Beş kıta ve beş sanatçı örneği üzerinden 20. yüzyılda seramikte malzeme ve teknik yoluyla ifade arayışının analizi

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Seramik
Sanat
Sanatçı
Malzeme geleneği
Teknik

Nasıl Atıf Yapılır

Başkırkan, H., & Balyemez, M. A. (2023). Beş kıta ve beş sanatçı örneği üzerinden 20. yüzyılda seramikte malzeme ve teknik yoluyla ifade arayışının analizi. JOURNAL OF ARTS, 6(3), 171–180. https://doi.org/10.31566/arts.2061

Özet

Seramik malzeme, şekillendirilmesinden pişirimine değin her aşamasında çeşitli tekniklerle üretilmektedir. Bu teknik zenginlik, seramiğin istisnasız her coğrafyada kültürün bir parçası olmasından ve binlerce yıllık geçmişinden kaynaklanmaktadır. Teknik zenginliğin bir diğer sebebi de seramiğin zanaat kökleridir. Seramik malzeme, güçlü bir zanaat geçmişine sahiptir. Malzemenin dili olan tekniğin, 20. yüzyılda sanat üretimindeki yerinin sorgulanacağı bu araştırmada, farklı coğrafyaları ve malzeme geleneklerini temsilen beş kıta ve bu kıtalarda teknik anlamda farklı kültürel etkileşimlerle üretim yapan ve küresel değere ulaşmış beş sanatçı örneklem olarak seçilmiştir. Bu sanatçılar ve kullandıkları teknikler Asya kıtasından Itō Sekisui V ve renkli çamur tekniği, Avrupa kıtasından Duncan Ross ve Terra Sigillata astar tekniği, Amerika kıtasından Judith Motzkin ve sagar pişirim tekniği, Avustralya kıtasından Greg Daly ve lüster pişirim tekniği, Afrika kıtasından Ian Garrett ve perdahlama tekniğidir. Örneklerin malzeme, teknik ve ifade bütünlüğünün değerlendirilmesi sonucunda 20. yüzyıl sanat seramiği anlayışını ortaya koyacak bulgular ve 21. yüzyıla geçişle sanat üretimine katkısı sonuç bölümünde tartışılacaktır.

https://doi.org/10.31566/arts.2061

Referanslar

ARCASOY, A. ve BAŞKIRKAN H. (2020). Seramik Teknolojisi. Literatür Yayıncılık, İstanbul.

BAŞKIRKAN, Hasan (2010). Dumanlı Pişirim Teknikleri. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, MSGSÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, (1997), 2. Cilt, 3/1657, YEM Yayınları, İstanbul.

DALY, Greg (2012), Lustre (Ceramics Handbooks). University of Pennsylvania Press, USA.

PERRYMAN, Jane (1995), Smoke-fired Pottery, A & C Black British Library, London / UK.

RUESCHER, Scott (2001), Intentional Serendipity, Ceramics Monthly, November, 48-51.

URL-1 ONISHI, Nana (2018), Japanese Ceramics in Contemporary Design, https://www.onishigallery.com/usr/documents/exhibitions/list_of_works_url/21/ceramics_asiaweek2018_onishigallery_e.pdf (Erişim Tarihi: 26.02.2022).

URL-2 HITOMI, Kitamura (2021), The Colors of Japan Resonating with the Soul, https://web-japan.org/niponica/niponica30/en/feature/feature04.html (Erişim Tarihi: 27.02.2022).

URL-3 BARRELL, Olivia (2022), A Testimony to Time & Developing Practices, https://www.artformes.com/ian-garrett/ (Erişim Tarihi: 28.09.2022).

URL-4 JTWALTHIER (2021), Ian Garrett – Artist Profile, https://jtwceramics.com/2021/10/31/ian-garrett-artist-profile/ (Erişim Tarihi: 29.02.2022).

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.