Özet
II Dünya Savaşı’nın toplumlarda yarattığı travma, birçok alanda hasar oluşturduğu gibi sanat dünyasında da derin izler bırakmıştı. Bu durum hem batı Avrupa hem de doğu Avrupa Romen resim sanatında da yaşanmıştır.
Tarihsel olaylar sonucunda savaş sonrası Romanya’daki yeni yönetim düzeni, Romen sanatçılarının dünyasını bölerek çalışma biçimini derinden etkilemiştir. Bazı sanatçılar sosyalist gerçekçilik akımında yer alarak yeni devletin sürdürdüğü yönetim şeklini benimserken bazı sanatçılar da semboller kullanarak farklı görüş sergilemişlerdir. Resim yapmaktan vazgeçen bir kısım sanatçının yanında hiçbir politik görüş içermeden sanat üretimini sürdüren sanatçılar da olmuştur. Bunlardan biri olan İon Țuculescu’nun (1910-1962) çalışmaları ne sosyalist gerçekçilik akımında yer almakta, ne de resimleri dönemin ideolojisine karşı semboller içermektedir. Farklı alanlardan gelen birikimlerle tıp ve biyoloji fakültelerinden mezun olan sanatçı, halk sanatından beslenip yöresel ve kültürel değerleri harmanlayıp, daha önce Romen resim sanatında işlenmemiş kendine özgü yeni bir ifade dili oluşturarak, halk sanatının elemanlarına plastik değer kazandırmıştır. Böylece Țuculescu, Romen resim sanatında örneği az görülen bir sanatçı olmayı başarmıştır.
Bu araştırmanın amacı, halk sanatından beslenen İon Țuculescu’nun sanatsal kazanımlarının hangi şartlarda ve nasıl oluştuğunu ortaya koymaktır. Ayrıca bu çalışmada resimleri analiz edildikten sonra Romen resim sanatındaki özgün yeri de biyografik bilgilerle birlikte verilmektedir.
Referanslar
ARTUN, E. Halk Kültüründe Değişimin Topluma Etkisi ve Sonuçları, s. 3. / http://turkoloji.cu.edu.tr/
HALKBILIM/artun_halk_degisim.pdf [Erişim Tarihi:16/11/2022].
BURKE, P. (1995). Yeniçağ Başında Avrupa Halk Sanatı, Çeviren: G. Aksan. Ankara: İmge Kitapevi, ISBN: 975-533-121-2.
CARNECİ, M. (1984). Țuculescu, Bucureşti: Editura Meridiane.
COMARNESCU, P. (1967). İon Țuculescu, Bucureşti: Editura Meridiane.
ÇETİŞLİ, İ. (2015). Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, Ankara: Akçağ, 16. Baskı, ISBN: 978-975-338-360-8.
DAVİDESCU, C. (1988). Țuculescu, Craiova: Editura Scrisul Romanesc.
ENE, C. (tarih yok). Pictura Romaneasca İntoarcerea la Traditie, Patrimoniu, Muzeul Municipiului Bucureşti-XXIII, s. 307-318, s. 307, www.muzeulbucurestiului.ro / www.cimec.ro) [Erişim Tarihi: 16/11/2022].
EVSEEV, İ. (2001). Dictionar de Simboluri şi Arhietipuri Culturale, Timişoara: Editura Amarcord, ISBN: 973-8208-07-6.
GRECEANU, O. (1937). Specificul National in Pictura, Bucureşti: Tiparul “Cartea Romaneasca”.
KESSLER, E. & DREPTU, R. & VIDA, G. & VIDA, M.& VLASIU, İ. (2007). Culorile Avangardei Arta in Romania, Bucureşti: İntitutul Cultural Roman, ISBN: 978-973-577-528-5.
İSKENDER, K. (1983). Cumhuriyet Türkiye’sinde Sanat ve Estetik, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, cilt. 7, İstanbul.
MORARU, M. (2016). Sa Calc Peste Toate Tristetile Mele. Literatura de Azi, Tevista online culturala şi ştiintifica, https://www.literaturadeazi.ro/panoramic/sa-calc-peste-toate-tristetile [Erişim Tarihi: 16/11/2022].
ÖZBAY, D. (2009). XX. Yüzyılda Türk ve Romen Resim Sanatlarının Gelişme ve Biçimlenme Süreçlerinin Karşılaştırılması, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2009, Sanatta Yeterlik, İstanbul, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
ÖZBAY, D. (2021). Constantin Brancuşi’de Doğa ve İnsan Etkileşimi ve Evrenin Dört Maddesi (Anâsır-ı Erbaa), International Journal of Troy Art and Design, Cilt 1 (Özel sayı), 30-47.
TUNALI, İ. (21 Ekim 1973). Tarihsel Değişme ve Süreklilik, Cumhuriyet Gazetesi.
VLAD, L. (2001). İmagini ale İdentitatii Nationale: Romania şi Expozitiile Universale de la Paris-1867-1937, Bucureşti: Editura Meridiane.
http://www.ziua.ro/display.php?data=2008-05-16&id=237377 [Erişim Tarihi: 16/11/2022].
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications