Batı resim sanatında mimari yansımalar

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Sanat
Resim
Mimari
Manzara
Kent

Nasıl Atıf Yapılır

Baydemir, G. (2024). Batı resim sanatında mimari yansımalar. JOURNAL OF ARTS, 7(1), 17–27. https://doi.org/10.31566/arts.2357

Özet

Resim ve Mimarlık arasındaki etkileşim yüzyıllar öncesine dayanan ve önemini koruyan çok yönlü bir kavramdır. Batı Resim Sanatında Rönesans’tan gününüze değin mimariye dair öğelerin temsillerini içeren resimler ve sanatçılarının bu mimari formları ele alış biçimleri bu makalede kronolojik olarak işlenmiştir. Antik dönemden günümüz sanatına değin rasyonellikten ruhaniliğe kadar çeşitli anlamlar yüklenen bir sembolizm diline dönüştüğü izlenen mimari formların resimlerdeki betimlemeleri, biçimsellikten evrensel arketiplere uzanan yaklaşımlarla irdelenmiş olup; Raphaello Sanzio, Il Canaletto, Hubert Robert, Claude Monet, Giorgio de Chirico, Ludwig Meidner, Iain Macnab, David Hockney gibi ressamların eserlerinden örnekler ele alınmıştır. Makalede literatür tarama ve eser inceleme yöntemleri kullanılmıştır.

https://doi.org/10.31566/arts.2357

Referanslar

ARTUN, A. (2016) De Chirico'nun Perspektifi. Mart 2016 Konferans Pera Müzesi İstanbul https://www.peramuzesi.org.tr/etkinlik/de-chiriconun-perspektifi-ali-artun/4035

ARTUN, A. (2016). De Chirico’nun Mimari Evreni. 2/5/2016/ skopbülten / https://www.e-skop.com/skopbulten/de-chiriconun-mimari-evreni/2923

CAMPBELL, J. (2022). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çevirmen: S. Gürses. İstanbul: İthaki Yayınları, On Bi-rinci Baskı, ISBAN: 978-605-375-691-0

CURL, J. S. (2006). A Dictionary of Architecture and Landscape Architecture. London: Oxford University Press, eISBN: 9780191726484

DEMİREL, E. (2004). Mekan Kurgusu Boşluğun Mimarisi, Mimarlık Dergisi Sayı 27 http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=27&RecID=320

EVENSEN, T.T. (1987). Archetypes in Architecture, Scandinavian University Press IDUNN. https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215046419-2020-2

GERMANER, S. (1996). 18. Yüzyıl Avrupa Resmi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, ISBN 975-7942-62-6.

GÜRKAŞ, T. (2009). Bir Mimarlık Tarihi Alanı Olarak Türkiye’de Peyzaj Mimarlığı Tarihi ve Peyzaj Mimarlığı. Devlet İdeolojisi İlişkisi. Sayı: 13, 171 - 190, 01.05.2009 Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/653855

HARRİSON, C. – WOOD, P. (2011). Sanat ve Kuram. Çeviren: S. Gürses. İstanbul: KüreYayınları, ISBN 978-605-5383-01-5.

KARATANİ, K. (2021). Metafor olarak Mimari. 5. Basım, İstanbul: Metis Yayınları, ISBN 13: 978-975-342-551-3.

KILIÇ, G. A. (2022). Fütürizm Işığında Baskıresim: Grosvenor Modern Sanat Okulu Örneği. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, Haziran https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/69624/1107068

KING, E. 10 Facts About David Hockney’s Interiors & Exteriors, My Art Broker Magazine, https://www.tate.org.uk/art/artworks/hockney-a-bigger-splash-t03254/understanding-david-hockneys-bigger-splash

KOO JO, S. (2002). Aldo Rossi, Architecture and Memory. Journal of Assian Architectureand Building Engireering. https://www.jstage.jst.go.jp/article/jaabe/2/1/2_1_231/_pdf

KÜRELİ, E. (2016). Laugier vs Durand: Revisiting Primitive Hut in the Classical Architectural Discourse. Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 15, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203794

KÜRELİ, E. (2016). Laugier vs Durand: Revisiting Primitive Hut in the Classical Architectural Discourse, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, Kış 2016, Sayı 15, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203794

NORBERT,W. (1975). Emek, Sibernetik ve Toplum. Ankara: Özgün Yayınları

TAUCHMANN, M. (2022). Why Plato Thinks That Geometry Is Beautiful. Master Essey in Philosophy, University of Oslo, Department of Philosophy, Classics, History of Art and Ideas https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96829/Masteressay_Michal-Tauchmann.pdf?sequence=1

THOMSON, R. (2018). Monet and Archirecture, National Gallery Company, London: Yale University Press, ISBN 9781857096170.

TOPÇU, N. (1968). Bergson, İstanbul: Hareket Yayınlarıları.

ULUIŞIK, İ. (2019). A Look at Architecture in the Metaphysical Paintings of Giorgio De Chirico. 4 Eylül 2019 https://illustrarch.com/articles/2982-a-look-at-architecture-in-the-metaphysical-paintings-of-giorgio-de-chirico.html#google_vignette

URL https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100053864 Abbé Marc-Antoine Laugier- Oxford Reference

URL https://www.sothebys.com/en/articles/claude-monets-enchanting-vision-of-venice-to-appear-at-auction-for-the-first-time

URL, https://www.artmajeur.com/en/magazine/5-art-history/architecture-captured-by-art/331957

VITRUVIUS. Mimarlık Üzerine, Çevirmen: Ç. Dürüşken, (2021). İstanbul: Alfa, 6. Basım, ISBN 978-605-171-443-1

RESİMLER LİSTESİ

Resim 1: Anonim, House of Vettii – Punishment of Ixion bölümü, Pompeii, İtalya, MS 79'dan önce, Fresk, https://www.exploringart.co/ancient-roman-art-punishment-of-ixion/ (Erişim tarihi: 08.02.2024).

Resim 2: Raphael Sanzio, “Meryem Ana'nın Düğünü”, 1504. Oil on panel, 170×117 cm. Milan: Pinacoteca di Brera https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Raffaello_-_Spozalizio_-_Web_Gallery_of_Art.jpg (Erişim tarihi: 05.02.2024).

Resim 3: Central Italian painter, “The Ideal City”, 1480 - 1490. Oil on panel, 67.7 x 239.4 cm. Urbino: National Gallery of the Marches https://www.artmajeur.com/en/magazine/5-art-history/architecture-captured-by-art/331957 (Erişim tarihi: 05.02.2024).

Resim 4 : Il Canaletto, “St Paul Katedrali”, 1754, 52,1x61,6 cm, Yale Üniversitesi https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Canaletto_-_St._Paul%27s_Cathedral_-_Google_Art_Project.jpg (Erişim tarihi: 06.02.2024).

Resim 5: Hubert Robert, “Nimes’te Diane Tapınağı”, 1793, 242x242cm, Paris Louvre Müzesi https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Int%C3%A9rieur_du_Temple_de_Diane_%C3%A0_N%C3%AEmes_%28Hubert_Robert,_Louvre%29.jpeg (Erişim tarihi: 06.02.2024).

Resim 6: Claude Monet, “The Doge’s palace” , 1908. https://www.economist.com/1843/2018/04/17/monets-eye-for-architecture (Erişim tarihi: 07.02.2024).

Resim 7: Claude Monet, “Rouen Katedrali”, Batı Cephesi, Güneş Işığı , 1894, tuval üzerine yağlıboya, Chester Dale Koleksiyonu, 1963.10.179 https://www.nga.gov/features/slideshows/claude-monet.html#slide_3 (Erişim tarihi: 06.02.2024).

Resim 8: Giorgio de Chirico, “Sokağın Gizemi ve Melankolisi”, 1914, Paris, Fransa, tuval üzerine yağlıboya, Özel koleksiyon 85x69 cm https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Bir_Sokagin_Melankoli%26Gizemi.jpg (Erişim tarihi: 07.02.2024).

Resim 9: Ludwig, “Köşe Ev” (Villa Kochmann, Dresden) 1913 Panel üzerine monte edilmiş tuval üzerine yağlıboya. 97,2x78 cm Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid https://www.museothyssen.org/en/collection/artists/meidner-ludwig/corner-house-villa-kochmann-dresden (Erişim tarihi: 07.02.2024).

Resim 10: Iain Macnab, “Arka Bahçeler, Lizbon” Ağaç Gravür, 15.5x21.9 cm, 1959, https://artuk.org/discover/artworks/back-gardens-lisbon-garrett-20-233767/ (Erişim tarihi: 08.02.2024).

Resim 11: David Hockney “Daha Büyük Bir Sıçrama”, 1967 Tate https://www.myartbroker.com/artist-david-hockney/collection-interiors-and-exteriors (Erişim tarihi: 08.02.2024).

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.