EĞİTİM COĞRAFYASI AÇISINDAN BİR KARŞILAŞTIRMA: BAKIRKÖY VE SULTANGAZİ İLÇELERİ
Özet Görüntüleme: 148 / PDF İndirme: 234
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.4.023Anahtar Kelimeler:
Eğitim- Yerleşme- Nüfus- Coğrafya- Bakırköy- SultangaziÖzet
Ülkeler için en önemli kaynak sahip oldukları nüfus miktarıdır. Ancak günümüzde nüfusun miktarı yanında niteliği de oldukça önemlidir. Nüfusun niteliğini belirleyen en önemli unsur ise sahip olduğu eğitim düzeyidir. Yetişmiş insan gücü ve eğitimli bireyler yerleşmelerin kalkınmasında, ekonomik değer üretmesinde, sosyal ve kültürel gelişiminde en önemli unsuru oluşturmaktadır. Eğitime önem veren toplumların gelişmesi ve kalkınması daha hızlı gerçekleşmektedir. Bu yüzden bir yerleşim yerinde nüfusun eğitim durumu ile ekonomik seviye arasında sıkı bir ilişki vardır. Az gelişmiş ve gelişmekte olan yerleşmelerde eğitime verilen önemin yetersiz olmasına bağlı olarak ekonomik ve sosyal gelişim hızı düşüktür. Eğitim coğrafyası, yerleşim alanlarındaki nüfusun eğitim durumunu yakından inceleyerek ortaya çıkan sonuçların nedenleri ve sonuçları üzerinde durur. Yerleşmelerin eğitim durumunu ortaya koyan en temel veri okuryazar oranıdır. Ancak günümüzde eğitimin çeşitlenmesine bağlı olarak okuryazar oranı yerleşmelerin eğitim durumunu ortaya koyma adına yetersiz kalmaktadır. Eğitim coğrafyası sadece nüfusun okuryazar durumunu incelemekle kalmaz bununla beraber nüfusun mezuniyet durumuna göre eğitim kademelerine dağılışı, örgün eğitimdeki payı ve yerleşim alanında sunulan diğer eğitim hizmetlerini inceler.
Türkiye’nin en gelişmiş illerinin başında gelen İstanbul idari bakımdan 39 ilçeye sahiptir. Bu ilçelerin gelişmişlik düzeyleri birbirinden farklıdır. Bu çalışmada yerleşim tarihi ve sosyoekonomik düzeyleri birbirinden oldukça farklı olan Bakırköy ve Sultangazi ilçeleri eğitim coğrafyası açısından incelenmiştir. Böylece yerleşmelerin eğitim düzeyleri ile gelişmişlik düzeyleri arasındaki ilişki saptanmaya çalışılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Bakırköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, 2019, http://bakirkoy.meb.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.05.2019).
ÇORBACIOĞLU, N., 2007, Çivril İlçesinde Eğitim Coğrafya İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
DOĞAN, M., 2009, Socio- Economic Structure of the Population in Yalova, Management and Education Academic Journal,Vol.5, No: 2, 76-84, Bulgaristan.
DOĞANAY, H., 2014, Türkiye Beşeri Coğrafyası, Pegem Akademi, Ankara.
IŞIK, E., 2013, Erzurum İlinin Eğitim Coğrafyası, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İSO, 2019, İstanbul Sanayi Odası 2019 Yılı Üye İstatistikleri, 10.05.2019 tarihinde e-posta yoluyla temin edilmiştir.
İTO, 2019, İstanbul Ticaret Odası, http://www.ito.org.tr/wps/portal (Erişim Tarihi: 17.05.2019).
İSTANBUL, 1994, Bakırköy, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Cilt:1, 555-557, Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını.
KARA, T., ATASOY, E., 2018, Eğitim Coğrafyası Perspektifinden Çanakkale İli, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 1233-1257.
KAYA, F., 2016, Ağrı İlinin Eğitimi Coğrafyası, Ağrı Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları No:14, Ağrı.
KODAY, S., 2005, Gümüşhane İlinin Eğitim Coğrafyası, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1), 45-56.
MEB, 2018, Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017/2018, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
Mebbis, (2019) https://mebbis.meb.gov.tr/KurumListesi.aspx (Erişim Tarihi 18.05.2019).
MUTLU, İ., 2017, Arazi Kullanımı – Ulaşım Etkileşiminin İrdelenmesi: Sultangazi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
SERTKAYA DOĞAN, Ö., 2018, Beşeri ve Ekonomik Coğrafya, Pegem Akademi, Ankara.
Sultangazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, 2019, https://sultangazi.meb.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.05.2019).
ŞAHİN, V., 2015, Tekirdağ’ın Eğitim Coğrafyası Üzerine Bir İnceleme, Doğu Coğrafya Dergisi, 20 (34), 43-60.
TÜMERTEKİN, E., ÖZGÜÇ, N., 2009, Beşeri Coğrafya; İnsan, Kültür ve Mekân, Çantay Kitabevi, İstanbul.
ÜNLÜ, M., & YILDIRIM, S., 2017, Coğrafya Dersi Öğretim Programına Bir Coğrafi Beceri Önerisi: Mekânsal Düşünme Becerisi, Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 13-20.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.