Özet
Günümüzde pek çok kontrolsüz görüntüye maruz kalan çocuğun, kaliteli öğrenmenin olduğu alana çekilebilmesi için, görsel karmaşanın yeniden düzenlenmesi ve nitelikli imajların işaret edilmesi gereklidir. Birçok farklı tür görsel içeren çocuk metinleri; masallar, hikâyeler, hayal gücünü besleyen fantastik metinler, dil oyunları içeren resimli anlatılar, şiirler ve şarkıları kapsamaktadır.
Çocuklar ve kitaplar arasında bir köprü oluşturmak ve anlatı becerileri kazandırmak açısından resimli kitaplar, çocuk edebiyatında zihinsel ve görsel iletişim kaynağı olma görevini üstlenmiş önemli araçlardır. Bu kitaplar ile bilgi, sözel ve görsel kodların bir kombinasyonu olarak çocuğa iletilebilmektedir. Bu nedenle çocuk dünyasını inşa etme görevini üstlenen resimli kitaplarda görüntü ve metin karşılıklı olarak etkileşim içinde olmalı ve metnin işlevine uygun biçimler içermelidir.
Yeni çağın kitap resimlemeleri birçok dijital gösterge barındırmaktadır. Pedagojik anlamda çocuğun faydalanabileceği bu görseller, çocuğun bilişsel gelişimine karşılık gelmeli ve görsel algı düzeyine uygunolmalıdır.
Günümüz resimli kitaplarında kullanılan dijital yöntemler illüstratör için kullanım kolaylığı ve konforu açısından giderek daha popüler hale gelmektedir. Geleneksel ve çağdaş tekniklerin melezleştiği bu yöntemler ile çizer, keyifli ve seri çalışabilme fırsatı bulmaktadır.
Kolaj illüstrasyon birçok çocuk kitabı illüstratörü tarafından -naif anlatım olanakları vermesi açısından- tercih edilmektedir. Günümüzde kolaj illüstrasyon, geleneksel ve dijital tekniklerin harmanlandığı “tradijital” teknikler ile oluşturulmaktadır.
Bu çalışmanın amacı; çocuğun büyüme materyallerinden biri olan resimli kitapların, çocuk dünyasına olan etkisini ve dijital yazılımların, geçmişten gelen geleneksel resimleme teknikleri ile hangi koşullar altında bir araya geldiklerini kolaj illüstrasyon uygulamaları üzerinden değerlendirmektir.
Referanslar
BLAKEMORE, E. (2017). The Man Whose Snowy Day Helped Diversify Children’s Books. https://daily.jstor.org/the-man-whose-snowy-day-helped-diversify-childrens-books/ (Erişim Tarihi 15.03.2020)
BROUDY, H.S. (1977). How basic is aesthetic education? Language Arts, 54, 631-637.
CHATEL, M. (2020). Digital Montage: On Collage and the Legacy of Modernism. https://medium.com/digital-art- weekly/digital-montage-on-collage-and-the-legacy-of- modernism-ac9043247c61 (Erişim Tarihi: 24.03.2020)
DRUKER, E. (2008). From Avant-garde to Digital Images. Collage in Nordic Picture Books. Johns Hopkins Universty Press 3, 45-51.
ELSTER, C. & SIMONS, H.D. (1985). How important are illustrations in children’s readers? The Reading Teacher, 39(2), 148-152.
FANG, Z. (1996). Illustrations, text, and the child reader: what are pictures in children’s story books for?. Reading Horizons, 37, 130-142.
LINDSMANN, M. (2017). Der Künstler Eric Carle. https://www.die-kleine-raupe- nimmersatt.de/artikel/49/der_k%C3%BCnstler_eric_carle (Erişim Tarihi:12.03.2020)
NIKOLAJEVA, M. (1997). Introduction to the theory of Children’s Literatur. Tallin: Tallinn Pedagogical University.
ORLEY, H. H. Hannah Höch:. https://www.moma.org/artists/2675 (Erişim Tarihi: 28.02.2020)
NORTON, D.E. (1987). Through the Eyes of A child: An introduction to Children's Literature.
Columbus OH: Merrill, 25-26.
RUDICK, N. (23 Ağustos 2010). Hannah Höch: Picture Book. https://thoughtcatalog.com/nicole-rudick/2010/08/hannah-hoch-picture-book-dada- green-box-review/ (Erişim tarihi: 24.03.2020).
WINDERLICH, K. (2020) Stian Holes Traumwelten. https://bilderbuchkunst.de/portfolio/stian-holes-traumwelten/ (Erişim Tarihi: 11.03.2020)
WDR News. (07.02.2020) Preisgekrönt: Wuppertaler Illustratorin Ulrike Möltgen. https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinland/wuppertal-illustratorin-moeltgen- preisgekroent-100.html (Erişim Tarihi: 15.03.2020)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications