Bağımsız dijital oyunlarda annenin temsili

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Toplumsal cinsiyet
Dijital oyunlar
Anne temsili
Oyun tasarımı
Roguelike oyunlar

Nasıl Atıf Yapılır

Kaya Alpan, Z. B. (2024). Bağımsız dijital oyunlarda annenin temsili. JOURNAL OF ARTS, 7(1), 29–42. https://doi.org/10.31566/arts.2248

Özet

Bu çalışmanın amacı, bağımsız dijital oyunların anne rollerini nasıl sunduğunu, cinsiyet tek tipleştirmesi açısından incelemektir. Bu amaçla, ilk önce toplumsal cinsiyet rolleri ve anne temsilinden, ardından Rogue benzeri oyunlar özelinde dijital oyun tasarımının öğeleri ve anlatı ile oynanış ilişkisinden bahsedilecek, son olarak da elde edilen örneklem üzerinden bağımsız dijital oyunlarda cinsiyet rolleri ve tek tipleştirmeleri analiz edilecektir. Rogue benzeri oyunlar, 1980 tarihli Rogue isimli oyuna benzer mekanikler sunan dijital oyunlardır. Rogue, sıra tabanlı, kalıcı ölüm, prosedüral oluşturulan zindanları keşfetmeye dayalı, ASCII tabanlı bir rol yapma oyunudur. Rogue’un özgün mekaniklerinden ilham alan, bu özelliklerin birkaçını taşıyan oyunlar rogue-benzeri (Roguelike) veya Rogue-andıran (Roguelite) olarak ifade edilir. Bu oyun türünün tipik mekanikleri, son dönemde bağımsız oyun geliştiricileri arasında popüler oyun tasarımı öğeleri haline gelmiştir. Kendine özgü anlatı ve oynanış ilişkisi ve bu türe doğan yaygın ilgi sebebiyle örneklem olarak 2013-2023 yılları arasında yayımlanan rogue-benzeri oyunlar arasından anlamlı bir anne temsili bulunan oyunlar seçilerek oynanış ve anlatı yönünden nitel içerik analizine tabi tutulmuştur. Örneklemi oluşturan dijital oyunlar, rogue-benzeri türünde olan ve anne temsili içeren Hades (2020), Children of Morta (2019), The Binding of Isaac: Rebirth (2014) isimli 3 oyundur. Bu 3 oyun; anne karakterinin anlatıdaki rolü, anne ve oynanabilir karakterin anlatısal ilişkisi ve anne karakterinin oynanabilirliği üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın bulguları; bağımsız dijital oyunlarda itaatkâr anne (Children of Morta), canavar anne (The Binding of Isaac), kayıp anne (Hades) şeklinde farklı temsillerin yer aldığını ortaya koymuştur. Bu da bağımsız dijital oyunlarda annenin temsilinde toplumsal cinsiyet rollerine dair tek tipleştirme görülse de birbirinden çok farklı temsiller olduğuna işaret etmektedir.

https://doi.org/10.31566/arts.2248

Referanslar

BEAUBIEN, J. (2017). Save the princess: Depictions of gender in indie video games [Yayımlanmamış tez]. Texas State University, San Marcos, Texas.

BOZKUR, B. & TAYLAN, A. (2020). Medyada Annelik Temsili: Ana Akım ve Alternatif Medyada Anneliğin Sunumuna Yönelik Karşılaştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 34, 45-65. DOI: 10.31123/akil.781227.

CAMPBELL, C. (2016). Where are all the Moms in Video Games? Polygon. 7 Temmuz, https://www.polygon.com/features/2016/7/7/12025874/where-arethe-video-game-moms [Erişim Tarihi: 25.08.2023]

CANNOT BE TAMED. (2018). Where are all the Moms in Video Games? YouTube. 24 Mayıs https://www.youtube.com/watch?v=VgIzkGiYdJc&t=1s [Erişim Tarihi: 20.08.2023]

CHILDREN OF MORTA (2019). PS4 [Oyun]. Dead Mage, Austin.

DANEELS, R., DENOO, M., VANDEWALLE, A., DUPONT, B. & MALLIET, S., 2022. The Digital Game Analysis Protocol (DiGAP): Introducing a guide for reflexive and transparent game analyses. Game Studies, 22(2).

HADES (2020). Nintendo Switch [Oyun]. Supergiant Games, San Francisco.

HARVEY, A., & FISHER, S. (2013). Intervention for inclusivity: Gender politics and indie game development.

HIGGINS, A. (2015). Cuties Killing Video Games: Gender Politics and Performance in Indie Game Developer Subculture [Undergraduate thesis, Ohio University]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ouhonors1429206684

LINKEDIN (2023b). Dead Mage Kişiler. LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/dead-mage/people/ [Erişim Tarihi: 30.08.2023]

LINKEDIN (2023a). Supergiant Games Kişiler. LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/supergiant-games/people/ [Erişim Tarihi: 30.08.2023]

ONAY, C. Z. & KIYLIOĞLU, L. (2021). Dijital oyunlarda kadın ve erkek temsilinin toplumsal cinsiyet işaretleri bağlamında değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(41), 955-993.

PERREAULT, M. F., PERREAULT, G., & SUAREZ, A. (2021). What Does it Mean to be a Female Character in “Indie” Game Storytelling? Narrative Framing and Humanization in Independently Developed Video Games. Games and Culture, 17(2), 244-261. https://doi.org/10.1177/15554120211026279

ROGUEBASIN (2022) Berlin Interpretation [çevrimiçi]. https://www.roguebasin.com/index.php/Berlin_Interpretation [Erişim Tarihi: 30.08.2023]

STANG, S. (2019) “The Broodmother as Monstrous Feminine: Abject Maternity in Video Games”, Nordlit, (42), pp. 233–256. doi: 10.7557/13.5014.

THE BINDING OF ISAAC: REBİRTH (2014). PC [Oyun]. Nicalis, Santa Ana.

UNITY, (2018). Children of Morta: A Unity for 2D games case study. https://unity.com/case-study/children-of-morta [Erişim Tarihi: 20.08.2023]

WITTGENSTEIN, L. 2009 [1953]. Philosophische Untersuchungen / philosophical investigations, G. E. M. Anscombe, P.M.S. Hacker, & Joachim Schulte (eds.). Oxford: Blackwell.

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.