KENTTE İMGE ÜRETİMİ BAĞLAMINDA SANATSAL YAKLAŞIMLAR
Özet Görüntüleme: 183 / PDF İndirme: 274
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.4.011Özet
Kentler, belli bir topluluğun üzerinde yaşamlarını sürdürdüğü mekân olarak tanımlanmasının yanı sıra, toplumların tarihsel sürecinin ve bununla birlikte toplumsal gerçekliğin sonucunda oluşan yerleşik bir kültürün algısal birikimini yansıtmaktadırlar. Kentsel imgelerin oluşumunda, yaşanılan tarihsel süreç, coğrafi yapı, sosyo-ekonomik ve kültürel gelişim gibi pek çok faktör bir arada bulunmaktadır. Geçmişten günümüze var olan tüm maddi ve manevi değerler imgenin temelini oluşturur ve bedenin varlığıyla birlikte mekânsal bir boyut kazanır. Kimlik ise bu mekânlar arası dolaşımda kendini her tanımlayışında yeni bir durumun deneyimlenişini yaşar.
İçerisinde yaşanılan coğrafyanın da etkisiyle bireylerin dış dünyayı algılama biçimleri, ürettiği kültürel değerler, her türlü toplumsal eylemler üzerinde belirleyici birer unsurdur. Bugüne kadar daha çok kişisel nesneler üzerinden giden “imge” kavramı, kentte imge üretimi bağlamında sanatsal yaklaşım ve tavırlar olarak ilerlemektedir. Kentlerde, kamusal mekânlarda yer alan duvar resimleri, seramik eser ve benzeri sanatsal yaklaşımlar kentin kendi coğrafyası ve içerdiği tüm değerler ile ilintili olarak ortaya çıkan etkileşimi sunmaktadır.
Çalışma kapsamında kentsel imgenin algılanışı ve bu durumun sonucu olarak ortaya çıkan sanatsal eserler incelenmiştir. Sanatçıların farklı mekân arayışları ve sergileme biçimlerine yöneldikleri günümüz dünyasında sanat eserleri yepyeni bir boyut kazanmaktadır. Sonuç olarak sürekli bir devinim içerisinde olan yenidünyada kentsel imgeler sanatçıları etkisi altına alarak kamusal alanda sanatsal ifade biçimlerine dönüşmektedir. Söz konusu ifade biçiminin izleyiciye kamusal alanda bir adım daha yaklaştırıldığı ve toplum algısına katkı sağladığı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Kent, İmge, Kimlik, Plastik Sanatlar, Seramik
İndirmeler
Referanslar
BRAUDEL, (1991) Akdeniz: Mekân ve Tarih, Metis Yayınları,160
BURNETT, Ron, (2007) İmgeler Nasıl Düşünür?, Metis Yayınları, 336
CALVINO, Italo, (2016) Görünmez Kentler, Yapı Kredi Yayınları, 204
ELIADE Mircea, (2017) İmgeler ve Simgeler, Doğubatı Yayınları, 207
LEFEBVRE, Henri, (2015) Mekânın Üretimi, Sel Yayınları, 447
LYNCH, Kevin, (2016) Kent İmgesi, Çev. İrem Başaran, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 215
MAC DONALD, Rory, (2012) Ceramics, Art and Perception, No: 90
SARTRE, Jean-Paul, (2006) İmgelem, İtaki Yayınları, 154
Görsel Kaynaklar
Görsel 1: Banksy, http://www.banksy.co.uk/in.asp Erişim: 18/12/ 2018
Görsel 2: Add Fuel, https://diaryofatileaddict.com Erişim: 20/12/2018
Görsel 3: Mac Donald, Rory, Ceramics, Art and Perception, 2012, No: 90
Görsel 4: Joan Miro, http://www.statuestorieschicago.com Erişim: 28/12/2018
Görsel 5: Yves Bosquet, L’art à Bruxelles passe aussi par le métro
Görsel 6: Stockmans Piet, L’art à Bruxelles passe aussi par le métro
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.