Özet
1960 yıllarında ortaya çıkan sosyolojik ve politik gelişmeler, Toplumsal Gerçekçilik Akımının ortaya çıkmasını ve yükselişe geçmesini sağlamıştır. Siyasetin günlük hayata ve popüler kültüre kadar yayılması, sinema endüstrisinde siyasal filmlerin oluşmasına zemin hazırlamıştır. Türk Sineması’nda Auteur Kuramından etkilenen ve Toplumsal Gerçekçilik Akımı kapsamında filmler çeken Yönetmen Şerif Gören, popüler kültürün ve halkın talepleri doğrultusunda, artık arabesk içerikli filmler çekmeye başlamıştır. Bu bağlamda Gören, sinema endüstrisi ve halkın isteğine bağlı olarak toplumsal yapıyı ve politik unsurları barındıran arabesk içerikli filmler çekerken, bu filmlerinde hem toplumsal sorunlara hem de sinemanın ticari amacına hizmet eden konulara yer vermiştir. Bu çalışmada, Gören ‘in Auteuristik anlatımı ve Auteur akımından zamanla ayrılarak, farklı tarzda filmler çekmeye başlaması değerlendirilmiş, arabesk içerikli ve gişeye yönelik olarak çektiği dört filminin incelenmesi amaçlanmıştır.
Referanslar
ALTINER, B. (2005). Metin Erksan Sineması. İstanbul: Pan Yayıncılık, 1. Baskı, 9789758434787
ESEN, Ş. K. (2016). Sinemada Auteur Kuramı. içinde Sinema Kuramları 2, Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramlar. (Ed.) Z. Özarslan. 33–50, İstanbul: Su Yayınevi.
GÜÇHAN, G. (1992). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması. Ankara: İmge Kitapevi, 1.Baskı.
GÜNGÖR, A.C. (t.y). Auteur Kuramı ve Metin Erksan Sineması. The Journal of Academic Social Science Studies, 30 (1), 79-100.
KARADOĞAN, A., & ABİ, F. Ç. (2005). Şerif Gören Sineması’nda Öykü, Söylem ve Tematik Yapı. Ankara: Phoenix Yayınevi, 1. Baskı, 9789756565988
KASIM, M., & ATAYETER, H. D. (2012). 1960’lı Yıllarda Türk Sinemasında Toplumsal Gerçeklik. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(4), 19-33.
KAYALI, K. (2006). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, Ankara: Deniz Kitabevi, 1.baskı, 9789759204068
TUNCA, E. (2010). Sinemamızın Umutlu Tarihi. içinde Türk Sinemasında Yerli Arayışlar. (Ed.) A. Şen. 13-32, Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı.
UĞUR, U. (2017). Auteur Yönetmen Yaklaşımının Türk Sinemasına Yansımaları: Demirkubuz Sineması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 227-241.
ÖZDEN, Z. (2000). Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. İstanbul: Afa Yayınları.
ATAM, Z. (2010), Yeni Sinemanın Dört Kurucu Yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan. Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi.
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications