Özet
Rahmi Aksungur’un heykellerinin, yüzeyin taşıyıcı sisteminin bir sonucu olarak görülen geleneksel heykel dilinin grameri ile tanımlanması oldukça zordur. Bu durum yüzeylerinin ardında yatan inşa sisteminin ve heykeltıraşın onları ele alış yönteminin analizini, onları temellendirebilmek için gerekli kılar. Böylesi bir temellendirme de ancak grid olgusunun Aksungur’un heykellerinde nasıl ele alındığının kavranması ile mümkün olabilir. Dolayısı ile bu çalışmada, 1970'lerin sonlarından itibaren sanatçının, yapıtlarında sıkça karşılaşılan grid olgusunu ele alış biçimi, Rosalind E Krauss ve Hannah B Higgins’in kitapları ve denemeleri ışığında incelenmiştir. Bu bağlamda, Aksungur’un heykellerindeki grid yapılarına ve örüntülerine net bir şekilde odaklanarak, onun heykelinde sürekli tekrar eden bu olgunun, modernist grid’in mekânsal-zamansal ve merkezcil-merkezkaç argümanları bağlamındaki gelişimi tanımlanmaya çalışılmıştır.
Referanslar
BENJAMIN, W, 2015, Teknik Olarak Yeniden-Üretilebilirlik Çağında Sanat Yapıtı, Zeplin Kitap, Çev: Gökhan Sarı, İstanbul, 9786059115407
ÇALIKOĞLU, L, 2004, Milli Reasürans Sanat Galerisi Rahmi Aksungur sergi kataloğu, İstanbul
DA VINCI, L, 2007, Paragone / Sanatların Karşılaştırılması, Notos Kitap Yayınevi, Çev: Kemal Atakay, İstanbul, 9944899918
EREN, K, 2019, “Hürriyet Kitap / Sanat, Mekâna Nefes Aldıran Heykeller”, yıl: 2, sayı: 104
GOUGH, M, 1998, “In the Laboratory of Constructivism: Karl Ioganson's Cold Structures”, OCTOBER, 84, DOI: 10.2307/779210
HIGGINS, H. B., 2009, The Grid Book, MIT Press, London, 978-0-262-51240-4
KRAUSS, R. E., 1986, The Originality of the Avant-Garde and Other Myths, London, 0-262-11093-8 (hb), 0-262-61046-9 (pb)
KRAUSS, R. E., 1977, Passages in Modern Sculpture, Viking Press, London, 0-262-61033-7 (pbk.)
READ, H., 1956, Art of Sculpture, Stratford Press, New York
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Telif Hakkı (c) 2020 Holistence Publications