Özet
Magmatik ve metamorfik kayaçlar, tabiattaki oluşumları esnasında birbirinden farklı jeolojik süreçlerin ve kimyasal yapılarını meydana getiren çeşitli minerallerin etkisiyle, zengin renk çeşitliliği, dikkat çekici damar desenleri, parlak ve pürüzsüz doku, ışıltıyla parlayabilen yüzey görünümü, yontulabilen ayrı ayrı sertlik derecesi, çetin hava koşullarına ve yük taşıyabilmeye karşı direnç gösterebilme gücü gibi pek çok fiziksel niteliğe sahip doğal taşlardır. Algılanabilir özellikleriyle insanoğlunun daima ilgisini çekmiş olan bu taşlar, Paleolitik çağlarda ilkel toplulukların gündelik yaşam gereksinimlerini karşılamak için biçimlendirdiği pek çok işlevsel aletin yapımına olanak sağladıkları gibi özellikle insan zihninin ürünü olan duygu ve düşüncelerin açığa çıkartılmasına da ilham vermiştir. Böylece ilk insan toplulukların simgesel dünya tasavvurlarında çeşitli tinsel anlamlar kazanarak tarih öncesi çağlarda sembolik bir algı nesnesi haline gelen magmatik ve metamorfik kayaçların daha gelişmiş uygarlıkların inşa edildiği antik çağlarda da kullanımı sürmüş ve özellikle Mısır ve Yunan heykel sanatının en ayrıcalıklı malzemeleri arasına girmiştir. Bu makalenin amacı, Antik Mısır’ın Aswan şehrindeki ocaklardan çıkan magmatik kayaçların, ve Antik Yunan’ın, Naxos ve Paros isimli adalarında bulunan metamorfik kayaçların, birbirinden farklı fiziksel ve kimyasal özelliklerini ortaya koymak ve bu kayaçların Mısır ve Yunan heykel sanatında ayrı ayrı biçimlendirilen insan figürüne kazandırdığı simgesel anlamları irdelemeye çalışmaktır.
Referanslar
BELKİS M. (1977). Batı Sanatında Biçimlenme ve Doğu Akdeniz, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayın No: 58, İstanbul
BLAVATSKY, H. P. (2017). Gizli Öğreti 1. Cilt: Bilim, Din ve Felsefenin Sentezi, Mitra Yayınları, Çev: Rüya S. Uğurlu, İstanbul, ISBN 978-605-658-568-5
DAŞKESEN H. (2023). Siyah Rengin İkonografisi: Louise Nevelson Örneği, Türk Çevrimiçi Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi – TOJDAC ISSN: 2146-5193, Cilt: 13 Sayı: 2
PİKE, A. (2022). Ahlak ve Doğma 1.Cilt, Mitra Yayınevi, Çev: Rüya S. Uğurlu, İstanbul, ISBN 978-605-709-217-5
JUNG, C. G. (2012). Dört Arketip, Metis Yayınları, 8. Baskı, Çev: Zehra Aksu Yılmazer, İstanbul, ISBN -13: 987-975-342-414-1
KUN, N. (2000). Mermer Jeolojisi ve Teknolojisi İzmir Mermerciler Odası İzmir, Erişim Tarihi: [06.10.2023].
RUSCA R. (2012). Tanrıça Gizemleri, Ayna Yayınevi, Çev: Cengiz Erengil, İstanbul, ISBN 978-975-82297-48-1
PAKKAN, A. (2014). İknaton. Düşün-ü-yorum. (46), 10.
SARITAŞ, A. (2006). Burdur İli Mermer Sektörünün Kurumsal ve Ekonomik Yapısı, Tez (Yüksek Lisans), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Akdeniz Üniversitesi
https://yaziyor28.wordpress.com/ Erişim Tarihi: [10.05.2023].
https://www.turkcebilgi.com/m%C4%B1s%C4%B1r_felsefesi#post Erişim Tarihi: [10.05.2023].
https://www.academia.edu/37647989/TEK_TANRIYA_%C4%B0NANAN_TEK_MISIR_FIRAVUNU_AKHENATON Erişim Tarihi: [07.06.2024].
https://adrianreynolds.ie/the-colour-white/?srsltid=AfmBOor8mUjtjojaWj7mWNoz1b-EAhREwz-IJavQui1AHBIYU1mZbY1Q Erişim Tarihi: [27.10.2023].
https://tr.wikipedia.org/wiki/Antik_M%C4%B1s%C4%B1r%27da_ruh_kavram%C4%B1 Erişim Tarihi: [10.07.2024].
https://grafizula.com/siyah-rengin-anlami/ Erişim Tarihi: [24.02.2023].
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications