“CUMHURİYET TARİHİ DÜZENLEMESİ” PROJESİ ÖZELİNDE ANIT HEYKELDE KONUMLANDIRMA SORUNSALI

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Heykel,
Türkiye Cumhuriyeti Kuruluş Tarihi
Rahmi Aksungur
Proje,
Cumhuriyet Tarihi Düzenlemesi

Nasıl Atıf Yapılır

YAZICI, F. (2021). “CUMHURİYET TARİHİ DÜZENLEMESİ” PROJESİ ÖZELİNDE ANIT HEYKELDE KONUMLANDIRMA SORUNSALI. JOURNAL OF ARTS, 4(2), 105–117. https://doi.org/10.31566/arts.4.2.05

Özet

2000 yılında Milli Savunma Bakanlığı tarafından ilan edilen “Cumhuriyet Tarihi Düzenlemesi Sanat Eserleri Yarışması” ile ‘Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluş Tarihi’ni konu alan bir heykel kompozisyonu elde edilmesi amaçlanmıştır. Jüri yarışmaya katılan öneriler arasından, Rahmi Aksungur’un projesini seçmiştir. Projenin uygulanması yaklaşık iki yıla yakın bir zamanda gerçekleştirilmiş ve Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük heykel projesi olma unvanını elde etmiştir. Ülkemizde uygulanmış en büyük heykel projesi olma özelliğini taşıması sebebiyle konunun önemini ortaya koymaktadır. Projenin sahibi ve uygulanma esnasında yer alan kişilerle yapılan derinlemesine görüşmelerin de katkısıyla heykel projesine dair eser analizi yapılmıştır.  Ayrıca söz konusu projenin dünyadaki benzer diğer projelere karşılaştırılması yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda özgünlük ve içerik bakımından “Cumhuriyet Tarihi Düzenlemesi” heykel projesinin dünya heykel tarihi açısından da ilk olduğu ortaya konmuştur. Ek olarak “anıt” kavramının paralelinde söz konusu projenin eleştirisi yapılmıştır. Bu araştırma ile projenin barındırdığı yapımı, uygulanması, içeriği, olumlu ve olumsuz özellikleri bakımından uygulanacak olan benzer projelere ışık tutması amaçlanmıştır.

https://doi.org/10.31566/arts.4.2.05

Referanslar

ERMAN, O. & BORAN, B. (2015). Kentsel Mekanda Heykel Yerleştirmelerinin Değerlendirilmesi: Semiyotik Bir Model Önerisi, Cukurova University Faculty of Education Journal, 44(2), 170-190.

GEZGİN, Ü. (2002). Cumhuriyet Tarihi Düzenlemesi: Bir Kimliği Yaratıcı Bir Boyutta Yeniden Görselleştirmek. İstanbul: Sanat Çevresi, 279, 48-53.

GÜLDAL, G. & İPLİKÇİ, E. (2016). Yıl: 2015 Mekan: Güvenpark Ankara’da Yitmekte Olan Kamusallıklar: Mekan, İnsan ve Kentin Tarihi, Ankara: Aydan Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.

HİSARLIOĞLU, M. (2016). Ankara: Bir toplum, kent ve mimarlık öyküsü-II: Cumhuriyet Türkiyesi’ni ve siyasî iktidarın merkezi “Başkent Ankara”yı kent ve mimarlık bağlamında ele alan değerlendirme... [online], https://gazetemanifesto.com/2016/ankara-bir-toplum-kent-mimarlik-oykusu-ii-39302/ (Erişim Tarihi: 20.01.2021)

KELEŞ, R. (1980). Kentbilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

KELLEY, P. (2015). Documents that Changed the World: The Vietnam Veterans Memorial, 1982, http://www.washington.edu/news/2015/11/09/documents-that-changed-the-world-the-vietnam-war-memorial-1982/ (Erişim Tarihi: 20.01.2021)

LEFEBVRE, H. (2015). Mekânın Üretimi, İstanbul: Sel Yayıncılık.

ŞPO/ ŞEHİR PLANCILARI ODASI. (2014). Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği [online], http://www.spo.org.tr/mevzuat/mevzuat_detay.php?kod=200&tipi=MES&turu=YO (Erişim Tarihi: 20.01.2021)

UZ, A. & UZ, N. (2017). Şehir ve Heykel, Şehirde Heykel, Şehirlerin Sembolleri Heykeller, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), Cilt 4 Sayı 12, S 721-730.

YASA, Z. (1983). Zühtü Müridoğlu’nun sanatı, Yayınlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.