İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİNDE ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ (AHP) MODELİ


Özet Görüntüleme: 474 / PDF İndirme: 321

Yazarlar

  • Barış KANTOĞLU Düzce Üniversitesi/TÜRKİYE
  • İrem DÜZDAR ARGUN Düzce Üniversitesi/TÜRKİYE
  • Serkan SÖNMEZ Düzce Üniversitesi/TÜRKİYE

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.2018548671

Anahtar Kelimeler:

Analitik Hiyerarşi Prosesi, İş Sağlığı ve Güvenliği, Çok Kriterli Karar Verme, İmalat Sanayisi.

Özet

İş sağlığı ve güvenliği eğitimi, çalışma ortamından kaynaklanan iş kazalarının sebep olduğu yaralanma, ölüm veya hastalıkları ortadan kaldırmak için iş yerinde çalışanlara sistematik olarak verilen eğitim programlarıdır. İş sağlığı ve güvenliği eğitiminin başarısını artırmayı amaçlayan bu çalışmada,  eğitim programının çok faktörlü karmaşık yapısını Çok Kriterli Karar Verme Yaklaşımı (AHP) ile bir çatıda toplayan bir model önerilmiştir. Önerilen modelde, bir imalat sanayisinde verilecek iş sağlığı ve güvenliği eğitimi, beş boyut ve alt kriterlerinden oluşmaktadır. Bu boyutlar, el aleti kullanımı, kimyasal malzeme kullanımı, acil durumlar, makine kullanımı ve çalışma şartlarıdır. Gelecek çalışmada, model uzmanlar tarafından değerlendirilerek iş sağlığı ve güvenliği eğitimi için imalat sanayisindeki öncelikler belirlenecektir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

AHMED, I. ved., 2017, Occupational health and safety issues in the informal economic segment of Pakistan: a survey of construction sites, International Journal of Occupational Safety and Ergonomics , 24(2), 240-250.

AYANOĞLU, S. ve Biberci, M.A., 2015, Ormancılık Üretim İşlerinde İşsağlığı Ve Güvenliğikültürünün Ahs (Analitik Hiyerarşi Süreci) İle Risk Değerlendirmesi, 4-6 Haziran 2015, Üretim İşlerinde Hassas Ormancılık Sempozyumu, https://www.researchgate.net/publication/324360114, 65-81.

GÜL, M. ve AK, M.F., 2018, A comparative outline for quantifying risk ratings in occupational health and safety risk assesment, JClean Prod 196, 653-664.

HASLE, P. ve ZWETSLOOT, G., 2011, Editorial: Occupational Health and Safety Management Systems: Issues and challenges , Safety Science, 49, 961–963.

İLBAHAR vd, 2018, A novel approach to risk assessment for occupational health and safety using Pythagorean fuzzy AHP & fuzzy inference system, Safety Science 103 (2018) 124–136.

JANACKOVIC G.L., vd, 2013, Selectıon And Rankıng Of Occupatıonal Safety Indıcators Based On Fuzzy Ahp: A Case Study In Road Construction Companies, South African Journal of Industrial Engineering, November 2013 Vol 24 (3): 175-189.

KILKIŞ, İ. ve DEMİR, S., 2012, İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü Üzerine Bir İnceleme, Çalışma İlişkileri Dergisi, Ocak 2012, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 23-47.
REDINGER, C, F. ve LEVINE, S, P., 2010, Development and Evaluation of The Michigan Occupational Health and Safety Management System Assessment Instrument: A Universal OHSMS Performance Measurement Tool, American Industrial Hygiene Association Journal, 59(8), 572-581.

SAATY, T. L. (1986). Axiomatic foundation of the analytic hierarchy process. Management Science, 32, 841–855.

URL-1, 2005, Facts On Safety at Work, International Labour Organization [online],Geneva, http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_067574.pdf [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2018].

URL-2, 2017, Working together to promote a safe and healthy working environment, International Labour Conference [online], Geneva, http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_543647.pdf, [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2018].

İndir

Yayınlanmış

2018-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

KANTOĞLU, B., DÜZDAR ARGUN, İrem, & SÖNMEZ, S. (2018). İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİNDE ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ (AHP) MODELİ. JOURNAL OF AWARENESS, 3(Özel Sayı), 591–596. https://doi.org/10.26809/joa.2018548671

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri