Bilgilendirme tasarımı ve gelişen dünyadaki yeri

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Bilgilendirme Tasarımı
İletişim Tasarımı
Bilgi Bombardımanı

Nasıl Atıf Yapılır

Güler, T. (2024). Bilgilendirme tasarımı ve gelişen dünyadaki yeri. JOURNAL OF ARTS, 7(3), 135–147. https://doi.org/10.31566/arts.2456

Özet

Bilgi, insanın dünyaya en önemli katkılarından biri olarak uygarlığın gelişimine paralel şekilde kapsamını artırmıştır. Geçmişte yalnızca seçkinlerin sahip olabildiği bilgi önce sanayi devrimi ardından iletişim ve bilişim teknolojilerinin gelişimiyle herkesin her an ulaşabileceği bir noktaya gelmiştir. Ancak bütün bu olumlu gelişmelere karşın iletişim kanallarında yaşanan bilgi bombardımanı nedeniyle doğru ve yanlış içerik yan yana yer alarak karmaşaya neden olmaktadır. Bilgilendirme tasarımı bu sorunla başa çıkmak amacıyla doğruluğundan emin olduğu içerikleri okuyucunun kolay anlayabileceği tasarımlara dönüştürür. Veriden tasarlanmış ürüne giderken nesnellik ve doğruluktan ayrılmayan bir iletişim tasarımı hedefler. Bunun için bilimsel bakış açısıyla bulabileceği tüm verileri toplar ve gerçeğe ulaştıktan sonra insanların anlayabilmesi için görselleştirir. Bilgilendirme tasarımı, henüz bir tasarım disiplini olarak adlandırılmadığı zamanlarda da gelişen dünyanın sorunları çözmeye çalışmıştır. Gelecekte de çözmeye devam edecektir.

https://doi.org/10.31566/arts.2456

Referanslar

BİNİCİ K., AKKAYA M. A. (2018). Bı̇lı̇şı̇m Teknolojı̇lerı̇nı̇n Bı̇lgı̇ Merkezlerı̇ne ve Hı̇zmetlerı̇ne Etkı̇lerı̇, İstanbul Üniversitesi Bilgi ve Belge Araştırmaları Dergisi, Sayı 10.

BLACK, A. (2017). Information Design: Research and Practice, Taylor&Francis, 750s.

BULL, K., V., ZIEMANN, J. ve LOOCK, H. (2003). Information Design, Hamburg Üniversitesi, 55 s.

CARD, S. K. (2008). Information Visualization, The Human Computer Interaction Handbook: Fundamentals, Evolving Technologies and Emerging Applications, Lawrence Erlbaum Associates Yayınları, s509-543.

COOK, G. (2013). The Best American Infographics, Mariner, 166s.

ÇOBANOĞLU Ö. (2000). Bilim Felsefesi Bağlamında Halkbilimi ve Halkbilimsel Bilginin Teleolojik Serüveni, Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, Sayı 2000/4.

FEW, S. (2006). Information Dashboard Design, O'Reilly, 223s.

GREER, N.R. (2004). The American Voting Experience, SegdDesign, No: 4, 46s.

HELLER, S. (2014). Infographics Designers Sketchbooks, Princeton Architectural Press, 351s.

IRWIN, T. (2013). Information Design: What is it and Who does it? https://bpb-us-e1.wpmucdn.com/sites.northwestern.edu/dist/3/3481/files/2013/01/Information-Design-by-Terry-Irwin.pdf Erişim tarihi 07 Temmuz 2024

GÜLER, T. (2008). Grafik Tasarımda Yeni Bir Alan: Bilgilendirme Tasarımı ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.

KAYA Ü. ÜNDİL S.H. (2022). Bilgi Teknolojilerinin Gelişimiyle Dijital Pazarlamanın Doğuşu, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Sayı 17/2.

KAHN, P., LENK, K., KACZMAREK, P. (2001). Applications of Isometcric Projection for Visualizing Web Sites, Information Design Journal, 10/3, 2001, s221-229.

KATZ, J. (2012). Designing Information, Wiley, 223s.

KIRK, A. (2012). Data Visualization: A Successful Design Process, PACKT Pub. 189s.

LIMA, M. (2013). Visual Complexity: Mapping Patterns of Information, Princeton Architectural Press, 272s.

MARCUS, A. The Next Revolution: Rider/driver Vehicle User-Interface Design, Information Design Journal, 12/1, 2004, s69-72.

MCCANDLESS, D. (2014). Knowledge Is Beautiful: Impossible Ideas, Invisible Patterns, Hidden Connections-Visualized, Harper Design, 255s.

MIJKSENAAR, P. (1997). Visual Function: An Introduction to Information Design, Princeton Architectural Yayınları, 58s.

PETTERSSON, R. (2013). Information Design 4 Graphic Design, Tullinge, 258s.

PETTERSSON, R. (2002). Information Design: An Introduction, John Benjamins Yayınları, 306 s.

SLESS, D. (1994). What is Information Design, Designing Information for People: Proceedings from the Symposium, 166s.

SMICIKLAS, M. (2012). The Power of Infographics, Pearson Education, 199s.

TUFTE, E. R. (1997). The Visual Display of Quantitative Information, 2nd Ed., Graphics Pr., 197s.

WURMAN, R. S. (2001). Information Anxiety 2, Hayden/Que, 308s.

İnternet Kaynakları

URL 1: Bilgi Yeni Petroldür (Data is the New Oil)

https://www.theguardian.com/technology/2013/aug/23/tech-giants-data

URL 2: Bilgi Yeni Vatandır (Data is the New Soil)

https://www.ted.com/talks/david_mccandless_the_beauty_of_data_visualization/transcript?subtitle=tr

URL 3: Covid-19 Komplo Teorileri

https://www.pbs.org/newshour/nation/covid-19-conspiracies-soar-after-new-classified-report-on-virus-origins

URL 4: IIID Definitions

https://www.iiid.net/about/information-design/

Görseller Kaynakları

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/People_engaging_with_their_phones_on_the_Seoul_Metro_-_5166351572_4e33242d3e_o.jpg

https://www.reuters.com/graphics/HEALTH-CORONAVIRUS/HERD%20IMMUNITY%20(EXPLAINER)/gjnvwayydvw/index.html

https://www.smh.com.au/interactive/2022/lismore-flooding/

https://informationisbeautiful.net/visualizations/snake-oil-scientific-evidence-for-nutritional-supplements-vizsweet/

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Minard.png

https://informationisbeautiful.net/visualizations/left-vs-right-world/

https://especiales.eldiario.es/spain-lives-in-flats/

https://public-media.interaction-design.org/images/uploads/7a57997a04bb402b059eb1980db54934.jpg

https://static01.nytimes.com/newsgraphics/2022-11-15-year-in-graphics/ce705852aaa20387490ec51e56d4f12ffa03d6f2/_assets/stairwells-fire.jpg

https://m.media-amazon.com/images/I/81kRKH0YucL._SL1500_.jpg

https://static01.nyt.com/newsgraphics/2022/03/07/refugees/cf2b54a16bea78eff9fd28c1a5d4d86fc53905be/bubbles-1000.png

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.