş, sanatçılar üretim koşullarını ve izleyiciye ulaşma yöntemlerini çeşitlendirmiştir. Yeni medya sanatına bağlantılı içerikleri müfredatlarına ekleyen kurumlar, eğitim alanındaki güncel anlayışlarıyla öne çıkmaktadır. Türkiye’de 1980’li yıllardan itibaren örnekleri görülen yeni medya sanatına, sanat eğitimi veren yükseköğretim kurumlarımızın ilgisi merak konusudur. Dijital teknolojilerin sanata ve sanat eğitimine etkisi, sanat eğitimi alan öğrencilerin konuya yaklaşımında dönüşümlere sebep olmaktadır. Z kuşağının sanat eğitimi aldığı günümüzde, geleneksel resim eğitimi veren lisans bölümlerinde dijital sanata olan ilgi durumu tartışılmalıdır. Yeni medya sanatı, teknolojik gelişmelerin hayatımızı kuşatmasıyla fazlasıyla görünür hale gelmiş, ancak eğitim alanında etkin bir konum elde edememiştir. Bu bağlamda, araştırma makalesi, genç sanatçı adaylarının yaratıcı ifade sürecinde yeni medya sanatına yaklaşımını incelemektedir.
Yeni medya sanatına yönelik öğrenci görüşlerini almak adına Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümünde 2024-2025 güz döneminde öğrenim görmekte olan lisans öğrencileri araştırma kümesi olarak seçilmiştir. Resim Bölümünde aktif olarak öğrenim gören 109 öğrenciden 41’inin katılımıyla elde edilen veriler çözümlenmiş, bulgular yorumlanmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre ankete katılan öğrencilerin çoğu, yeni medya sanatı hakkında temel bir bilgiye sahip olduklarını belirtmişse de bu alanda eğitim alma, eser üretme ve araştırma yapma gibi konularda isteksizlik bulgulanmıştır. Araştırmanın hedefi, yeni medya sanatının geleneksel sanat eğitimi programlarına dahil edilmesini tartışmaya açmak ve öğrencilerin yeni medya sanatına yaklaşımı hakkında kayıt oluşturmaktır.
Referanslar
BAUDRILLARD, J. (2010). Sanat Komplosu. Çevirenler: Elçin Gen – Işık Ergüden. İstanbul: İletişim Yayınları. ISBN: 978-975-05-0800-4
BURNHAM, J. (1970). Software: Information Technology, It’s New Meaning of Art. New York: Jewish Museum.
BÜYÜKPARMAKSIZ, M. A., & OKUR, A. (2021). Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin Yeni Medya Sanatına Yönelik Görüşleri. Ekev Akademi Dergisi (85), 247-264.
ÇOMÜ. Kurumsal Değerlendirme Sistemi,https://ogrenciisleri.comu.edu.tr/:https://ubys.comu.edu.tr/BIP/BusinessIntelligence/Home/Index [Erişim tarihi: 15/10/2024
DİKEN. Refik Anadol’un NFT eseri 21 milyon TL’ye satıldı. www.diken.com.tr: https://www.diken.com.tr/refik-anadolun-nft-eseri-acik-artirmada-21-milyon-tlye-satildi/ Erişim tarihi: 12/10/2024
DOLUNAY, A. (2016). Teknolojinin Görsel Sanatlar ve Sanat Eğitimine Katkısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1208-1213.
ERKAYHAN, Ş., & ÇAŞKURLU BELGESAY, M. (2014). Teknoloji ve Sanatın Etkileşimi: Yeni Medya Sanatı. Sanat ve Tasarım Dergisi(14), 45-62.
KAPROL, T. (2016, 06 08). Geçmişten Günümüze Yeni Medya ve Türkiye'deki Yansımaları. https://www.artfulliving.com.tr/: https://www.artfulliving.com.tr/sanat/gecmisten-gunumuze-yeni-medya-ve-turkiyedeki-yansimalari-i-6667 Erişim tarihi: 15/10/2024
MANOVICH, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press. ISBN: 9780262632553
MCQUIRE, S. (2006). The Media City: Media, Architecture, And Urban Space. Londra: SAGE Publications. ISBN: 9780857025371
MUL, J. D. (2008). Siberuzayda Macera Dolu Bir Yolculuk. (A. Özdamar, Çev.) İstanbul: Kitap Yayınevi. ISBN: 9789756051894
PAUL, C. (2008). Digital Art. London: Thames & Hudson. ISBN: 978-0500204238
POPPER, F. (1983). Electra: Electricity and Electronics in the Art of the 20th Century. Paris: Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. ISBN: 2-904497-03-X
REICHARDT, J. (1968). Cybernetic Serendipity. London: Studio International. ISBN:9781948764001
RINDER, L. (2001). Bitstreams. New York: Whitney Museum of American Art.
STALLABRAS, J. (2009). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienaller. İstanbul: İletişim Yayınları. ISBN: 9789750506994
STOCKER, G. (1999). Ars Electronica: Facing the Future. Massachusetts: The MIT Press. ISBN: 0-262-041 76-6
TRIBE, M. (2006). New Media Art. Koln: Taschen. ISBN: 978-3822830413
SABANCI ÜNİVERSİTESİ. (2024, 10 10). Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı. Sabancı Üniversitesi: https://www.sabanciuniv.edu/ Erişim tarihi: 16/10/2024
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications