Özet
Gerçeklik artık akıl almaz noktalara doğru gidiyor. Bundan yirmi sene önce insanlığın aklına hayaline sığmayacak teknolojiler hayatın her alanında ansızın beliriveriyor. Teknolojinin ilerleme hızında, insan algısının binlerce yıllık gelişim ivmesi hızlanmak zorunda kalıyor ve kimsenin de buna bir itirazı yok. Çünkü tarihte ilk kez manipüle edilemeyecek kadar şeffaf bir bilgi ve iletişim ağına sahip insanoğlu. Her ne kadar insanlığın büyük bir çoğunluğu hala binlerce yılın rehavetini üstünden atamamış olsa da yeni nesiller her geçen gün bilginin güvenilirliğini ve kaynakların şeffaflığını sorguladığı bir yapıya doğru ilerliyor. Eskiden gerçek, kontrol mekanizmalarının direttiği bir gerçeklikte vuku buluyordu ve doğru onların doğru diye tabir ettiği bilgilerden oluşmaktaydı. Artık insanlığın kimsenin güdümüne girmesine gerek olmadığı varsayılabilir. Artık ulaşmak istenilebilecek her kitabın dijital bir kopyası internette bulunabiliyor. Artık dil öğrenmek isteyen herkes için onlarca farklı telefon uygulaması mevcut. Bütün bilimsel dergilerin dijital kopyaları sitelerinde arşiv olarak yayınlanmakta ve her şeyden öte herkesin cebinde küçük bir bilgisayar ve internet var. Her ne kadar bu olanakları kullanma oranı, sosyal medya kullanımına göre çok düşük olsa da gerçeklik algısı değişiyor. Artık bir şeyler öğrenmek, bir şeyleri değiştirmek, bir şeyleri düzeltmek isteyen insanın önünde hiçbir engel kalmadı. Artık sırf statüsü, ailedeki yeri, toplum içindeki önemi için insanlara saygı duymak zorunda kalınmamakta. Eğer bir kişi, bu saygınlığın altını dolduracak bilgi ve deneyime sahip değilse, onun yetersizliğini ortaya çıkarabilecek birçok kanıt bulmaya uygun bir platform olarak internet oldukça güçlü bir araç. Artık salt zorbalık çok zor karşılık bulacak, çünkü yakın zamanda gerçekliğin tanımı değişip, bütün insanlığın teknolojik bir aydınlanmaya ulaşması sağlanabilir. Bu aydınlanma için önemli bir araç olabilecek sanal gerçeklik uygulamaları ise bu makalenin ana konusu olacak ve bu teknolojinin gelecekte ne gibi gelişmelere varabileceğini bulgulamaya çalışacaktır.
Referanslar
BALLI, Ö. (2021), Dijitalleşen Sanat Bağlamında Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Sanatsal Üretim Sürecinde Kullanımı, İdil Dergisi, 77 (2021 Ocak): s. 63–78. doi: 10.7816/idil-10-77-06
BAUDRILLARD, J. (2005), İmkânsız Takas, Çeviren: Ayşegül Sönmezay, Ayrıntı Yayınları
BAYRAKTAR, E. & KALELİ, F. (2007), Sanal Gerçeklik ve Uygulama Alanları, Akademik Bilişim Dergisi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya
ÇOMU, T. (2012), Video Paylaşım Ağlarında Nefret Söylemi: Youtube Örneği, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi
https://www.imdb.com/title/tt0133093/ [Erişim Tarihi: 21.09.2022]
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/mixed-reality [Erişim Tarihi: 21.09.2022]
https://tr.wikiquote.org/wiki/Matrix_(film) [Erişim Tarihi: 21.09.2022]
http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-vr/ [Erişim Tarihi: 21.09.2022]
https://en.wikipedia.org/wiki/360-degree_video [Erişim Tarihi: 21.09.2022]
http://thebodyvr.com/ [Erişim Tarihi: 27.09.2022]
https://altvr.com/ [Erişim Tarihi: 27.09.2022]
https://artsandculture.google.com/ [Erişim Tarihi: 27.09.2022]
https://www.imdb.com/title/tt0084827 [Erişim Tarihi: 27.09.2022]
https://www.imdb.com/title/tt0499549 [Erişim Tarihi: 27.09.2022]
https://www.imdb.com/title/tt0120907 [Erişim Tarihi:27.09.2022]
https://www.imdb.com/title/tt1375666 [Erişim Tarihi: 27.09.2022]
https://tr.wikipedia.org/wiki/Jean_Baudrillard [Erişim Tarihi: 01.10.2022]
https://tr.wikipedia.org/wiki/William_Gibson [Erişim Tarihi: 01.10.2022]
https://tr.wikipedia.org/wiki/Wachowski_Kardeşler [Erişim Tarihi: 01.10.2022]
https://tr.wikiquote.org/wiki/Matrix_(film) [Erişim Tarihi: 01.10.2022]
https://www.imdb.com/title/tt0209958/ [Erişim Tarihi: 01.10.2022]
https://www.imdb.com/title/tt1677720/ [Erişim Tarihi: 01.10.2022]
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications