Abstract
With the Turks' making Anatolia their homeland in the 11th century, many poets, dervishes and sufi poets sang their national poems with mystical features with their instruments in order to express spiritual feelings and try to spread the religion. These works, which are called, have gained names such as tawhid, münacat, na’t, tevsih, mersiye, savt, nefes, shugul, temcid and tasbih in the following centuries according to some of their different characteristics. The fact that these names, which are similar to the hymns in every respect, are considered as the main forms of Turkish religious music today, makes it very difficult to define the hymn form. Because hymns have general features that will gather all these differences within themselves. In the Turkish music literature, it is seen that these forms are far from a standard definition and classification. For this reason, many religious music forms today can be described as hymns forms. Although this shows how important and general form the hymns are, it causes a conceptual and classification confusion in the field of education, academic studies and performance.
References
AKDOĞU, O. (1996). Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
ATEŞ, E. (2015). Türk Din Mûsikîsi. İstanbul: Rağbet Yayınları.
BANARLI, N.S. (1983). Resimli Türk Edebiyâtı Târihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
BOZÇALI, M. (2006). Alevi Bektaşi Nefeslerinde Dini Muhteva. İstanbul: Horasan Yayınları.
CAN, H. (1996). Dinî Türk Mûsikîsi Lügatı. Mûsikî Mecmuâsı 19, 56–57.
EZGİ, S. (1935). Nazarî ve Amelî Türk Mûsikîsi. İstanbul: Kâatçılık ve Matbaacılık Anonim Şirketi.
GÖLPINARLI, A. (1992). Alevî Bektâşî Nefesleri. İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
İLERİCİ, K. (1981). Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
KAHRAMAN, S.A. & DAĞLI, Y. (2003). Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnâmesi: İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
KOCA, F. (2013). İslâm Tarihi ve Medeniyetinde Salâlar ve Salavâtlar (Anadolu Örneği) (Doktora Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
KOPAR, S.V. (2020). Türk Din Mûsikîsi’nde Kullanılan Usûller. İstem 325–346.
KÖPRÜLÜ, M.F. (1980). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul.
Notam (2017). 1A Takımı Bilgisayar Yazılım, İstanbul.
ÖZCAN, N. (2001). Türk Din Mûsikîsi Ders Notları. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
ÖZCAN, N. (1996). Cumhûr İlâhîsi. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi.
ÖZKAN, İ.H. (1998). Türk Mûsıkîsi Nazariyati ve Usûlleri Kudüm Velveleleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
ÖZTUNA, Y. (1990a). Büyük Türk Mûsikîsi Ansiklopedisi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları,
ÖZTUNA, Y. (1990b). Büük Türk Mûsikîsi Ansiklopedisi.
PALA, İ. (2013). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları.
SÂMİ, Ş. (2015). İlâhî. Kâmus-I Türkî.
SAY, A. (2001). Müziğin Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
ŞENER, H.İ. & YILDIZ, A. (2011). Türk İslâm Edebiyatı. İstanbul: Rağbet Yayınları.
SÖNMEZ, İ. (2011). Kur’ân-ı Kerîm’deki Örnekler Çerçevesinde Arap Gramerindeki Sıfat-ı Müşebbeheler ve Mübalağalı İsm-i Failler (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
TIRAŞCI, M. (2018). Türk Din Mûsikîsi Terim ve Türlerinin Tasnifine Dair Farklı Bir Deneme. İnsan Ve Toplum Bilim. Araştırmaları Derg. 7, 204–217. https://doi.org/10.15869/itobiad.460942
TIRAŞCI, M., 2015. İlahiyat Fakülteleri İçin Dînî Mûsikî Ders Notları. İstanbul: Dört Mevsim Yayıncılık.
TURABİ, A.H. (2018). Mûsikî, in: Türk Din Mûsikîsi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
TÜYSÜZ, F. (2017). Türk Din Mûsikîsi Formlarında İlâhî ve TRT Repertuarındaki İlâhîlerin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
UZUN, M. (2000). İlâhî. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi.
YALTIRIK, H. (2002). Trakya Bölgesinin Tasavvufî Halk Müziği - Notalarıyla Nefesler - Semahlar. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
YEKTA, R. (1986). Türk Mûsikîsi. İstanbul: Pan Yayıncılık.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Holistence Publications