Analysis of Bayati plectrum tanbur taqsim of Ercument Batanay
Abstract views: 137 / PDF downloads: 0
DOI:
https://doi.org/10.31566/arts.5.3.01Keywords:
Turkish music, tanbur, Ercüment Batanay, Taqsim, AnalysisAbstract
Master tanbur performers, who have made the greatest contribution to the modernization of Turkish music tanbur performance with its changing dynamics, have left an important musical legacy both in their own time and in the following periods with their performances. Generations through performance records. Today, it is possible to reveal many details about the performance dimension of the drum by approaching these performances from a scientific point of view and making analyzes about their technical content. In this study, which aims to reveal the characteristics of Ercüment Batanay’s tanbûr with a plectrum, in line with the analysis of the Bayâtî taksim that he has performed, the methods of literature review and content analysis have been used. In the study, the findings related to the ornament techniques Batanay used, the use of the plectrum, the expression elements he used and the functioning of the maqam were obtained. In line with the findings, it was concluded that the style adopted by Batanay in the performance of the tanbûr is more close to the traditional tanbûr performance.
Downloads
References
AKAN, E. (2007). Tanbur Metodu. İstanbul: Çağlar Mûsıkî Yayınları
BEHAR, C. (2017). Kan Dolaşımı, Ameliyat ve Mûsıkî Makamları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
DÜZÜN, E. (2019). İzzettin Ökte’nin Tanbûr Taksîmlerinin Tahlîli, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
DÜZÜN, E. (2019). İzzettin Ökte’nin Bûselik Tanbûr Taksîminin Tahlîli, Sanat Eğitimi Dergisi, Cilt: 7 Sayı: 1, Sayfa: 90.
GERÇEK, Ö. (2015). Günümüz Türkiye Kopuzu’ndaki Organolojik ve İcrasal Özelliklerin Değerlendirilmesi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
HATİPOĞLU, V. (2017). Beylik Aranağme ve Çeşitlemeleriyle Türk Müziği Keman Alıştırmaları, Ankara: Gece Kitaplığı, 1. Basım.
HATİPOĞLU, V. (2016). Türk Müziği Keman Öğretimine Yönelik Yeni Kaynak Hazırlamada “Beylik Aranağmelerden” Oluşturulan Çeşitlemelerin Yer ve Öneminin Değerlendirilmesi, Turkish Studies, Cilt: 11, Sayı: 19, Sayfa: 423.
ÖGEL, B. (1991). Türk Kültür Tarihine Giriş, C.9, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
SARI, A. (2012). Türk Müziği Çalgıları, İstanbul: Nota yayıncılık.
SÖZER, V. (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük, İstanbul: Remzi Kitabevi, 5. Basım.
TANRIKORUR, C. (2009). Müzik, Kültür, Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları.
TURA, Y. (2001). Kitâbu ‘İlmi’l-Mûsikî ‘alâ Vechi’l-Hurûfat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1. Cilt.
TURA, Y. (2006). İnceleme ve Gerçeği Araştırma (Tedkîk ü Tahkik), İstanbul: Pan Yayıncılık, 1. Baskı.
YALÇIN, G. (2016). Hâşim Bey Mecmuâsı, Edvâr, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 1. Baskı.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Holistence Publications
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When the article is accepted for publication in the Journal of Arts, authors transfer all copyright in the article to the Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti.The authors reserve all proprietary right other than copyright, such as patent rights.
Everyone who is listed as an author in this article should have made a substantial, direct, intellectual contribution to the work and should take public responsibility for it.
This paper contains works that have not previously published or not under consideration for publication in other journals.