Özet
Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi nedeniyle, hayatın her alanında olduğu gibi eğitim ve sanat alanında da tüm çalışmaların sekteye uğradığı bugünlerde, okul dışı öğrenme ortamlarından ve yaygın eğitim kurumlarından olan müzelerin de bazı düzenlemelere gittikleri görülmektedir. Bu düzenlemelerle müzeler etkinliklere ara vermek ya da azaltmak, sınırlı sayıda ziyaretçi kabul etmek ya da kapılarını ziyaretçilerine kapatmak zorunda kalmıştır. Ancak hem pandemi şartlarına hem de çağın gerektirdiği dijital dünyaya uyum sağlamaya çalışan müzeler ziyaretçilerine yönelik eğitim etkinliklerini hızlı bir şekilde çevrimiçi olarak uzaktan gerçekleştirmeye başlamışlardır. Bu çalışma, müzelerin pandemi sürecinde çocuklara yönelik çevrimiçi eğitim etkinliklerine odaklanmaktadır. Araştırmada New York ve İstanbul’da çocuklara yönelik çevrimiçi eğitim etkinlikleri bulunan sanat müzelerinin bir karşılaştırması yapılarak güncel durum ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın kapsamını, sanat merkezi olduğu düşünülen New York ve İstanbul’da yer alan altı sanat müzesi oluşturmaktadır. Araştırma verileri doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmada müzelerin kurumsal internet sayfalarından erişilen bilgiler betimsel olarak analiz edilmiştir. New York müzelerinin çocuklara yönelik eğitim etkinliklerinde çok geniş bir erişim olanağı sunduğu İstanbul müzelerinde de oldukça kaliteli eğitim etkinliklerinin bulunduğu ancak hem çocuk ve ailelere yönelik eğitim etkinliklerinin hem de çevrimiçi erişilebilecek dosyalar ile video ve ses kayıtlarının sayısının artırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çevrimiçi eğitimin, müzelerin fiziksel olarak ziyaret edilmesiyle gerçekleştirilen eğitimin yerini tutmasa da Covid-19 pandemi süreci sonrasında da müzelerde yüz yüze eğitime destek bir eğitim modeli oluşturacağı düşünülmektedir.
Referanslar
ATAGÖK, T. (1999). Çağdaş Müzeciliğin Anlamı; Müze ve İlişkileri. İçinde Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Der. T. Atagök. 131-142. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İSTANBUL MODERN. (2021). https://www.istanbulmodern.org/tr/egitim/ucretsiz-egitim-programlari/basf-kids-lab_800.html sayfasından erişilmiştir. [Erişim tarihi:01.04.2021]
KANDEMİR, Ö. ve UÇAR, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekânlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 17-47, DOI: 10.20488/austd.01850. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192412
MERRİAM, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için rehber. Çev. Ed. S. Turan, Ankara: Nobel, ISBN:978-605-133-250-5
METROPOLİTAN MUSEUM OF ART. (2021a). Retrieved from https://www.metmuseum.org/ blogs/metkids. [Date of access:08.04.2021]
METROPOLİTAN MUSEUM OF ART. (2021b). Retrieved from https://www.metmuseum.
org/art/online-features/metkids/. [Date of access:10.04.2021]
METROPOLİTAN MUSEUM OF ART. (2021c). Retrieved from https://www.metmuseum.org/events/programs/met-studies/career-labs. [Date of access:04.04.2021]
THE MUSEUM OF MODERN ART. (2021). Retrieved from https://www.moma.org/visit/families. [Date of access:28.03.2021]
PERA MÜZESİ. (2021a). https://www.peramuzesi.org.tr/pera-ogrenme/atolye/tuvale-yansiyan-hayaller-evde-atolye-kiti/4138 sayfasından erişilmiştir. [Erişim tarihi:01.04.2021]
PERA MÜZESİ. (2021b). https://www.peramuzesi.org.tr/pera-ogrenme/program/ara-tatil-atolyeleri-minyatur-2-0/2285 sayfasından erişilmiştir. [Erişim tarihi:02.04.2021]
PERA MÜZESİ. (2021c). https://www.peramuzesi.org.tr/pera-ogrenme/grup/ogretmenler-ve-okul-gruplarina-atolyeler/5 sayfasından erişilmiştir. [Erişim tarihi:02.04.2021]
PİSCİTELLİ, B., EVERETT, M. & WEİER, K. (2003). Enhancing young children's museum experiences: a manual for museum staff. The QUT Museums Collaborative. Retrieved from www.qm.qld.gov.au/.../Manuals/enhancing-childrens-museums.
SAKIP SABANCI MÜZESİ. (2021a). anim-atolyesi-8-1https://sakipsabancimuzesi.org/shop/ urun/egitim-ve-etkinlik/ogrenme-programlari/cocuk-ogrenme-programlari/cevrimici-cocuk-atolyeleri-2021-bambu-orm2-yas/ sayfasından erişilmiştir. [Erişim tarihi:09.04.2021]
SAKIP SABANCI MÜZESİ. (2021b). https://sakipsabancimuzesi.org/shop/urun/egitim-ve-etkinlik/ogrenme-programlari/cocuk-ogrenme-programlari/cevrimici-cocuk-atolyeleri-2021-frida-kahlo-hayvanlarimla-ben-atolyesi-6-8-yas/ sayfasından erişilmiştir. [Erişim tarihi:09.04.2021]
SCHWEİBENZ, W. (2004). The Development of Virtual Museums. ICOM News. No: 3. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/240296250_The_ Development_of_Virtual_ Museums
SOLOMON R. GUGGENHEİM MUSEUM. (2021a). Retrieved from https://www.guggenheim.org /atlarge/ for-families. [Date of access:24.03.2021]
SOLOMON R. GUGGENHEİM MUSEUM. (2021b). Retrieved from https://www.guggenheim.org/group-visits. [Date of access:28.03.2021]
SOLOMON R. GUGGENHEİM MUSEUM. (2021c). Retrieved from https://www.guggenheim.org/for-educators. [Date of access:31.03.2021]
STUDART, D. C. (2000). The perceptions and behavıour of children and their families in child-orientated museum exhibitions (Doctoral dissertation). Retrieved from http://discovery.ucl.ac.uk/1318009/1/313336.pdf.
YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 6.Baskı, ISBN:978-975-02-0007-1
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications