GRAFİK TASARIM EĞİTİMİNİN ÇAĞIN GEREKLERİNE UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ

Supplementary Files

PDF

Anahtar Kelimeler

Grafik tasarım
Yeni medya
Görsel iletişim

Nasıl Atıf Yapılır

KARAGÖL, R., & AKSOY, Şeniz. (2020). GRAFİK TASARIM EĞİTİMİNİN ÇAĞIN GEREKLERİNE UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ. JOURNAL OF ARTS, 3(2), 67–84. https://doi.org/10.31566/arts.3.006

Özet

Günümüzde bilgiyi üreten ve ileten konumu ile bilgisayarlar birçok alanı doğrudan ya da dolaylı olarak etkilemiştir. Bu durumdan doğrudan etkilenen alanlardan biri de grafik tasarım olmuştur. Bu sebeple grafik tasarım eğitiminin çağın gereklerine uygun yürütülmesi önemli bir hal almıştır. Bu araştırmanın amacı da grafik tasarım eğitiminin çağın gereklerine uygunluğuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerini öğrenmektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde ve amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi ile kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Grafik tasarım eğitiminin çağın gereklerine uygunluğuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerini öğrenmek amacıyla yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış görüşme formu kullanılarak dokuz öğretim üyesi ile birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak görüşme formları ile akademisyenlerden toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. İçerik analizi sonucunda ulaşılan temalar ve kodlar araştırmacı tarafından NVİVO 12 programı ile belirlenmiş ve uzmanlara kontrol ettirilmiştir. Analizi yapılan verilerden elde edilen bulgular anlam bütünlüğü gözetilerek yorumlanmıştır.

https://doi.org/10.31566/arts.3.006

Referanslar

AKÇADOĞAN, I. İ. (2006). Temel sanat eğitimi ve dijital ortam. İstanbul: Epsilon.

AMBROSE, G., & AONO-BİLLSON, N. (2013). Grafik tasarımda dil ve yaklaşım. (M. Taşçıoğlu, Çev.) içinde (s. 26). İstanbul: Literatür.

ARIKAN, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel.

ARMSTRONG, H. (2012). Grafik tasarım kuramı tasarım alanında okumalar. (M. E. Uslu, Çev.) içinde (s. 47). İstanbul: Espas Sanat Kurumu.

ARTUN, A. (2011). Bauhaus: modernleşmenin tasarımı Türkiye'de mimarlık, sanat, tasarım eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim.

AYDIN, E. D. (2008). Görsel iletişim tasarımı temel ders notları. İstanbul: Yorum Sanat.

BALCI, K. S. (2016). Değişen paradigmalar ekseninde görsel iletişim tasarımının lisans ve lisansüstü eğitim programlarına yansımaları. Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

BARANSELİ, S. E. (2009). Gelişen iletişim teknolojileri ile grafik anlatım dili ve grafik tasarımın yeni uzantıları. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.

BECER, E. (2006). Kısa tarihinden görsel örnekler eşliğinde Türk grafik tasarımı üzerine düşünceler. Türkiye’de Tasarım Tarihi ve Söylemi Sunumlar 1, 27-38.

BECER, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost.

BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2002). Bilgi çağında eğitim fakültelerinde resim-iş eğitiminin genel bir değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (3), 247-259.

BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2003). Eğitim fakültelerinde grafik tasarım eğitiminde bilgisayar kullanımının değerlendirilmesi. 3. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı'nda sunulmuş bildiri.

BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2004). Grafik tasarım eğitiminin toplumsal sorunların kavranmasındaki rolü. Resim-İş Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar II. Sanat Eğitimi Sempozyumu. 75-79.

BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., & DEMİREL, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.

CRESWELL, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) içinde (s. 45-47). Ankara: Siyasal.

ERTAN, G., & SANSARCI, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif.

GÖKAY, M. (2019). Sanat eğitiminde tarihsel süreç. A. O. Alakuş & L. Mercin (Eds), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s. 13-18). Ankara: Pegem.

GÜNGÖR, N. (2011). İletişime giriş. Ankara: Siyasal.

HENNİG-THURAU, T., MALTHOUSE, C. E., FRİEGE, C., GENSLER, S., LOBSCHAT, L., RANGASWAMY, A., & SKİERA, B. (2010). The impact of new media on customer relationships. Journal of Service Research. 13 (3), 311-330. http://dx.doi.org/10.1177/1094670510375460

KARASAR, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.

LAZAR, J. (2009). İletişim bilimi. (C. Anık, Çev.) içinde (s.80-81). Ankara: Vadi.

MERCİN, L. (2019). Sanat nedir? A. O. Alakuş & L. Mercin (Eds), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s. 1-12). Ankara: Pegem.

MISIRLI, İ. (2016). Genel ve teknik iletişim. İstanbul: Detay.

ODABAŞI, A. H. (2006). Grafikte temel tasarım. İstanbul: Yorum Sanat.

TEPECİK, A., & TOKTAŞ, P. (2014). Güzel sanatlar fakültelerinde temel sanat eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.

TEPECİK, A., & ÇELİK, N. (2015). Görsel iletişim tasarımı eğitiminde sosyal tasarımın gerekliliğine dair araştırma ve bir ders önerisi, Başkent University of Journal Education, 2 (1), 77-88. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/26 sayfasından erişilmiştir.

TÜRKER, H. İ., & ÖZDEMİR, F. (2014). Resim-iş eğitimi programları grafik ana sanat ders içerikleri ve işleniş biçimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1). 360-379.

UÇAR, F. T. (2017). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılâp.

YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

WEİLL, A. (2008). Grafik tasarım. (O. Türkay, Çev.) içinde (s. 118-119). İstanbul: Yapı Kredi.

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Telif Hakkı (c) 2020 Holistence Publications

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.