Özet
Bu çalışma heykel sanatı bağlamında heykeltıraşların malzeme seçiminde belirleyici olan tarihsel ve kültürel yönlere odaklanmaktadır. Malzemelerin görsel ve dokunsal nitelikleri, konunun, bireysel ve dönemsel uslupların yanı sıra estetik algının seçiminde de yol göstericidir. Fiziksel özellikleri, malzemeleri tasvir ve temsillere dönüştüren sanatçılar tarafından aletlerin ve teknolojilerin gelişmesine olanak sağlamıştır. Malzemlerin değerleri, gücü ve ihtişamı cisimleştirdiği için onları politik aktörler yaparken, değersizlikleri, onları, teolojik tartışmalarda ölçülülüğün sembolüne dönüştürmüştür. Bu bağlamda, heykeltıraşların belli bir malzemeye olan yönelimlerinin ardında bilinçli ya da bilinçdışı süreçlerin işlediği düşüncesinden hareketle bir malzeme seçildiğinde/kullanıldığında aslında bunun bir tür iletişim olduğu ve dolayısıyla da dil ile bağlantılı bir dizi aktarıma karşılık geldiği açıkça görülmektedir. Buna göre; heykeltıraşlar sadece taşı, ahşabı yontarak ya da demiri döverek bir şey yapmaz aynı zamanda belli bir malzeme türünü seçerek bir şey de söylerler.
Referanslar
ADORNO, T. W. (1997). Aesthetic Theory. London: Continuum.
ALTINÖRS, A. (2001). Anlam, Doğrulama ve Edimsellik: Austin Üzerine Bir İnceleme. Alfa Yayınları, İstanbul
ANDREWS, J. (1999). The Sculpture of David Nash. Los Angeles: University of California Press.
AUSTIN, J. L. (2009). Söylemek ve Yapmak Harvard Üniversitesi 1955 William James Dersleri. Çev: R. Levent Aysever, İstanbul: Metis Yayınları
BAKER, M. (2010). Shifting Materials, Shifting Values? Contemporary Responses To The Materials Of Eighteenth-Century Sculpture, Ed: Clerbois, Sébastien. Revival And Invention: Sculpture Through its Material Histories / Sébastien Clerbois And Martina Droth. Germany: Peter Lang A.G.
BARASSI, S., & COPPER, J. (2015), Henry Moore and Stone: Methods and Materials, in Henry Moore: Sculptural Process and Public Identity. Tate Reasearch Publication
BARRY, F. (2010). A Whiter Shade of Pale: Relative and Absolute White in Roman Sculpture and Architecture, Ed: Clerbois, Sébastien. Revival And Invention: Sculpture Through its Material Histories / Sébastien Clerbois And Martina Droth. Germany: Peter Lang A.G
BUCHLOCH, B. H. D. (1983). Michael Asher and the Conclusion of Modernist Sculpture
CHESTNOVA, E. (2018), Substantial Differences: Semper’s Stoffwechsel and Truth to Materials, in: Architecture and Knowledge, Ed: Sonja Hildebrand, Daniela Mondini, Roberta Grignolo, Roma: Mendrisio Academy Press
DIXON, D. L. (2018). Alterpieces: Artworks as Shifting Speech Acts, Doktora Tezi, Peterhouse, University of Cambridge
DUCHAMP, M. (1975). The Essential Writings of Marcel Duchamp: Marchand du Sell, Ed: Michel Sanouillet – Elmer Peterson, London: Thames & Hudson Press
FEIN, K. (2019). The Sense of Nearness”: Harriet Hosmer’s Clasped Hands and the Materials and Bodies of Nineteenth-Century Life Casting, British Art Studies, Issue 14
FOSTER, H. (2017). Yeni Kötü Günler: Sanat Eleştiri, Acil Durum, İngilizceden çeviren: Ferit Burak Aydar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
HAGBERG, G. (1995). Art as Language: Wittgenstein, Meaning, and Aesthetic Theory. Ithaca, NY: Cornell University Press
HEIDEGGER, M. (2007). Sanat Eserinin Kökeni, Çev: Fatih Tepebaşılı. Ankara: De Kİ Basım Yayım Ltd. Şti
HERRMANN, D. F. (2005). Material Matters, Materialasthetik. Quellentexte zu Kunst, Design und Architektur. Ed. Dietmar Rubel, Monika Wagner and Vera Wolff, Berlin: Reimer Verlag
HILDEBRAND, A. V. (2016). Resim ve Heykelde Biçim Sorunu. Çev: Hakan Anay, İstanbul: Janus Yayıncılık.
KJØRUP, S. (1978), Pictorial Speech Acts. Erkenntnis 12, 55 -71
KRAUSS, R. (1981). Passages in Modern Sculpture. London: MIT Press
LEHMANN, A-S. (2012). How Materials Make Meaning, Netherlands Yearbook For History of Art. Volume 62, Netherlands: The Foundation for Dutch Art Historical Publications.
LESSING, G. E. (1935). Laocoon. Çev: Suut Kemal Yetkin, İstanbul: Vakit Gazete Matbaa.
LIPIŃSKA, A. (2019). Stone To Ensure 2 Victory And To Generate Friendshıps. On The Meaning Of Alabaster. England: Boydell Press.
MARTIN, F. D. (1979). Sculpture and ‘Truth to Things’. Journal of Aesthetic Education, 13(2)
MATTUSCH, C. (2010). The Privilege of Bronze: Modern Perception of Classical Materials, Ed: Clerbois, Sébastien. Revival And Invention: Sculpture Through its Material Histories / Sébastien Clerbois And Martina Droth. Germany: Peter Lang A.G..
PENNY, N. (1993). The Materials of Sculpture. London: Yale University Press.
READ, H. (ed.) (1934), Unit One: The Modern Movement in English Architecture London.
READ, H. (1961). The Art of Sculpture. New York: Pantheon Books.
RUSKIN, J. (2016). Sanat Üzerine Düşünceler / Seçme Yazılar II, Çev: Ali N. Tezel, İstanbul: Corpus Yayınları.
SEARLE, J. R. (2000). Söz Edimleri. Çev: R. Levent Aysever, Ankara: Ayraç Yayınevi.
SERRA, R. (1994). Writings and Interviews. Chicago and London: University of Chicago Press.
SERRA, R. & FOSTER, H. (2018). Conversations About Sculpture, New Haven London: Yale University Press.
SHEEDY, L. R.E. (2016). Michelangelo's Bruges Madonna in the Service of Devotion. Arts & Sciences Electronic Theses and Dissertations, 708.
TAYLOR, A. J. (2019). Rusting Giant: U.S. Steel and the Promotional Material of Sculpture, Corporate Patronage of Art and Architecture in the United States. Late 19th Century to the Present, edited by Monica E. Jovanovich and Melissa Renn, USA: Bloomsbury Publishing.
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803105953905 (Erişim Tarihi: 1/5/2020)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications