Çocuk kitaplarında değişen yaklaşımlar; postmodern tasarlama

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Çocuk Kitapları
Postmodern
Tasarım
Üstkurmaca
İllüstrasyon

Nasıl Atıf Yapılır

Kılıç, A. (2022). Çocuk kitaplarında değişen yaklaşımlar; postmodern tasarlama. JOURNAL OF ARTS, 5(1), 21–26. https://doi.org/10.31566/arts.5.1.03

Özet

Postmodernizm birden çok perspektifi olan çok kültürlü bir anlatıdır (Doll, 1993). Yaklaşık son on yıldır resimli çocuk kitaplarında “postmodern” tanımlaması içeren bir alt tür ortaya çıkmıştır. Çocuğa bilinçli olarak verilen eksik veya çelişkili metinler ve görseller, farklı düşünme, yorumlama biçimlerini teşvik etmek üzere tasarlanmıştır. Geleneksel yaklaşımdaki resimli kitap fikrini yıkmak üzere harekete geçmiş bu kitaplar, ironik, bağlantısız kurguları ile çocukları hatta yetişkinleri yaratıcı yorumlamalara teşvik etmekte, ayrıksı konu bağlantıları ile şaşırtmaktadır. Alışılmadık olay örgüsü ile metinlerarasılık, parodi, tasarım düzeni, resimli yazı tipleri ve perspektifleri ile doğrusal anlatım biçimleri içermeyen bu kitaplar, üstkurmaca özellikler taşımaktadır. Geleneksel görsel çözümleme yöntemlerini kullanmayan postmodern resimli çocuk kitapları, görsel yorumlama biçiminin okuyucuya bırakıldığı bir alan yaratmaktadır. Okuyucuyu, alışılmadık tasarısı ile doğrusal olmayan alanlarda gezinmeye ve bu metinlerin doğasında bulunan karmaşıklıkları anlamlandırmak üzere görsel kodları çözmeye davet etmektedir.

Bu makale, çocuk kitabı tasarlamada, “postmodern çocuk kitabı” koşullarını hazırlayan yaklaşımları ve okuyucu açısından gelişen algılama biçimlerini irdeleyecektir.

https://doi.org/10.31566/arts.5.1.03

Referanslar

ANSTEY, M. & BULL, G. (2000) Reading the Visual: Written and Illustrated Children’s Literature. Sydney, Harcourt.

ANSTEY, M. (2002, March). "It's not all black and white": Postmodem picture books and new literacies. Journal oj Adolescent & Adult Literacy, 4.5,444-457.

ANSTEY, MİCHELE, & BULL, GEOFF. (2006). Teaching and Learning Multiliteracies: Changing Times, Changing Literacies Newark, DE: International Reading Association.

BADER, BARBARA. American Picturebooks from Noah’s Ark to the Beast Within. New York : Macmillan Pub. Co., 1976.

DRESANG, ELİZA T. (1999). Radical Change: Books for Youth in a Digital Age. New York: The H.W. Wilson Company.

FEHR, D. E. (1997). Clutching the lectern, or shouting from the back of the hall: A comparison of modern and postmodern arts education. Arts Education Policy Review, 98, 27-31.

HARPER, L. J. ,& S. TROSTLE- BRAND (2010). ”More Alike Than Defferent: Promoting Respect Through Multicultural Books and Literacy Strategies.” Childhood Education 86(4):224-33

GOLDSTONE, B. P. (2002). Whaz up with our books? changing picture book codes and teaching implications. Reading Teacher, 55,362-350

MACKEY, M. , & MCCLAY, J. K. (2000, October). Graphic routes to electronic literacy: Polysemy and picture books. Changing English: Studies in Reading & Culture, 7, 191-201.

MİTCHELL, F. M. , & NELMS, V. C. (1992). Using children's literature in the art curriculum. In A. Johnson (Ed.), Art Education: Elementary (pp.187-199). Reston, VA: National Art Education Association

NODELMAN, PERRY. (1996). Illustration and Picture Books, in International Encyclopedia of Children‘s Literature, Peter Hunt, ed., pp. 113–124. London: Routledge.

SERAFİNİ, F. (2004). Lessons in Comprehension: Explicit Instruction in the reading workshop. Portsmouth, NH: Heinemann.

SERAFİNİ, L.R. (2011 November). Expanding Perspectives for Comprehending Visual Images in Multimodal Texts. International Literacy Association, 54(5),342-350.

SİPE, L. R., & MCGUİRE, C. E. (2006). Picturebook endpapers: Resources for literary and aesthetic interpretation. Children’s Literature in Education, 37(4), 291–304.

SMİTH, F. (1988). Joining the literacy club: Further essays into education. Portsmouth, NH: Heinemann Publishing.

TRİTES, R.S. (1994, December). Manifold narratives: Metafiction and ideology in picture books. Children s Literature in Education, 2.5, 225-242.

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.