CANLANDIRMA SİNEMADA ÇİZGİ ROMAN ESTETİĞİ: “SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE” ÖRNEĞİ

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Canlandırma Film
Sinema
Çizgi Roman
Metinlerarasılık
Göstergelerarasılık
Metinsel-Aşkınlık

Nasıl Atıf Yapılır

DOĞRU, Çağlar. (2020). CANLANDIRMA SİNEMADA ÇİZGİ ROMAN ESTETİĞİ: “SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE” ÖRNEĞİ. JOURNAL OF ARTS, 3(3), 189–204. https://doi.org/10.31566/arts.3.014

Özet

İnsanın görüntü ile kendini anlatma isteği, mağara duvarlarından günümüze birçok değişim geçirmiş ve bu değişimlerin pek çoğuna teknoloji eşlik etmiştir. Değişim, disiplinler arası etkileşime de sebep olmuştur. Bu etkileşim toplumsal ya da teknolojik olduğu kadar, sanat dallarının birbiri arasında da gerçekleşmiştir. Sinemanın diğer sanat dalları ile olan ilişkisi biçim ve içerik bağlamda pek çok kez değerlendirilmiştir. 2018 yılında gösterime giren çizgi roman uyarlaması “Spider-Man: Into the Spider-Verse” filmi ana akım uzun metraj canlandırma filmler arasında kendine has görselliği ile öne çıkmaktadır. Çizgi Romanın anlatım diline ait referanslar filmin temel görsel estetiğini oluşturmaktadır. Bu referanslar, basılı materyalin doğası gereği kullanılan teknikler, matbaa makinelerinden kaynaklı baskı hataları ya da özgün anlatımının bir parçası olarak geliştirilen yansıma sesler, hareket hattı çizgileri gibi görsel yöntemlerin uyarlanması ile filmde yer almaktadırlar. Bu çalışma birçok farklı görsel sanat disiplininin teknik yöntemini kendi içerisinde harmanlamayı başaran canlandırma sinemanın, çizgi roman ile doğrudan bağlantısı olan görsel anlatımını ve filmdeki kullanım biçimini Genette’in metinsel-aşkınlık türleri bağlamında değerlendirmiştir.

https://doi.org/10.31566/arts.3.014%20%20%20%20

Referanslar

AKTULUM, K. (2011). Metinlerarasılık / Göstergelerarasılık. Kanguru Yayınları.

AKTULUM, K. (2014). Metinlerarası İlişkiler.Kanguru Yayınları.

AKTULUM, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık: Filmlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Çizgi Kitabevi.

AY, D. A. (2017). Ses Sembolizmi ve Ses-Anlam Uyumunun Farklı Bir Sınıflandırma Denemesi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 57(57), 17-27. https://doi.org/10.26561/iutded.369143

BARTHES, R. (2007). Yazı Üzerine Çeşitlemeler Metnin Hazzı (2. bs). Yapı Kredi Yayınları.

BEATY, B. (2017). Sanat Karsisinda Çizgi Roman. Yapı Kredi Yayinlari.

BURKE, L. (2015). The Comic Book Film Adaptation: Exploring Modern Hollywood’s Leading Genre. Univ. Press of Mississippi.

Domestic Yearly Box Office IMDB. (2020, Temmuz 3). Box Office Mojo by IMDB. https://www.boxofficemojo.com/year/?ref_=bo_nb_sl_secondarytab

EISNER, W. (2001). Comics and Sequential Art by Will Eisner. Poorhouse Press.

ERİNÇ, S. M. (1994). Postmodernizm’in Tanımı. Anadolu Sanat, 2. https://hdl.handle.net/11421/1059

GENETTE, G. (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree (C. Newman & C. Doubinsky, Çev.; 8th ed. edition). University of Nebraska Press.

HICKMAN, J., SPENCER, N., & BENDIS, B. M. (2011). Ultimate Fallout (2011) #4 | Comic Issues | Marvel. Marvel Entertainment. https://www.marvel.com/comics/issue/39962/ultimate_fallout_2011_4

Into The Spider-Verse’s Production Designer Shares Secrets (Artists Alley) | SYFY WIRE. (2019). [Https://www.youtube.com/watch?v=TGXEh-YEj40]. https://www.youtube.com/watch?v=TGXEh-YEj40

JENKINS, H. (2019). Cesur Yeni Medya (3. bs). İletişim Yayınları. https://www.iletisim.com.tr/kitap/cesur-yeni-medya/9330

KOWALSKI, J. (t.y.). Comics: Comic Books—Illustration History—Norman Rockwell Museum. Comic Books History. Geliş tarihi 23 Haziran 2020, gönderen https://www.illustrationhistory.org/genres/comics-comic-books

MCCLOUD, S. (2018). Çizgi Romanı Anlamak.Sırtlan Kitap.

MİSİROGLU, G. (2012). The Superhero Book: The Ultimate Encyclopedia of Comic-Book Icons and Hollywood Heroes (2 edition). Visible Ink Press.

NYBERG, A. K. (1994). Seal of Approval: The Origins and History of the Comics Code. Univ. Press of Mississippi.

PERSICHETTI, B., RAMSEY, P., & ROTHMAN, R. (2018, Aralık 12). Spider-Man: Into the Spider-Verse [Animation, Action, Adventure, Family, Sci-Fi]. Sony Pictures Entertainment (SPE), Columbia Pictures, Marvel Entertainment.

PIKKOV, Ü. (2010). Animasophy: Theoretical Writings on the Animated Film. Estonian Academy of Arts.

SAUSSURE, F. D. (2001). Genel Dilbilim Dersleri (1. bs). Multilingual Yabancı Dil Yayınları.

Shared universe. (2020, Haziran 12). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Shared_universe&oldid=962079964

STAM, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. Ayrıntı Yayınları.

WOLK, D. (2008). Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean (Reprint edition). Da Capo Press.

WOLLEN, P. (2018). Sinemada Göstergeler ve Anlam (3. bs). Metis Yayınları.

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2020 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.