Özet
Animasyon, yoktan var eden, var olanı yok eden, fizik kurallarını ihlal eden yapısıyla ilk yıllarda bir çeşit illüzyon gibi algılanmıştır. Geçmişten bugüne kadar yapılan tüm animasyonlar bir noktada deneyseldir çünkü animasyonun kendi içinde bir keşif süreci vardır. Özellikle ilk yıllar gerek teknik gerekse üslup bakımından ortamın keşfinin yapıldığı bir deney sürecidir. “Deneysel Animasyon” başlıklı bu çalışmada; bağımsız animasyon, deneysel animasyonun ticari animasyonla karşılaştırılması, deneysel animasyonun resim ve heykel sanatıyla, yeni medyayla, müzikle, soyut sanatla ilişkisi ve doğrudan film tekniği ele alınmış, örneklerle konu açıklanmaya çalışılmıştır. Farklı teknik ve malzemelerin denendiği, genellikle festivallerde gösterim olanağı bulan ve kısa metrajlı olarak izleyici karşısına çıkan bu tür animasyonlara yönelik ülkemizde sınırlı sayıda araştırmayla karşılaşılmıştır. Bu makalenin ileriki yıllarda yapılacak diğer deneysel animasyon çalışmalarına ışık tutacağı düşünülmektedir.
Referanslar
BENDAZZİ, G. (2016) Animation: A World History, Volumes 1–3., USA, Boca Raton: CRC Press
BORDWELL, D. & THOMPSON, K. (2008) Film Art: An Introduction, New York, McGraw-Hill Higher Education, 8th ed.
COOK, B. & THOMAS, G. (2006) The Animate! Book: Rethinking Animation, London, LUX, Benjamin Cook and Gary Thomas (eds)
DILL, J. (2012) Visualizing Art History: Experimental Animation and Its Mentor, Jules Engel (The Public Humanist) Erişim adresi: https://www.academia.edu/2043207/Visualizing_Art_History_Experimental_Animation_and_Its_Mentor_Juls_Engel (Erişim Tarihi: 25.06.2023)
FURNISS, M. (2005) A New History of Animation. London: Thames & Hudson, 2016. Gehman, Chris and Steve Reinke, (Eds.), The Sharpest Point: Animation at the End of Cinema. Toronto: YYZ Books
FURNISS, M. (2011) Animasyonun Kutsal Kitabı Flipbooks’dan Flash’a Animasyon Hakkında Her Şey, (Çev. S. Çelenk, N. C. Maral). İzmir, Karakalem Kitabevi Yayınları (Orijinal yayın tarihi, 2008)
HARRIS, M. & HUSBANDS, L. & TABERHAM, P. (Ed.). (2019) Experimental Animation From Analogue to Digital, New York; London, Routledge Taylor and Francis Group
HATTLER, M. (2021) Soyutlanmış Gerçek: Deneysel-Animasyonlu-Belgesel Üzerine Spekülasyonlar, International Journal Of Film And Media Arts 6(3), 37-55, doi: 10.24140/ijfma.v6.n3.03
HUİ, Y. K. & CHAVEZ, C. I. (2008) Deneysel Animasyon Kullanarak Resim Yapmak, Proceedings of the URECA@NTU
HUSBANDS, L. (2014). Animated experientia: aesthetics of contemporary experimental animation. (Doktora tezi) , King’s College London , University of London, Londra
KITSON, C. (2008) British Animation: The Channel 4 Factor, London, Parliament Hill Publishing
LIPINSKI, K. (2022) Echo of everyday life or “wu-esbe” in experimental animation Images 31(40), 177-186, The Author(s), Adam Mickiewicz University Press, Open Access article, distributed under the terms of the CC licence (BY, https://creativecommons.org/licenses/by/4.0).
PENG, C. (2016) Art Characteristics of Experimental Animation Short Film Studies Under the Background of New Media, 2nd International Conference on Education Technology, Management and Humanities Science (ETMHS), Published by Atlantis Press
PİLLİNG, J. (2001) Animation: 2D and beyond, Switzerland, RotoVision SA.
ROUSCHOP, I. (2018) Deneysel Animasyon ve Ana Akım Üzerindeki Etkisi, Experimental Art and Media Erişim Adresi: https://www.academia.edu/41624065/Experimental_Animation_and_its_Influence_on_the_Mainstream(Erişim Tarihi: 15.06.2023)
RUİRUİ, Z. & Dİ, W. (2012) The Analysis on Current Situation and Development Trend of Experimental Animation in Our Country, International Conference on Future Electrical Power and Energy Systems, Elsevier, Energy Procedia 17 ( 2012 ) 1314 – 1318
SCHÖNFELD, C. (2006) Lotte Reiniger and the art of animation. In: C. Schönfeld (Ed.), Practicing modernity: Female creativity in the Weimar Republic. Würzburg: Königshausen & Neumann.
SİMON, M. (2003) Producing independent 2D character animation, London, Focal Press.
STEWART, M. (2018) Experimental Animation, Hybridisation and New Media, Proceedings of the 24th International Symposium on Electronic Art, ISEA, Conference Paper
TABERHAM, P. (2019) It Is Alive If You Are. M. Harris, L. Husbands, P. Taberham (Ed.), EXPERIMENTAL ANIMATION From Analogue to Digital içinde (17-36. ss). New York; London, Routledge Taylor and Francis Group
TAKAHASHİ, T. (2019) Meticulously, Recklessly, Worked Upon Direct animation, the auratic and the index. M. Harris, L. Husbands, P. Taberham (Ed.), EXPERIMENTAL ANIMATION From Analogue to Digital içinde (102-113. ss). New York; London, Routledge Taylor and Francis Group
TORRE, D. & TORRE, L. (2019) Materiality, Experimental Process And Animated Identity. M. Harris, L. Husbands, P. Taberham (Ed.), EXPERIMENTAL ANIMATION From Analogue to Digital içinde (85-102. ss). New York; London, Routledge Taylor and Francis Group
TURNER, M. (2016) Is experimental animation on the rise? Erişim adresi: https://lwlies.com/articles/edge-of-frame-weekender-experimental-animation/(Erişim Tarihi: 20.06.2023)
UTOKO, K. (2005) Aesthetics of experimental animotion on dictational observation of Norman McLaren’s Synchromy (1971), Japonya, International Journal of Asia Digital Art and Design, Vol.2, 2005, Asia Digital Art and Design Association
WELLS, P. (1998) Understanding Animation, New York; London, Routledge Taylor and Francis Group
WELLS, P. & HARDSTAFF, J. (2008) Re-imagining animation: The changing face of the moving image, London, Fairchild Books.
WELLS, P. & MOORE, S. (2016) The Fundamentals of Animation, London, Bloomsbury. 2nd edn.
XİAOZHU, W. (2008) The journal of experimental animation art language research [D], Beijing, Tsinghua University
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications