Klasi̇k kemençe eği̇ti̇mi̇nde halk ezgi̇leri̇nden faydalanmanın yolları; Hi̇sarlı Ahmet türküleri̇ örneği̇


DOI:
https://doi.org/10.31566/arts.4.3.06Anahtar Kelimeler:
Klasik Kemençe- çalgı eğitimi- türkü- dağarÖzet
Mesleki çalgı eğitiminde sistemli bir metot uygulamasının yanında, çalgının ses sahasına, teknik özelliklerine ve ses tınısına uygun repertuvar seçimi de büyük önem taşımaktadır.
Klasik kemençe eğitiminde, istenilen ölçüde sistemli metot çalışması bulunmamaktadır. Bununla birlikte yine klasik kemençeye uygun sistemleştirilmiş, özel notasyona sahip yeterli sayıda dağar da yoktur.
Müzik eğitiminin birçok safhasında halk ezgileri kullanılmaktadır. Klasik müziklerin geleneksel müziklerden beslenmesinden yola çıkarak, klasik kemençe eğitiminde de türkülerimizden faydalanmak mümkündür.
Bu bağlamda araştırmanın amacı, Hisarlı Ahmet türkülerinin, klasik kemençe çalım teknikleriyle işlenerek eğitim repertuvarına kazandırılması ve Hisarlı Ahmet türkülerinin klasik kemençe ile akademik düzeyde, sistemli olarak icra etme ve üslup ile yorumlama yöntemlerinin araştırılmasıdır. Verileri toplamak için literatür taraması yapılmıştır. Türkiye Radyo Televizyon (TRT) Kurumu repertuvarında yer alan Hisarlı Ahmet türküleri taranmış ve bu türkülerden klasik kemençe eğitimi için seçilen beş türkü, örneklem grubu olarak ele alınmıştır. Türkülerin makamsal ve ritimsel yapıları incelenmiş, notalar üzerinde sağ el teknikleri (yay teknikleri; Detaşe, legato, staccato, tremola, pizzicato vb.) ve sol el teknikleri (pozisyonlar, vibrato, glisando, çarpma vb.) yazılarak klasik kemençe eğitimi için uygun hale getirilmiştir. Yapılan bu çalışmalar alanında uzman olan üç eğitimci ile paylaşılmış ve onların görüşleri doğrultusunda gerekli görülen düzeltmeler yapılmıştır. Seçilen türkülerin notasyona uygun icrası youtube sosyal medya platformuna yüklenmiş ve herkes tarafından ulaşılır olması sağlanmıştır.
Türkülerin notaya alınması ve düzenlenmesinde ‘Mus 2’ programı kullanılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
DEMİRBATIR, R.E. (1998). Türkiye’deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
ERTÜRK, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları, 3. Baskı, 9786055152024.
HİSARLI, M. (2009). Hisarlı Ahmet Kimdir?, Hisarlı Ahmet ve Türküleri Sempozyumu. 10 Ocak 2009 Kütahya. Kütahya: Kütahya Güzel Sanatlar Derneği, 137-143.
KANT, I. (2006). Eğitim Üzerine. Çeviren: Ahmet Aydoğan. İstanbul: İz Yayıncılık, 1.Baskı,9789753556262.
KAYA, F. (2020). Elif Dedim Be Dedim-Hisarlı Ahmet, youtube.com/c/flzflz125, https://www.youtube.com/watch?v=FKD6-H7V4i8 [Erişim tarihi: 15/03/2021].
KAYA, F. (2020). Havada Durna Sesi Gelir-Hisarlı Ahmet, youtube.com/c/flzflz125, https://www.youtube.com/watch?v=I_7z8tY74uo [Erişim tarihi: 15/03/2021].
KAYA, F. (2020). Ben Kendimi Gülün Dibinde Buldum-Hisarlı Ahmet, youtube.com/c/flzflz125, https://www.youtube.com/watch?v=FBBQ6cISOyc [Erişim tarihi: 15/03/2021].
KAYA, F. (2020). Duman Vardı Güzel İzmir’in Başında-Hisarlı Ahmet, youtube.com/c/flzflz125, https://www.youtube.com/watch?v=ZcnY8lhaR9A [Erişim tarihi: 15/03/2021].
KAYA, F. (2020). Yasemen Dalına Yar Neden Eymeli-Hisarlı Ahmet, youtube.com/c/flzflz125, https://www.youtube.com/watch?v=aBdJx392svI [Erişim tarihi: 15/03/2021].
ÖZCAN, N. (1995). “Meşk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. c. XXIX, ss:374, Ankara: Türk Diyanet Vakfı Yayınları, 1.Baskı,9789753894159.
SERİN, M. (1995) “Meşk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. c. XXIX, ss:375, Ankara: Türk Diyanet Vakfı Yayınları, 1.Baskı, 9789753894159.
ŞENEL, S. (1995) “Halk Musikisi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. c. XXV, ss:354, Ankara: Türk Diyanet Vakfı Yayınları, 1.Baskı,9789753894159.
TÜRKMEN, U. (2013). Hisarlı Ailesi “Mustafa Hisarlı ve Kütahya Türküleri”. Kütahya: Kütahya Belediyesi Kültür Yayınları, 1.Baskı, 9786056105661.
UÇAN, A. (1997). Müzik Eğitimi/Temel Kavramlar ,İlkeler, Yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2.Baskı,9789757436164.
YAHYA, G. (1997). Türk Çalgı Musikisinin Geliştirilmesi Üzerine Görüş ve Öneriler, 4. Türk Müziği Günleri-Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu, 15-16 Mayıs 1997 İstanbul. İstanbul: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları,70-74, 9751719321.
YALTIRI, H. (2009) Hisarlı Ahmet İnegöllü’nün Bağlamasında Tavır ve Özay Gönlüm’e Etkisi, Hisarlı Ahmet ve Kütahya Türküleri Sempozyumu. 10 Ocak 2009 Kütahya. Kütahya: Kütahya Güzel Sanatlar Derneği,80-84.
Ek Dosyalar
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Arts'ta yayınlanmak üzere kabul edildiğinde. makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.