Abstract
While technological advances and digitalization have affected or transformed virtually every medium in the last two decades, visual communication is at the top of the list. An important communication media since the dawn of industrial society - especially in the first three quarters of the twentieth century, the poster is one of the mediums having undergone this transformation. This study compared traditional printed posters and novel digital posters using Harold Innis' "Push" theory. The findings of the comparison were analysed in the context of the role of the poster during the historical process as well as the attitudes and behaviours of the younger generation. The data obtained from the analysis indicate that the printed traditional posters help create a social structure and generation that adopt elitism, publicism, idealism, asceticism, authoritarianism, monism, and collectivism, whereas the digital poster contributes to a social structure and generation that embrace egalitarianism, privatism, realism, hedonism, deliberativism, pluralism, and individualism.
References
ATASOY, S. N. (2018). Afiş Tasarımlarında Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları. Sanatta Yeterlik Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
BASMACI, P. (2018). Yeni İletişim Teknolojilerinin Bireyin Serbest Zaman Kullanımına Etkisi ve Kuramsal Açıdan Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8 (2), 110-126.
BECER, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, Sekizinci Baskı, ISBN: 978-975-7501-09-1
BULUR, N. (2020). Gözetim Toplumu ve Yeni İletişim Teknolojileri: Z Kuşağı Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
CHANDLER, D. & MUNDAY, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. Çeviren: Babacan Taşdemir. İstanbul: İletişim Yayınları, ISBN-13: 978-975-05-2415-8
COTTON, B. & OLIVER, R. (1997). Multimedyadan Sanal Gerçekliğe Resimli Terimler Sözlüğü. Çevirenler: Özden Arıkan & Ömer Çendeoğlu. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, ISBN: 9789756361696
DOĞAN, E. (2015). 1930-1945 arası Amerikan ve Alman Propaganda Afişleri ve Grafik İkonlar. Sanatta Yeterlik Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
EKEN, B. (2018). Teknoloji ile Birlikte Dönüşen Afişin İncelenmesi ve Kamusal Ekranlarda Etkileşimli Afiş Uygulamaları. Sanatta Yeterlik Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
HOLLAND FESTIVAL. (2018). Hollanda Festival Afişi [online]. (Hollandfestival), Amsterdam, www.instagram.com/hollandfestival, [Erişim Tarihi: 20.04.2021].
HOUSE. C (2021). Colby House [online]. (Colby House), New York, www.colby.house/home/tripledeckerposter, [Erişim Tarihi: 20.04.2021].
INNIS, H. A. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. Çeviren: Nurcan Törenli. Ankara: Ütopya Yayınevi, ISBN: ISBN 975-6361-54-9.
LEHİMLER, Z. (2018). Afiş Tasarımının Geleceği. Asos Journal-The Journal of Academic Social Science. (83), 163-176.
LOMLU, U. (2019). İdeal Vatandaş Yaratma Sürecinde Resmî İdeoloji ve Afiş (Nazi Almanyası, Sovyetler Birliği ve Türkiye Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
MCLUHAN, M. & FIORE, Q. (2019). Yaradanımız Medya: Medyaların Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu. Çeviren: Ünsal Oskay. İstanbul: Nora Kitap, ISBN: 978-975-2473-58-4
MCLUHAN, M. (2007). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu. Çeviren: Gül Çağalı Güven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, ISBN: 975-08-0236-5
MEGGS, P. B. & PURVIS, A. W. (2012). Meggs’ History of Graphic Design. USA: John Wiley&Sons Inc, Fifth Edition, ISBN 978-0-470-16873-8.
MIRZOEFF, N. (2016). How to See the World: An Introduction to Images, from Self-Portraits to Selfies, Maps to Movies, and More. New York: Basic Books, ISBN: 978-0465-09601-5.
MOMA. (2021). A. M. Cassandre “Dubo Dubon Dubonnet” (1932) likör firması için afiş tasarımı [online]. (Dubonnet), Manhattan, www.moma.org/collection/works/5370, [Erişim tarihi: 08.07.2020].
NAZLI, E. (2021). Z Kuşağının Youtube ile Kurduğu İlişki ve İçerik Tüketimi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
ÖZÇETİN, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar Modeller. İstanbul: İletişim Yayınları, ISBN-13: 978-975-05-2457-8.
POE, M. T. (2019). İletişim Tarihi: Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum. Çeviren: Umut Yener Kara. İstanbul: Islık Yayınları, ISBN: 978-605-85234-2-5.
RIZVANOĞLU, K. (2001). Propaganda Afişlerinin Tarihsel Gelişimi: Başlangıcından 1968’e. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
STEVENSON, N. (2008). Medya Kültürleri. Çevirenler: Göze Orhon & Barış Engin Aksoy. Ankara: Ütopya Yayınları, ISBN: 9789756361696.
STUDIO FEIXEN. (2017). Oto Nové Swiss [online]. (Studio Feixen), İsviçre, https://www.studiofeixen.ch/oto-nove-swiss/, [Erişim Tarihi: 20.04.2021].
STUDIO THONIK. (2018). Hollanda Festival Afişi [online]. (Studio Thonik), Amsterdam, www.instagram.com/hollandfestival, [Erişim Tarihi: 20.04.2021].
SÜDÜAK, U. (2011). Stephan Bundi içinde Grafist 15, 15. Uluslararası Grafik Tasarım Günleri. Ed: B. Dündar. Ss. 33-64, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları, ISBN: 978 975 6264 54 6.
TÜRK DİL KURUMU. (2021). Etkileşim [online]. (TDK), Türkiye, www.sozluk.gov.tr, [Erişim Tarihi: 20.04.2021].
YAMAN, T. E. (2020). A Research on the Effect of Instagram’s Z Generation Consumer Behavior. Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
YERKÖY, S. (2018). Kitle Etkileme Aracı Olarak Stalin Dönemi Sovyetler Birliği’nde Din Karşıtı Propaganda Araçları. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Holistence Publications