Özet
Türk mûsikîsi tanbûr icrâcılığının, değişimler gösteren dinamikleri ile günümüze intikâlinin sağlanmasında en büyük katkıya sahip olan usta tanbûr icrâcıları, performansları doğrultusunda gerçekleştirmiş oldukları icrâlar ile kendi dönemlerinde ses getirmiş, bununla birlikte de kendilerinden sonraki nesillere icrâ kayıtları aracılığıyla önemli bir mûsikî mirası bırakmışlardır. Günümüzde sözü edilen bu icrâlara bilimsel bir bakış açısıyla yaklaşılarak, teknik muhteviyâtları hakkında tahlîller yapılabilmesi ile de tanbûrun icrâ boyutuyla ilgili pek çok ayrıntının ortaya çıkarılması mümkün olabilmektedir. Ercüment Batanay’ın mızraplı tanbûr icrâsının özelliklerini, icrâ etmiş olduğu Bayâtî taksîmin tahlîli doğrultusunda ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada verilerin elde edilebilmesi amacıyla kaynak tarama, elde edilen verilerin tahlîli için içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmada Batanay’ın kullanmış olduğu süsleme tekniklerine, mızrap kullanımına, kullandığı ifâde unsurlarına ve makâm işleyişine ilişkin bulgular elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, Batanay’ın tanbûr icrâsında benimsemiş olduğu üslûbun daha çok geleneksel tanbûr icrasına yakın olduğu sonucuna varılmıştır.
Referanslar
AKAN, E. (2007). Tanbur Metodu. İstanbul: Çağlar Mûsıkî Yayınları
BEHAR, C. (2017). Kan Dolaşımı, Ameliyat ve Mûsıkî Makamları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
DÜZÜN, E. (2019). İzzettin Ökte’nin Tanbûr Taksîmlerinin Tahlîli, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
DÜZÜN, E. (2019). İzzettin Ökte’nin Bûselik Tanbûr Taksîminin Tahlîli, Sanat Eğitimi Dergisi, Cilt: 7 Sayı: 1, Sayfa: 90.
GERÇEK, Ö. (2015). Günümüz Türkiye Kopuzu’ndaki Organolojik ve İcrasal Özelliklerin Değerlendirilmesi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
HATİPOĞLU, V. (2017). Beylik Aranağme ve Çeşitlemeleriyle Türk Müziği Keman Alıştırmaları, Ankara: Gece Kitaplığı, 1. Basım.
HATİPOĞLU, V. (2016). Türk Müziği Keman Öğretimine Yönelik Yeni Kaynak Hazırlamada “Beylik Aranağmelerden” Oluşturulan Çeşitlemelerin Yer ve Öneminin Değerlendirilmesi, Turkish Studies, Cilt: 11, Sayı: 19, Sayfa: 423.
ÖGEL, B. (1991). Türk Kültür Tarihine Giriş, C.9, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
SARI, A. (2012). Türk Müziği Çalgıları, İstanbul: Nota yayıncılık.
SÖZER, V. (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük, İstanbul: Remzi Kitabevi, 5. Basım.
TANRIKORUR, C. (2009). Müzik, Kültür, Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları.
TURA, Y. (2001). Kitâbu ‘İlmi’l-Mûsikî ‘alâ Vechi’l-Hurûfat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1. Cilt.
TURA, Y. (2006). İnceleme ve Gerçeği Araştırma (Tedkîk ü Tahkik), İstanbul: Pan Yayıncılık, 1. Baskı.
YALÇIN, G. (2016). Hâşim Bey Mecmuâsı, Edvâr, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 1. Baskı.
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications