SOSYAL HİZMET UYGULAMASI OLARAK ÖZEL GEREKSİNİME SAHİP ÇOCUKLARLA DEĞERLER EĞİTİMİ GRUP ÇALIŞMASI
Özet Görüntüleme: 258 / PDF İndirme: 386
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.2018548686Anahtar Kelimeler:
Değerler Eğitimi, Grup Çalışması, Evrensel Değerler, Özel Gereksinimli Çocuk, Sosyal HizmetÖzet
Sosyal hizmet mesleğinin insan hakları ve sosyal adalet ilke ve amaçları kapsamında özel gereksinimli çocuklar ile ortak ve evrensel değerlerle yapılandırılacak olan eğitimler; çocuğun hayattan zevk almasında, bireysel ve toplumsal olumlu sosyal etkileşim süreçlerini yaratabilmesinde ve daha iyi bir toplumun oluşmasında kaynaklık edecektir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, öncelikle literatürde yer alan değerler eğitimi grup çalışması uygulamalarının incelenerek, bir bütün haline getirilmesidir. Özellikle özel gereksinime sahip bireylerle/çocuklarla bu yönde çalışma yapmak isteyen meslek elemanlarına bir kaynak oluşturmakla birlikte, grup çalışmasının bu alanı ile ilgili merak uyandırmaktır. Bu kapsamda özel gereksinimli çocuklar ve değerler eğitimi grup çalışması odağında literatür taraması yapılmıştır. Grup çalışmasının içeriğinde; değerler, sosyal hizmet ve değer, özel gereksinime sahip çocuklarla/bireylerle değerler eğitimi grup çalışması ve başlığı altında; grup çalışmasının amacı, katılımcılarının kimler olabileceği, yapısının nasıl meydana getirileceği, grup sürecinin ve yönteminin nasıl yapılandırılacağı, nasıl değerlendirileceği üzerinde durulmuştur. Sonrasında örnek grup çalışması yer verilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
AKÇEMETE, G. ve diğ., 2011, Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 978-975-6859-45-2.
ATAMAN, A., 2011, Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 978-975-6859-45-2.
AYDIN, M.Z., 2010, Okulda Değerler Eğitimi, Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 6 (18), 16-19.
AYDIN, İ., 2014, Eğitim Yönetimi, Denetimi ve Politikası Yazıları, Pegem Akademi Yay., Ankara, 978-605-364-932-8.
BAYHAN, P. ve YÜKSELEN, A., 2007, Özel Gereksinimli Çocuklarda Drama modelleri ve Oyun, Yaratıcı Drama Dergisi, 3-4 (1), 45-55.
BAYKOÇ DÖNMEZ. N., 2010, Öğretmenlik Programları için Özel Eğitim, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 978-605-55842-3-8.
CAVKAYTAR, A., MELEKOĞLU, M. ve YILDIZ, G., 2016, Geçmişten Günümüze Özel Gereksinimli Olma ve Zihin Yetersizliği: Dünya’da ve Türkiye’de Kavramların Evrimi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (Eğitim Özel Sayısı), 111-122.
ÇAĞLAR, S., 2011, Engelli Hakları Sözleşmesi’nde Ayrımcılık Yasağı Ve Türkiye’nin Uyum Sorunu, TBB Dergisi, (96), 149-178.
ÇAMUR DUYAN, G., 2013, Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi Yayını, Ankara, 978-605-4515-37-0.
ÇETİN, N. ve BALANUYE, Ç., 2015, Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (24), 191-203.
ÇELİKKAYA, H., 2013, Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi Pedagojik Formasyon Amaçlı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 978-605-133-103-4.
ÇİFCİ, O. ve diğ., 2016, Gençlik Bilgilendirilmelerinde Yaygın Öğrenimin Kullanımı, Türkiye Ulusal Ajansı, Ankara.
DUYAN, V., 2014, Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Çalışma Yayınları, Ankara, 978-605-4688-29-6.
DOĞANAY, A., 2006, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım, ( Edt: Cemil Öztürk), Pegem A Yayıncılık, Ankara, 9944-919-19-5.
DİLMAÇ, B., 2007, Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
ELMAS, A., 2018, 1923-2016 Yılları Arası Hükümet Programlarında Dezavantajlı Gruplar, Social Sciences Studies Journal, 4 (15), 945-953.
Engelliler Hakkında Kanun, 7/7/2005, 25868 Sayılı, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5378.pdf, [Erişim Tarihi: 3 Aralık 2018].
ERİM, G. ve CAFEROĞLU, M., 2012, Görsel Sanatlar Eğitimi Dersinin Zihinsel Engelli Çocuklara Katkısının Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleriyle Belirlenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (2), 321-342.
EVİN, İ. ve KAFADAR, O., 2004, İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının Ve Ders Kitaplarının Ulusal Ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (3), 293-304.
FİCHTER, J., 2011, Sosyoloji Nedir, (Çev. Edt: Nilgün Çelebi), Anı Yayıncılık, Ankara, 978-605-443-469-5.
GENÇ, Y., 2015, Engellilerin Sosyal Sorunları Ve Beklentileri, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 35 (2), 65-92.
GREENSPAN, S., 2016, Özel Gereksinimli Çocuklar Zihinsel ve Duygusal Gelişim, (Çev. İsmail Ersevim), Özgür Yayınları, İstanbul, 975- 447-199-1.
GÜNGÖR, E., 2010, Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, Ötüken Yay., İstanbul, 978-975-437-271-7.
IFSW, 2014, https://www.ifsw.org/sosyal-hizmet-nedir/, [Erişim Tarihi: 26 Kasım 2018].
ILDIZ, G.İ., 2018, Türkiyede Engelli Bireylere Yönelik Tutumlara İlişkin Çalışmaların İncelenmesi, Uluslararası Bilimsel Araştırma Dergisi, 3 (2), 599-609.
İÇLİ, G., 2011, Sosyolojiye Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara, 978-605-4434-72-5.
KAYA, Y. ve diğ., 2015, Okul Öncesi Eğitimde Drama Yöntemi İle İşlenen Değerler Eğitimi Derslerinin Farkındalık Düzeyi Üzerindeki Etkisi, Sakarya University Journal of Education, 6 (1), 23-37.
KAYA, Y. ve ANTEPLİ S., 2018, Okul Öncesi Dönemde Yaratıcı Drama Yoluyla Değerler Eğitimi, Yaratıcı Drama Dergisi, 13 (2), 237-250.
KOÇ, S., 2016, Ortaokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 377-396.
KURTDAŞ, E. M., 2017, Değerlerin Kaynağı ve Anlamlandırılması, Turkish Studies, 12 (21), 349-366.
KUÇURADİ, İ., 1998, İnsan ve Değerleri (Değer Problemi), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 975-7748-19-6.
Milletlerarası Sözleşme, 14 Temmuz 2009 tarihli, 27288 sayılı, Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/07/20090714-1.htm [Erişim Tarihi: 3 Aralık 2018].
ÖZTÜRK SAMUR, A., 2011, Değerler Eğitimi Programının 6 Yaş Çocuklarının Sosyal Ve Duygusal Gelişimlerine Etkisi, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
TAHİROĞLU, M. ve AKTEPE, V., 2015, Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi, Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (30), 309-345.
TİLLMAN, D., 2014, 8-14 Yaş Grubu Öğrencileri İçin Yaşayan Değerler Eğitimi Etkinlikleri, (Çev. Edt: Vedat Aktepe), Eğitim Yayınevi, Konya, 978-605-5176-60-0.
TUNÇ TEKİNDAL, M., 2016, Feminist Grup Çalışması Bir Sosyal Hizmet Uygulaması Olarak Engelli Çocuğa Sahip Kadınların Deneyimi, Nobel Bilimsel Eserler, Ankara, 978-605-9663-27-4.
ULUSOY, K. ve DİLMAÇ, B., 2016, Değerler Eğitimi, Pegem Akademi Yay., Ankara, 978-605-364-340-1.
YASUL, A.F. ve SAMANCI, O., 2015, Sınıf Öğretmenlerinin ‘Grup Çalışmaları’ na İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 131-156.
YAZICI, K., 2006, Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış, Türklük Bilimi Araştırmaları, (19), 499-522.
YILMAZ, M., 2014, Değerler Eğitimi ve Okul Etkinlikleri, Dem Yayınları, İstanbul, 978-605-4036-39-4.
ZASTROW, C., 2014, Sosyal Hizmete Giriş, (Çev. Edt: Durdu Baran Çiftçi), Nika Yayınevi, Ankara, 978-605-86463-1-5.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.