ORTAOKUL YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNE GÖRSEL OKURYAZARLIK BECERİSİ ETKİNLİKLERİNİN UYGULANMASI


Özet Görüntüleme: 147 / PDF İndirme: 228

Yazarlar

  • Yusuf AVCI Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi/TÜRKİYE
  • Gamze ÇELİK Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi/TÜRKİYE

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.2018548681

Anahtar Kelimeler:

Görsel okuryazarlık, Türkçe eğitimi, okuma.

Özet

Görsel okuryazarlık becerisinin geliştirilmesi, bireyin çevresini daha iyi algılamasına yardımcı olacaktır.  Bu araştırmanın amacı; ortaokul yedinci sınıf seviyesinde görsel etknliklerden yararlanmada yöntem denemesi yapabilmektir. “Görsel okuryazarlık becerisi etkinlikleri uygulanan grubun görsel okuryazarlık becerilerinin değerlendirmesinde resimsel gösterim oluşturmaları ve yorumlamaları nasıldır?” sorusuna cevap aranmıştır.  Araştırma için ortaokul yedinci sınıf Türkçe derslerine yönelik etkinlikler oluşturulmuştur. Bu etkinliklerin uygulanmasının ardından öğrencilerin yaptıkları etkinlikler üç uzman tarafından değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırmaya ait elde edilen sonuçlar incelenmiştir. Araştırmanın yöntemi doküman analizidir. Öğrenciler Çanakkale’de bulunan bir ortaokuldan toplam yirmi iki öğrencidir. Öğrencilerin dokuzu kadın on üçü erkektir. Araştırmacı iki uzmanla birlikte etkinlikleri değerlendirmiştir.  Öğrencilerin yapmış oldukları etkinliklerde görsel okuryazarlık becerisi konusunda durumlarını belirlemek için, öğrencilere yönelik sorular oluşturulmuştur. Etkinlikler incelenerek, öğrencilerin çalışmaları değerlendirilmiştir. Bu tespitler yapılırken başka bir eğitim uzmanı ve bir dil uzmanından yardım alınmıştır. Elde edilen veriler yorumlanmıştır ve öneriler sunulmuştur.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

ARIKAN, A., 2009, Edebiyat Öğretiminde Görsel Araç Kullanımı: Kısa Öykü Örneği, Ondokuz
Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1-16.
CANÇAT, Kısaoğulları, A., 2016, Görsel Sanat Eğitiminde Yüzey Teknikleri ve Anlam
Problematiği. Sed,4 (1), 19-36.
ÇAĞLAYAN, S.,KORKMAZ M., ÖKTEM G., 2014, Sanatta Görsel Algının Literatür Açısından
Değerlendirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1, 160-173.
DEBES, J., 1969, “What is ‘Visual Literacy?’”. International Visual Literacy
Association. http://fod.msu.edu/oir/visual-literacy [Erişim Tarihi: 20 Aralık 2012]
DEMİREL, Ö., 2012, Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem
Akademi.
FREY, N. & FISHER, D., 2010, Graphic novels: Composing With Sequential Art In High School
English And History. New England Reading Association Journal, Volume:45,
Number:2, 9-15.
MADEN S., ALTUNBAY M., 2016, Türkçe Eğitiminde Görsel Sunu ve Görsel Okuma Aracı Olarak
Grafik ve Tabloların Kullanımı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5 (4),
1971-1983.
MEB, 2006, İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. Sınıflar). T. C.
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
ÖZTÜRK, N., 2013, Türk Resminde Masalsı Anlatımı Benimseyen Sanatçılar: Cihat
Burak/Nuri Abaç/ Burhan Uygur, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım 2013, Citl:2, Sayı:4, 113-118.
SANALAN, A., SÜLÜN, A., ÇOBAN, A., 2007, Görsel Okuryazarlık, Erzincan Eğitim Fakültesi
Dergisi, Cilt-Sayı: 9-2, s:33-47.
YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H., 2011, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayınları.
ZEREN, G., ARSLAN, R., 2009, Bir Eğitim Süreci Olarak Görsel okuryazarlık, TSA /Yıl:13, S:3,43-52).

İndir

Yayınlanmış

2018-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

AVCI, Y., & ÇELİK, G. (2018). ORTAOKUL YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNE GÖRSEL OKURYAZARLIK BECERİSİ ETKİNLİKLERİNİN UYGULANMASI. JOURNAL OF AWARENESS, 3(Özel Sayı), 697–714. https://doi.org/10.26809/joa.2018548681

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri