Çağdaş sanatta ten rengi nesne metaforu

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Anti-portre
deri
ten rengi
metafor
nesne

Nasıl Atıf Yapılır

Asyalı Büyükerman, N. F. (2022). Çağdaş sanatta ten rengi nesne metaforu. JOURNAL OF ARTS, 5(2), 71–84. https://doi.org/10.31566/arts.5.2.02

Özet

Çağdaş sanatta antropomorfik metafor üretmek için nesneyi kuşatmış bir yüzey etkisi olarak ten rengini kullanan, bedenin kimliğe dair ipucu sunan tüm diğer fiziki özelliklerini geri plana iten yapıtlar, özneyi anonimleştirerek cinsiyet, ırk, etnik köken ve sınıf kategorilerini aşkın bir ifade, insani durumlara ait geniş açılı bir anlatıma imkan tanımaktadır. Bedenler arasındaki mesafeyi yok eden, özdüşünümsellik, empati ve ilişkisellik gibi deneyimleri doğuran bu yaklaşım doğal yapısı ten etkisi veren malzemelerin yaygın kullanımıyla 1980’lerdan itibaren hız kazanmıştır. 1990’larda Judith Butler, Susan Bordo, Elizabeth Grosz, Moira Gatens, ve Gail Weiss gibi feminist düşünürlerin kültürel bağlamda beden imajları ve deneyimleri üzerine çalışmaları ve cinsiyet ve kimlik konularına yönelen anti-ataerkil ve postyapısalcı yaklaşımlar tene bakışı da zenginleştirmiştir. Sanat tarihinde modern dönemde bilim ve tıbbın bir ürünü olarak ten temsilleri zamanımızda çağdaş portrelerin bağımsız bir alt türü ve popüler görsel kültürün bir nesnesi olarak yer almaktadır. Bu yaklaşımın ‘Ten Portresi’ diye tanımlanabilecek bir alt tür oluşturduğunu öneren bu metinde sanatçıların ten rengi çağrışımları ile farklı insani durumlara ait psikolojik metaforları görselleştiren yapıtları incelenmektedir.

https://doi.org/10.31566/arts.5.2.02

Referanslar

BATAILLE, G. (1997) Eros’un Gözyaşları (Çev: M. Yakupoğlu) Göçebe Yay. Araştırma Dizisi: 17, 1.Basım, İstanbul

BENTHIEN, C. (2004) Skin: On The Cultural Border Between Self And The World, Columbia University Press, New York

CONNOR, S. The Book of Skin (2003) Cornell University Press, New York

FREUD, S. (1923) The Ego and the Id, trans. J. Riviere and Ed. J. Strachey, (W.W. Norton & Co., 1960, New York)

FOSTER, H. (2004) Tasarım ve Suç, Çev: E.Gen, İletişim Yay., 1.Baskı, İstanbul

HOPKINS, D. (2000) After Modern Art 1945-2000, Oxford University Press

JAMESON, F. (1994) Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Çev. N. Plimer YKY, 1. Baskı, istanbul

SCOTT, J., (2014) Language Of Mixed Media Sculpture, The Crowood Press Ltd Ramsbury, Marlborough Wiltshire SN8 2HR www.crowood.com

SEITZ, W. C. (1961) The Art Of Assemblage, The Museum of Modern Art: Distributed by DoubledaY, www.moma.org/calendar/exhibitions/1880

WILSON, S. (1995) Bataille - Writing The Sacred içinde ‘Fêting the Wound: Georges Bataille and Jean Fautrier in the 1940s’, Routledge Yay. Londra

ALTINYILDIZ ALTUN, N. (2014, Mayıs) Sunuş/Mimarlığı Baştan Çıkarmak (Online Dergi) E SKOP, Sayı:6 Erişim Tar: 14/08/2021:https://www.e-skop.com/skopdergi/sunus-mimarligi-bastan-cikarmak/1930

HONIGMAN, A.F., (2002, Aralık) Assaulting the Surface: A Conversation with Sarah Lovitt, (Online Dergi) Sculpture, A Publication of the International Sculpture Center, https://sculpturemagazine.art/assaulting-the-surface-a-conversation-with-sarah-lovitt/

BAYRAKTAR, K.O., (2021) Dünyanın Haritaları, Sanatorium,http://keremozanbayraktar.com/wp-content/uploads/2021/05/Kerem-Ozan-Bayraktar-Dunyalarin-Haritalari-2021-Mayis.pdf

KELLETT, H. (2017) Skin Portraiture: Embodied Representations in Contemporary Art. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Western Ontario Üniversitesi (Supervisor Dr. Joy James, Graduate Program in Visual Arts )

WATSON, A.K. (2010) Complexion: Skin, Surface and Depth in Contemporary Art Practice (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Witwatersrand Üniversitesi, Johannesburg

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.