PRİZREN’DE YOK OLUP GİDEN OSMANLI İZLERİ: ŞAİP SİPAHİ KONAĞI
Özet Görüntüleme: 162 / PDF İndirme: 221
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.2018548643Anahtar Kelimeler:
Osmanlı Tarihi Konakları, Prizren, Şaip Sipahi Konağı, Osmanlı Sanatı, Mimari.Özet
Kosova’nın dini kültürel politik ve ekonomik açıdan önemli şehirlerinden birisi olan Prizren, Romalılar döneminde inşa edilen bir kalenin eteklerinde kurulmuş, aynı zamanda her köşesinde Osmanlı’nın izlerini taşıyan zengin bir tarihe sahiptir. Prizren’de Osmanlı sivil mimarisinin en güzel örneklerinden olan bir çok konak inşa edilmiştir. Bu yapıların içinde; 1856 yılında inşa edilen Şaip Sipahi Konağı bugün kimliğini yitirmiş bir bina da olsa ayakta durmaya çalışan içi harabeye dönmüş bir halde kaderine terk edilmiş önemli bir yapıdır. 1999 yılında Kosova Savaşında ateşe verildikten sonra yıllarca kaderine terk edilen iki katlı bu tarihi konağın, Avrupa Birliği fonlarından faydalanılarak sadece dış kısmı onarılmış fakat onarım adı altında içindeki tüm tarihi bölümler, süslemeler tahrip edilmiş, odalar ve tavanın yeri değiştirilerek bilinçsizce Osmanlı kimliği yok edilmeye çalışılmıştır.
Yapılan saha araştırması ile Osmanlı mirası olan Prizren’de kimliksizleştirilmeye çalışılan Şaip Sipahi Konağı’nın gün yüzüne çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu araştırmanın bundan sonra bir çok araştırmalara ışık tutması ve farkındalık oluşturması beklenmektedir.
İndirmeler
Referanslar
AYVERDİ E.H. (2000) Avrupa’da Osmanlı Mimari Eserleri, Bulgaristan Yunanistan, Arnavutluk, Fetih Cemiyeti Yayınları, İstanbul.
AYVERDİ E.H. (1981) Avrupa’da Osmanlı Mimari Eserleri, Yugoslavya Cilt III , Kitap 3, İstanbul,
BEKTAŞ, C. (1996) Türk Evi, İstanbul.
CERASİ, M. (2001) Osmanlı Kenti (Osmanlı İmparatorluğu’nda 18. ve 19. Yüzyıllarda Kent Uygarlığı ve Mimarisi), İstanbul
CANSEVER, T. (1996) “Osmanlı Şehri”, İslam Geleneğinden Günümüze Şehir ve Yerel Yönetimler, İstanbul-, c. II, s. 134.
DOĞANAY, A. (2007) ‘Osmanlı Mimarisinde Tezyinat’ Anadolu’da İslam Kültür ve Medeniyet, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: 682 Sanat Eserleri : 7, Grup Matbaacılık, Ankara.
EYİCE, S. (1992) “Gurbette Kalan Türk Eserleri”, IX. Vakıf Haftası Kitabı, Ankara,
FAROQHİ,S. (1993) Osmanlı’da Kentler ve Kentliler (Çeviren: Neyyir Kalaycıoğlu), İstanbul
İĞÇİLER,A. ( 2004) Prizren’de Yok Olan Osmanlı İzleri, Prizren,
İBRAHİMGİL, MEHMET Z. VE KONUK, N. (2006) Kosova’da Osmanlı Mimari Eserleri, 1 ve 2. Cilt
Kuban,D. (1995) Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul, s. 190–191. 568
KUŞ, A. (2015) "Balkanlarda Osmanlı Mirası" İSMEK El Sanatları Dergisi, http://ismek.ist/blog/icerik.aspx?p=957
Osman Gümüşçü, XIV. Yüzyıl Larende (Karaman) Kazasında Yerleşme ve Nüfus, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmış Doktora Tezi, Ankara–1997, s. 84.
PİRENNE, H. (1994) Ortaçağ Kentleri, (Çev.: Şadan Karadeniz) İstanbul .
TURAN, Ö. VE İBRAHİMGİL, M.Z. Balkanlardaki Türk Mimari Eserlerinden Örnekler, TBMM Kültür, Sanat ve Yayın Kurulu Yayınları No: 97, Nurol Matbaacılık, Ankara, 2004. s.33.
Tuncer B. Tanzimat da Şehir ve Belediye” 150. Yılında Tanzimat, Hazırlayan: Hakkı Dursun Yıldız, Ankara-1992, s. 277-287. 534
YENİŞEHİRLİOĞLU, F. Türkiye Dışındaki Osmanlı Mimari, T.C. Dışişleri Bakanlığı, Ankara, Temmuz 1989.
VIRMİÇA, R. (1996) Camiler Kenti Prizren İstanbul, Bağcılar Belediyesi katkılarıyla, TDB Yayınları, Prizren.
VIRMİÇA, R. (2002) Kosova’da Osmanlı saat Kuleleri ve Çeşmeleri, Medeniyet Dergisi, Kosova Türk Araştırmacılar Derneği, Sayı:5, Sayfa :7, Prizren
VIRMİÇA, R.(1999) Kosova’da Osmanlı Mimari Eserleri, Ankara, c.I,
Yı̇ĞİT, Y. (2009)Tanzı̇mat’tan II. Meşrutı̇yet’e Prı̇zren, Ege Ünı̇tersı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü Tarı̇h Anabı̇lim Dalı Yakınçağ Tarı̇hi İzmı̇r
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.