CREATING INTERNATIONAL AWARENESS IN FASHION DESIGN


Abstract views: 157 / PDF downloads: 214

Authors

  • Ayşe CEYHAN Gazi University/TURKEY
  • H. Fatma ŞENER Hacı Bayram Veli University/TURKEY

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.2018548666

Abstract

Milan, Paris, New York and London are the first capitals of fashion design that spring tomind. Individuals and companies in the fashion industry closely follow the trainings, fashion weeks, fashion shows and brands launched in these cities. Fashion design has an undeniable connection with cultural diversity. As the diversity spans, the inspirational sources become more generous as well. Istanbul, having been the imperial capital city that embraced civilizations, has a great potential to inspire fashion design with its historical, cultural and artistic heritage. Although having such a deep-rooted culture and natural beauty, the reasons for Istanbul not being under the spotlights of the international fashion design arena needs to be dwelled on and an awareness should be raised. 

The aim of this study is to raise awareness by drawing attention to the cultural and historical heritage of Istanbul that has the potential of nurturing fashion design.For this purpose, the history and the current state of the city will be discussed with both its potential of contribution to fashion design and the inspirational elements of this rich cultural heritage, namely; art, music, architecture, cinema and tourism in order to  establish a world-wide introduction of the broad aspects of the topic.

This study is thought  to be instrumental in contributing the Istanbul’s name to be expressed among the top capitals of international fashion arena.  

Keywords: İstanbul, Fashion Design, Culture, Art

Downloads

Download data is not yet available.

References

AYGÜL, Z., ÖZÜDOĞRU, Ş., 2014, Moda Tasarımcısı Olmak: ‘Yeni Mezun Moda Tasarımcıları Üzerine Söylemsel Bir Araştırma’, Mediterranean Journal of Humanities IV/2, 2014, 35-49
BİLGİLİ, A.E., 2011, Şehir ve Kültür İstanbul, Profil, İstanbul
HARMANKAYA, H., YILMAZ, A., ÇETİN, A., ERCAN, D.,2014, Moda ve Mimari, Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, vol.6,no. 1(2014).
KOZOMAN SOM, S., 2010, İstanbul’da Moda Tasarım Sektörü,
https://tr.scribd.com/document/216365679/Istanbulda-Moda-Tasarim(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
KURTULMUŞ KIVANÇ, Ş., 2011, Kentsel Turizm İstanbul Örneği, Yüksek Lisans, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
OGUZ, B., 2011, Gusta ve Flaubert’in İstanbul Destinasyonu, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 8, 2011, 47-56
ŞAHBAZ, R.P., KILIÇLAR, A., 2009, Filmlerin ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1/1 (2009) 31-52
ŞARKAYA İÇELLİOĞLU, C., 2014, Kentler: Turizmi ve Marka Kentler Turizm Potansiyeli Açısından İstanbul’un Swot Analizi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014 / 1,37-35
TOKUŞTEPE, M., 2011, Popüler Kültür Ögelerinin Yansıtıldığı, Televizyon Dizilerinin Lisans Düzeyinde Moda Tasarımı Eğitimi Alan Öğrencilerin Yaratıcılığına Etkisi, Yüksek Lisans, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
BMD, http://www.birlesmismarkalar.org.tr/kurumsal/faliyetler-250(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
İHKİB,https://www.ihkib.org.tr/tr/etkinlikler/etkinlik-takvimi/k-284(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
İstanbul Tarihi, https://tr.wikipedia.org/wiki/İstanbul_tarihi(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
Turquality, htpp://turquality.com/hakkımızda/turquality-nedir(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-1,http://istshopfest(Erişim Tarihi: 16.12.2018).
URL-2, http://www.istanbulkulturturizm.gov.tr/TR-165066/tarihce.html(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-3,http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR-4425/istanbulun-tarihi- alanlari.html(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-4,http.www.istanbul.gov.tr/Files/ebulten/2016-8/iceriktarih.html,(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-5, http://www.yesiltopuklar.com/istanbulun-moda-sehri-olma-cabasi.html,
(Erişim Tarihi. 16 Aralık 2018).
URL-6, https://modakariyeri.com/15-moda-sehri/,(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-7, https://modakariyeri.com/moda-sehri-olmak/,(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-8,https://circlelove.co/moda-nedir-moda-ve-sanat-iliskisi-nasil-kurulabilir/, (Erişim Tarihi. 16 Aralık 2018).
URL-9,http://m-milliyet-com-tr.cdn.ampprojet.org,(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-10,https://onedio.com/haber/turk-dizilerinin-dunyanin-dort-bir-tarafini-saran-basarilari-ve-yabancilarin-ovguleri-730072,(Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).
URL-11,http://www.skylife.com/tr/2009-12/modanın-yeni-merkezi-istanbul-mu, (Erişim Tarihi: 16 Aralık 2018).

Published

2018-12-31

How to Cite

CEYHAN, A., & ŞENER, H. F. (2018). CREATING INTERNATIONAL AWARENESS IN FASHION DESIGN. JOURNAL OF AWARENESS, 3(Özel Sayı), 545–556. https://doi.org/10.26809/joa.2018548666

Issue

Section

Research Articles