Görme engelli bireylerin yaşamını kolaylaştırmaya yönelik bir önerme: “Braille alfabeli” süt ambalajı
Özet Görüntüleme: 17 / PDF İndirme: 0
DOI:
https://doi.org/10.31566/arts.2581Anahtar Kelimeler:
Braille- Ambalaj- Ambalaj Tasarımı- Görme EngelliÖzet
Çağımızda tüm insanlığın hayatını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi için gıda tüketimi en temel ihtiyaçların başında gelmektedir. Bu süreçte ihtiyaç duyulan gıdanın hijyenik ve bozulmadan üretim noktasından, tüketiciye ulaşabilmesi aşamasında ambalaj, insanlığın hayatında önemli bir konumda bulunmaktadır. Ürünü koruması ve muhafaza etmesinin yanında ayrıca tüketiciyle iletişim kuran ambalaj, tasarımı sayesinde hedef kullanıcıya ürün ve marka hakkında bilgi, mesaj ya da fikir vermektedir. Ambalaj tasarımında çözümlenmesi gereken en önemli problemlerden birisi, sağlıklı kişiler tarafından olduğu kadar görme engelli bireyler tarafından da kolaylıkla okunabilecek ve anlaşılabilecek grafik ürünlerinin oluşmasıdır. Ancak günümüzde ambalaj tasarımlarının düzenlenmesinde ve tasarlanmasında görme engelli bireyler çoğu zaman göz ardı edilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı; görme engelli bireylerin alışverişleri esnasında tercih edecekleri ürünü kolaylıkla tanıyarak, seçebilecekleri karton süt ambalajı tasarımı fikri sunmaktır. Bu kapsamda hazırlanan makale çalışmasında ambalaj, engelliler, görme engelliler, Braille alfabesi incelenmiş ve devamında yurt dışında Braille alfabesi kullanılan ambalaj tasarımı örnekleri sunulmuştur. Ayrıca “Görme Engelli Bireylerin Yaşamını Kolaylaştırmaya Bir Yönelik Önerme: “Braille Alfabeli” Süt Ambalajı” adlı çalışmada görme engeline sahip bireylerin en büyük ihtiyaçlarından olan gıda alışverişi esnasında, almak istediği ürünün ambalajını tanımasına ve anlamasına kolaylık sağlayacak bir ambalaj tasarımı fikri sunulmuştur.
İndirmeler
Referanslar
ARIKAN, Ç. (2002). Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 2,1, 11-25. Department of Veterans Affairs, (2005). Exterior Signs. [Elektronik Sürüm]. Designers at work.
ÇEKEN, B., ERSAN, M., & AĞCA, Ç. (2018). Ambalaj Tasarımında İşlevsellik ve Silindir Formundaki Gıda Ambalajları İçin Bir Sistem Önerisi. Ulakbilge. 6(28):1123-1134.
ERSAN, M. (2021a). Ambalaj Tasarımında Sürdürülebilir Bir Alternatif Olarak İleri Dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), s.679-692.
ERSAN, M. (2021b). Ambalaj Tasarımında Minimalizm. Ulakbilge, 64: 1193–1202. doi: 10.7816/ulakbilge-09-64-06.
KARA, C. (2011), Gören, Az Gören ve Görme Engelli Çocuklar İçin (Bakılabilen ve Dokunulabilen İllüstrasyonlu) Kitap Önerisi. Sanatta Yeterlilik, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
MEGEP, (2008). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Ankara Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Görme Engelliler Basımevi, s.36.
ÖZYÜREK, M., (1998) Görme Özürlüler İçin Öğretim Yöntemleri ve Öğretimin Zenginleştirilmesi. Tez Çalışması, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi, Eskişehir.
STIEBNER, (1982). Zeichen, Signets, Signs, Emblems. Germany.
YILMAZ, M., ERSAN, M. & AĞCA, Ç. (2018). Görme Engelliler İçin Erişilebilir Yönlendirme Tasarımı: Ankara Kızılay Mahallesi Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(74), s.535-544.
Ek Dosyalar
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Arts'ta yayınlanmak üzere kabul edildiğinde. makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.