MAX ERNST’İN RESİMLERİNDEN ÇÖZÜMLEME ÖRNEKLERİ: “SESSİZLİĞİN GÖZÜ”, “YAĞMURDAN SONRA AVRUPA II”, “ANTIPOPE”*

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Sürrealizm
Motoloji
Max Ernst
Mit

Nasıl Atıf Yapılır

KAYAPINAR, U. (2021). MAX ERNST’İN RESİMLERİNDEN ÇÖZÜMLEME ÖRNEKLERİ: “SESSİZLİĞİN GÖZÜ”, “YAĞMURDAN SONRA AVRUPA II”, “ANTIPOPE”*. JOURNAL OF ARTS, 4(2), 129–134. https://doi.org/10.31566/arts.4.2.07

Özet

Mitlerde; Görünen dünya görünmeyen bir öte dünya ile desteklenmiştir. Mitler, bilinçaltı ve yaşamsal alanın gerekleri üzerinden kurgulanırken, daha çok belli bir tapınma ve bağlanma isteği duyan insanın hayal gücünün derinliğine işaret etmektedir. Bu durumda yaşanılan coğrafyada çeşitli kültür farklılıkları ile birlikte mitolojik hikâyeleri ve tanrıların varlığını betimleme üzerine kurgulandığını göstermektedir. Sanatta mitolojik hikâyeler konu olarak ele alınmış ve her dönemde kendine yer bulmuştur. Mitoloji, Jung ve Freud gibi Psikanalistlerin ön ayak olduğu akımlarda da etkin biçimde yer alırken; Sürrealizm akımında başta Dali olmak üzere birçok sanatçının da bu konuyu ele aldığını görülür. Bu sanatçıların en önde gelenlerden biri de Max Ernst’tir. Ernst, “Sessizliğin Gözü”,Yağmurdan Sonra Avrupa II”, “Antipope” adlı çalışmaları; hayali manzaraları, sürrealistlerin tasavvurunda kristalde cisimleşen sarsıcı güzelliğin en iyi görüntüleri arasındadır. Bunlar sıradan insanın değil, doğada var olan bir canlının gözünden nesnelleşmektedir. Yapıtların alt metni çok zengin ve bir bulmaca gibi şifrelidir. Tek gözün manası değişkendir. Bir yandan gözün fizyolojik konumuna göre insanlıktan farklı bir tarafa işaret ederken, öte taraftan mitolojide tek gözlü devlerde vücut bulan, insan ötesi güçleri akla getirir.  Bu çalışmada Ernst’in “Sessizliğin Gözü Adlı, Yağmurdan Sonra Avrupa II, Antipope” yapıtları ikonolojik analizi mit, mitoloji ve sanat bağlamında ele alınıp çözümlenecektir.

https://doi.org/10.31566/arts.4.2.07

Referanslar

CÖMERT, B. (1999). Mitoloji ve İkonografi. Ankara: Ayraç Yayınevi. ISBN: 978944492331

ERGÜVEN, M. (2003). Kurgu ve Gerçek. İstanbul: Gendaş Kültür. ISBN: 9789753084987

EVANS, A. (1974). Olivier Messiaen in the Surrealist Context:. United Kingdom: International Association of Music Libraries.

FORDHAM, F. (2015). Jung Psikolojisinin Ana Hatları. Çevirenler: A.Yalçıner. İstanbul: Say Yayınları. ISBN: 9754680706 KAVKY, S. (2010). Max Ernst in Arizona: Myth, mimesis, and the hysterical landscape. The University of Chicago Press, 221-222

PASERRON, R. (2000). Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi. Çevirenler: S. Tansuğ. İstanbul: Remzi Kitabevi. ISBN: 975-140181-X

VESELEY, D. (2018, 12 11). Eskop Sanat Tarihi dergisi.

http://e-skop.com/skopdergi/surrealizm-mit-ve-modernite/1937 [Erişim Tarihi: 01.12.2018].

https://www.kemperartmuseum.wustl.edu/collection/explore/artwork/541 [Erişim Tarihi: 04.04.2019].

https://www.arthipo.com/tr-tr/yagmurdan-sonra-avrupa.html [Erişim Tarihi: 21.04.2019].

https://www.guggenheim.org/artwork/1188, [Erişim Tarihi:25.04.2019].

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.